אפקט הדומינו: מה יקרה אם יוון תגיע לחדלות פירעון?

הבנקים האירופה ייקלעו לקשיים, המשבר יורגש בארה"ב, סחרור פוליטי בגרמניה אבל בסוף השמש תזרח ■ CNBC מציג: כך תשפיע קריסת יוון על העולם (אם הקריסה אכן תתרחש)

הפרלמנט ביוון יתבקש לאשר בקרוב תוכנית צנע עם קיצוצים בהיקף של 30 מיליארד אירו, בעוד האיגודים המקצועיים במדינה מתכוננים לשביתה כללית והפגנות ענק ב-29-30 ביוני. המשבר ביוון לא יורד מהכותרות ותוכנית הצנע החדשה היא תנאי של האיחוד האירופי וקרן המטבע שהוצב ליוון אם ברצונה לקבל סיוע כספי נוסף.

אך בינתיים, יותר ויותר כלכלנים בטוחים שיוון תגיע לחדלות פירעון ותזדקק להסדר חוב. את התגובה בשווקים לחדלות פירעון של יוון איש אינו יכול לצפות מראש, אך ברשת CNBC הרימו את הכפפה וניסו לענות על שאלת המיליון: "מה יקרה כשיוון תגיע לחדלות פירעון". ב-14 משפטים פשוטים מסבירים ב-CNBC כיצד ייראה "אפקט הדומינו" לאחר חדלות הפירעון של יוון, אם היא תתרחש, כולל נימה ריאליסטית ואופטימית בסוף:

■ הממשלה ביוון תלאים את הבנקים המסחריים.

■ הבנקים באירופה, החשופים ליוון, יספגו מכה קשה.

■ טלטלה בשוק ה-CDS (שוק ביטוחי האג"חים, credit default swap).

■ משבר אשראי עולמי.

■ שוק הכספים בארה"ב יאותגר.

■ אירלנד ופורטוגל יתפתו גם כן ללכת להסדר חוב.

■ הבנק המרכזי של אירופה ייקלע למשבר (נזכיר כי הבנק המרכזי האירופי מחזיק בעצמו אגרות חוב ממשלתיות של יוון, כמו גם של מדינות בעייתיות אחרות כגון אירלנד ופורטוגל).

■ משבר פוליטי יתפתח בגרמניה (כבר היום ניכר מאבק פוליטי בין הקנצלרית אגלה מרקל התומכת בסיוע ליוון, לבין יריביה הפוליטיים המתנגדים לסיוע על חשבון משלם המסים הגרמני).

■ הצרכן האמריקני ישים את הכסף מתחת למזרן (הצריכה הפרטית בארה"ב אחראית לכ-70% מהצמיחה הכלכלית, ומכאן חשיבותו של הצרכן האמריקני בהנעת הכלכלה הגדולה בעולם).

■ הפוליטיקאים יאמרו: "אל תיבהלו".

■ יגברו הקולות להגבלת הסחר בין המדינות.

■ סין תיקלע ל"נחיתה קשה" (סין מנסה בחודשים האחרונים לצנן את שוק הנדל"ן שלה ולקרר את האינפלציה על ידי הידוק מוניטרי שיביא להאטה "רכה" בצמיחה הכלכלית, מבלי לגרום לזעזועים).

■ יסתיים הוויכוח על תקרת החוב בארה"ב.

■ השמש תמשיך לזרוח.