שיא החוצפה: כך "העלימה" המדינה 600 מ' ש' מעובדיה

בתקופת המשבר הכלכלי הגדול החליטה המדינה להקים קרן למפעלים במצוקה שתמומן מכספי דמי הבראה של עובדי המגזר הציבורי ■ כעת היא מחזירה רק חלק קטן מהכספים ■ עם ניצני צמיחה קידם האוצר הצעת חוק להשבת לעובדים דמי הבראה שהופחתו ב-2010, שתעלה לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא

ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ד') הצעת חוק משולבת של יו"ר הוועדה משה גפני והצעת חוק ממשלתית, הקובעות כי המדינה תשיב לעובדים מחצית משווי דמי ההבראה השנתיים שנגבו מהם בשנת 2010, אז הוקמה קרן מיוחדת לטיפול במפעלים במצוקה. עם זאת, המדינה לא תשיב לעובדי המגזר הציבורי את הכספים שנגבו מהם בשנת 2009, העומדים על 600 מיליון שקל.

הסיפור החל בעת המשבר הכלכלי הגדול, אז החליטה הממשלה להקים קרן למפעלים במצוקה שתמומן מגביית 1.2 מיליארד שקל מעובדי המגזר הציבורי, דרך דמי הבראה שמגיעים להם. 600 מיליון שקל נגבו ב-2009, סכום קטן יותר נגבה ב-2010 והשנה היה אמור להיגבות סכום מהותי יותר. המדינה החליטה להחזיר את הסכומים שנגבו ב-2010 ולא לגבות השנה, אך את ה-600 מיליון שקלים שנגבו ב-2009 - המדינה תשאיר בקופת האוצר.

"החלטת הממשלה בשנת 2009 לגבות את דמי ההבראה מהעובדים נועדה על מנת להתמודד עם השפעות המשבר הכלכלי אשר פקד את משק המדינה, ונועד להביא לפינוי מקורות בתקציב המדינה, באמצעות השתתפות של עובדי השירות הציבורי דרך תשלום חלקי של דמי ההבראה", אמר גפני. "למרות שחלפו שנה וחצי, טרם הוקמה הקרן והכסף שכבר נגבה מן העובדים לא מומש ובשל כך אין כל הצדקה לגבות כספים נוספים מן העובדים המגיעים להם כדין. הכסף מגיע לעובדים, כעת אין משבר כלכלי ואין הצדקה לכך".

עם זאת, גפני לא נתן דעתו על 600 מיליון השקלים אותם השאירה המדינה לעצמה. הכספים יוחזרו לעובדים תוך 4 חודשים.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בתקופת המשבר הכלכלי העולמי הוסכם עם ההסתדרות על הפחתה של חלק מדמי ההבראה במגזר הציבורי בשנים 2009 ו-2010. עניין זה עוגן בהסכמים קיבוציים ובחוק. ההפחתה בדמי ההבראה נועדה ברובה לחסוך בתקציב בעקבות המיתון. ובחלקה להקמת קרן לסיוע לעסקים במצוקה. משרדי האוצר והתמ"ת עמלים בימים אלה על הקמת הקרן אליה יועברו הסכומים שהופחתו ב-2009 ממעסיקים לא מתוקצבים. עם ניצני צמיחה קידם האוצר הצעת חוק להשבת לעובדים דמי הבראה שהופחתו ב-2010, שתעלה לקריאה שנייה ושלישית בשבוע הבא. דמי ההבראה לשנת 2011 ישולמו במלואם. לא נעשה בכספים שהופחתו שום שימוש שלא למטרות שהוגדרו בחוק".