גוגל פלוס: ככה לא מנצחים את הג'ינג'י מפאלו אלטו

ליאת זנד, לשעבר עורכת TheMarker Cafe וכיום עורכת המדיה החברתית ב"גלובס", מנתחת את סיכויי ההצלחה של מיזם הסושיאל החדש מבית גוגל ■ עכשיו באים? עכשיו?

כמו כל דבר בחיים, הכול עניין של תזמון - מהתגובה המאוחרת של זהבית כהן בעיצומו של משבר הקוטג' ועד הפצעתה של גוגל פלוס בחיינו. עכשיו כולם מדברים על זה, אבל בחלוף 15 דקות התהילה, האם יש עתיד לרשת החברתית הרביעית שמנסה להרים גוגל?

אף אחד לא מוכן להמר מה הסיכוי של גוגל פלוס להצליח, שמא ייאלץ לאכול את הכובע הווירטואלי מאוחר יותר. אני אסתכן, לפחות בניבוי העתיד הישראלי של העניין.

נדמה לי שהתזמון משחק לרעתה של גוגל במגרש הזה, והצורך בהשקעה של זמן ומאמץ מחודשים לבניית קשרים, שממילא קיימים, יכריעו גם כאן. המאמץ הכרוך בהעברת זהותך, כפי שבנית אותה, למקום אחר, שיכפול ותיחזוק שתי מערכות תוכן, יכריע אנשים שזמנם אינו פנוי במיוחד. אני לא רואה את גוגל מחליפה את פייסבוק.

רק לצורך הדגמה, אי שם ב-2007, לפני אלף שנות אור במונחים אינטרנטיים, הושקה ה-TheMarker Cafe, רשת בלוגים בעברית עם אלמנטים חברתיים והחשוב מכל - פרופיל אישי שאפשר להציץ בו. "TheMarker", ששיווקו את הרשת למקורבים בלבד, יצרו דיבור ברנז'אי חזק והפכו את הקפה לנחשק עוד לפני שנפתח לקהל הרחב.

בהתחלה כולם היו שם, כולם כתבו שם טקסטים, מקצועיים יותר או פחות, ועשו מינגלינג אינטרנטי ישראלי ראשון. הם העלו תמונות וכתבו, ענו, התווכחו ורבו וכן, גם עשו דייטינג. אלא שאחרי ההיי באה הנפילה.

מעט זמן נהנה הקפה מפריחה אקסלוסיבית. פייסבוק הגיע לשכונה הקטנה שלנו וסחף אותה בסערה. הוא הציע בעיקר במה של כולם כולל כולם והשקעה מינימלית לטובת חיזוק האוריינטציה החברתית באופן מקסימלי.

השיפורים הבלתי פוסקים וקלות ההפעלה הטכנולוגית של פייסבוק שמו משוכה גבוהה בפני כל המתחרים, בטח ובטח הישראלים. הקפה המרקרי לא מת, אבל גם לא עמד בשינויים הטכנולוגיים מרחיקי הלכת של הענק האמריקני. פשטות השימוש בפייסבוק הביאה את הסבתא וגם את נכדה ליכולת תפעול מושלמת, ופשטות זו ניצחה את המגושמות ויתר התחכום של הקפה, למשל.

בניגוד לפייסבוק, שעשתה עלייה וגיור כהלכה, כולל יציאה קלילה לשוק המסחרי, לא הצליחה כאן אף יוזמה אחרת באמת. טוויטר, רשת העוקבים המצייצת שמצליחה בארה"ב, לא הצליחה לשחזר את ההצלחה בישראל. מלבד אלפים בודדים שהתמכרו (בעיקר ג'ודי שלום-ניר-מוזס, שמתעדת שם כל רגע בחייה), הרשת לא מצליחה לחדור אל הקהל הישראלי ולא פלשה אל שיחת הרחוב כאן.

עכשיו, אחרי 3 ניסיונות קודמים, הושקה בעולם וגם בארץ הרשת החדשה של גוגל. 3 ימים נדמה שכולם מדברים על זה, כולם מצטרפים (למרות הסגר שהטילה גוגל לכאורה) - ושוב נוצר דיבור בין אנשי השיווק והטכנולוגיה. האווירה מרגישה ממש כמו אז, כשגוגל השיקה את wave, למשל. על הבאזזז אין, האמת, מה לדבר.

גוגל פלוס נראית היום כמו קצה אוזנו של ארנב לבן, שמציצה מכובעו של הקוסם. הדמיון שלה כרגע למקבילה הפייסבוקית אולי מטעה, ויש סיכוי שהענקית מכינה לנו עוד שלל הפתעות מלבד סיווג מעגלים חברתיים. יכול להיות שעוד נופתע. יחד עם זאת, קשה להאמין שהג'ינג'י מפאלו אלטו יישאר אדיש מול היומרה. נחכה ונראה.

גילוי נאות: הייתי העורכת של TheMarker Cafe בין השנים 2009-2011. היום אני עורכת המדיה החברתית ב"גלובס".