בציוץ הפומבי הראשון, מודה אובמה: שגיתי בסוגיית הנדל"ן

נשיא ארה"ב עושה היסטוריה: מתחבר לבוחרים באמצעות טוויטר כדי למכור את מדיניותו הכלכלית ולהכשיר הקרקע לבחירות לנשיאות ■ הנושאים המרכזיים שעניינו את קהל המצייצים: דיור ונדל"ן, אבטלה, המצב הכלכלי וחינוך

ברק אובמה, נשיא ארה"ב: "אני עומד לעשות היסטוריה כאן, כנשיא הראשון שמצייץ בשידור חי. והנה, כאן המחשב". (הוא מקליד את ציוצו).

ג'ק דורסי, מייסד "טוויטר": "רק 140 תווים". (צחוק באולם).

אובמה: "בסדר, אני חושב שעשיתי זאת כפי שצריך. אבל הנה המבחן". (ממתין שהציוץ יעבור ברשת).

דורסי: "ואכן צייצת".

אובמה: "מה תגידו על זה? לא רע (תשואות בקהל). תודה רבה. אני חושב שהשאלה שלי תיכף תעלה".

וכך לפני קהל גדול ב-East Room בבית הלבן, וקהל של מי יודע כמה מיליונים בארה"ב ובעולם כולו, הפגין אתמול (ד') אובמה את מיומנותו בתקשורת חברתית (והעניק לטוויטר מתנה של יחסי ציבור ששום הון שבעולם לא יוכל לקנות). רבבות שאלות זרמו לנשיא דרך טוויטר, סוננו למדגמים מייצגים ורק לשבריר זעיר מהן ניתן פומבי, בהנחייתו הבטוחה של דורסי, במעמד שהונצח בשידור חי בערוצי החדשות בכבלים.

אובמה לא התאמץ מדי להתכווץ למיטת הסדום של טוויטר. הוא השיב על השאלות הנבחרות בע"פ ובאריכות לטובת הקהל הטלוויזיוני, כמנהגו, ואנשי צוותו, יחד עם עובדי טוויטר, תמצתו את התשובות ל-140 תווים. אובמה עצמו שלח רק ציוץ חי אחד בתחילת האירוע, והוא טפח לעצמו על השכם, כמתואר למעלה.

מבחינתו, זה היה אירוע קדם-בחירות. כמועמד הראשון לנשיאות שניצל את הרשת לגיוס כספים במירוץ לנשיאות ב-2008, בהצלחה כבירה, העולם המקוון לא זר לו (כפי שהיה ליריבו באותן בחירות, ג'ון מקיין). גם אתמול הוא הרגיש כמו בבית ועשה כל מאמץ להתקרב למגזר הבוחרים שלדעת אנליטסים טמון בו הפוטנציאל הגדול של המפלגה הדמוקרטית בבחירות בשנה הבאה: סטודנטים וצעירים אחרים, בעשור השלישי לחייהם.

לפי ניתוח של טוויטר, הנושאים המרכזיים שעניינו את השואלים היו דיור ונדל"ן, אבטלה, המצב הכלכלי וחינוך. את השאלה הראשונה צייץ אובמה עצמו: "כדי לצמצם את הגירעון, אלו סעיפי הוצאה אתה מוכן למחוק ואלו השקעות אתה מתכוון להשאיר על כנן"?

ותשובתו (הבלתי מצוייצת): "חשבתי שזו שאלה חשובה מפני שכולנו משתתפים עתה בדיון נמרץ בוושינגטון (כיצד לקצץ בתקציב) וחשוב שכל המדינה תהיה מעורבת בו, כדי לקבל החלטה אלו תכניות (ממשלתיות) יכולות לסייע לנו לצמוח, ליצור מקומות עבודה חדשים, לשפר את מערכת החינוך שלנו, לשמור על איכות הסביבה, ואלו תכניות הן בזבוז, שאיננו חייבים להשקיע בהן. הדיון הזה ילך וייתחמם בשבועיים הקרובים ולכן הייתי רוצה לשמוע מהעם האמריקני".

תשובת אובמה שעשתה כותרות, ובצדק, היתה מיאה קולפה, בתשובה לשאלה מצויצת, האם הוא שגה במהלך כהונתו בבית הלבן והאם יש דברים שהוא לא חוזר עליהם. הנשיא הודה, שממשלו לא נתן מספיק תמיכה לבבלי בתים שניהלו מאבק נואש לשלם את המשכנתאות שלהם, בעוד שערך בתיהם הלך ונשחק במהירות.

"ההידרדרות הנמשכת בשוק הנדל"ן למגורים לא הגיעה לשפל במהירות שלה ציפינו", אמר אובמה. ואחר-כך הוא הוסיף, שהסיוע לבעלי בתיים במצוקה "לא היה מספיק". לדבריו, "אנו חוזרים לשולחן התכנון ונתחיל הכל מהתחלה".