זליכה: "הציבור הישראלי הוא פרה - והממשלה חולבת אותנו"

ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר: "מדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל היא כישלון שהמשק ישלם עליו עשרות מיליארדי שקלים בשנה"

"שר התמ"ת דיבר על הפרה הישראלית שהתנובה שלה הגדולה בעולם - אני חשבתי שהוא מתכוון לגברת כהן מנתניה", אמר ירון זליכה, ראש החוג לחשבונאות בקריה האקדמית אונו ולשעבר החשב הכללי באוצר, בכנס התעשייה של BDO זיו-האפט. "הציבור הישראלי הוא הפרה הישראלית, והממשלה חולבת אותנו כל הזמן".

לדברי זליכה, "מדיניות רכישת הדולרים של בנק ישראל היא כישלון שהמשק ישלם עליו עשרות מיליארדי שקלים בשנה".

זליכה תקף את מדיניות היצוא של המשק הישראלי: "מדיניות היצוא שלנו התבססה על ניסיון יקר ולא יעיל להשפיע על שער החליפין. אי-אפשר להשפיע באופן קבוע על שער חליפין אלא באמצעות חיזוק הכלכלה".

"הדבר היחיד שמשפיע הוא העוצמה היחסית של הכלכלה הישראלית כל ניסיון להשפיע באמצעות נומינליים, דינו אינפלציה, והיא תבוא לידי ביטוי בכלל השווקים", דברי זליכה. "פועל יוצא ממדיניות הדפסת הכסף הוא שהמשק הישראלי סובל מאינפלציה של עשרות אחוזים בתחום הדיור, בשוק ההון ובשוק הסחורות והשירותים".

זליכה הסביר כי "יש דרך אחרת לעודד את היצוא הישראלי, כפי שנעשה בדרום קוריאה ובמדינות אחרות - דרך הגברת הסיכוי לקשירת עסקה. העלויות העקיפות ביצירת העסקה הם כמעט 50% מעלות העסקה ונובעות מתשתיות הסחר".

לדבריו, "לישראל יש רק 20-30 אמנות מס עם מדינות זרות, אותן צריך להגדיל ל-80 אמנות לפחות, על ידי ערוב של המגזר הפרטי. לא ניתן להסתמך רק על משרדי הממשלה בנושא זה, שכן הם סובלים ממצוקת כח אדם ומצליחים לחתום על אמנה פעם בשנתיים".