אוקיאנה צנחה 65% בעקבות כוונה למזג פעילות תאי גזע

ל"גלובס" נודע כי המועמדת למיזוג היא BoneUs של מייסד פלוריסטם, שי מרצקי

השלד הבורסאי אוקיאנה הודיע על כוונה למזג לתוכו פעילות מתחום תאי הגזע. ל"גלובס" נודע, כי מדובר בחברת BoneUs Therapeutics אותה ייסד שי מרצקי, שיזם גם את חברת פלוריסטם הנסחרת היום בת"א לפי שווי של 485 מיליון שקל, וכן ברשימה השנייה של נאסד"ק. מרצקי לא הגיב לידיעה.

על פי הודעת החברה, אם תתקיים העסקה אוקיאנה תחזיק ב-100% מבונוס תרפויטיקה, ובעלי המניות של בונוס יחזיקו בשליטה באוקיאנה. בעקבות ההודעה, ועוד בטרם התברר למשקיעים מיהי המועמדת למיזוג, צנחה היום מניית אוקיאנה ב-65% והחברה נסחרת לפי שווי של 9.5 מיליון שקל.

אוקיאנה עסקה בעבר בפרויקטים הנדסיים וימיים, בעין היתר עבור חברות חיפושי גז ונפט. בעקבות הפסדים כבדים וחוסר הצלחה במכירת פעילותה, הגיעה החברה להסדר נושים והשליטה בה עברה לידי ירון ייני ודרור עצמון, המתמחים במיזוג פעילויות חדשות בשלדים בורסאיים.

המועמדת למיזוג, בונוס תרפויטיקה, עוסקת בשחזור עצמות באמצעות טכנולוגיה של תאי גזע. מרצקי פיתח שיטה מיוחדת לגידול רקמת עצם תלת ממדית, תוך התאמת צורת העצם לחלל בו היא מושתלת, באופן שמשפר את הסיכוי של השתל להיקלט ואת מהירות הקליטה, כך טוענת החברה במצגותיה.

בעלי המניות באוקיאנה
 בעלי המניות באוקיאנה

כ-450 אלף השתלות עצם מבוצעות כיום בכל שנה בארה"ב. בדרך כלל השתל מבוסס על עצם שנחתכה ממקום אחר בגופו של החולה, כלומר נדרש ניתוח נוסף. המוצר של בונוס, הנמצא בשלבי פיתוח, אמור לחסוך את התהליך הזה.

גם פלוריסטם, החברה הקודמת שייסד מרצקי, התבססה על פיתוח מטריצה תלת ממדית של תאי גזע. עם זאת, פלוריסטם אינה עוסקת בעצמות, אלא מתמחה בטיפול בחסימות כלי דם בגפיים. כמו כן, אצל פלוריסטם התאים מופקים משיליה ומתאימים לכל מטופל, ואילו אצל בונוס מדובר בריבוי תאי גזע שנלקחו מגופו של החולה עצמו.

מרצקי עזב את פלוריסטם במסגרת עסקה בה נרכשו מניות כל היזמים על ידי החברה ב-2 מיליון דולר. על פי ההערכות, הוא קיבל כמה מאות אלפי דולרים.

מד רגיש להלך הרוח בבורסה

פעילותו של "איש השלדים" ירון ייני היא מד רגיש להלך הרוח בבורסה. לאחר תקופה בה העדיף שלא למזג לשלדים פעילויות ביומד, משום שחש כי השוק שבע פעילויות כאלה, חוזר עתה ייני לתחום זה. תת-הסקטור של תאי הגזע, ספציפית, זכה ליחסי ציבור משמעותיים לאחרונה.

בין החברות בתחום שלהן חשיפה בורסאית ניתן למנות את גמידה סל (אלביט מדיקל מחזיקה בה 30% וכת"ב מחזיקה 20%); פלוריסטם, סלקיור (בשליטת הדסית, והיא בעלת הסכם עם טבע) ובריינסטורם סל. בין החברות הפרטיות ניתן למנות קונסורציום תאי גזע שהקימו פונטיפקס, רוש והמדען הראשי יחד עם האוניברסיטאות המובילות בתחום, וכן קריוסל וביוג'נסל.