בנק הפועלים ישקיע 94 מיליון שקל אצל חיים כצמן

הבנק ירכוש קרוב ל-5% ממניות חברת נורסטאר, בעלת השליטה בגזית גלוב, ויקבל אופציה להגדיל את החזקותיו ל-9.7% ■ גם בעל השליטה בחברה, חיים כצמן, יזרים 55 מיליון שקל

לפני שבועיים דיווחה חברת שיכון ובינוי מקבוצת אריסון כי קיימה מגעים לרכישת מניות השליטה באורמת תעשיות מידי בעלי השליטה, בני הזוג ברוניציקי. בעקבות פערים בין שני הצדדים המגעים הללו הוקפאו, אך בינתיים - כך הסתבר היום - מצאה שרי אריסון דרך עקיפה להחזקה במניות אורמת.

נורסטאר החזקות (לשעבר גזית אינק.), שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל - המחזיקה ב-15.17% ממניות אורמת תעשיות בנוסף לשליטתה בחברת הנדל"ן גזית גלוב - הודיעה היום כי הגיעה להסכמה עם בנק הפועלים שבשליטת אריסון (22.6%), לפיה ישקיע הבנק כ-95.4 מיליון שקל בחברה תמורת הקצאת מניות שיהוו 4.88% מהון החברה. במסגרת העסקה יקבל הבנק גם כתבי אופציה הניתנים למימוש למניות נורסטאר למשך שלוש שנים, ואם אלו אכן ימומשו יעלה הפועלים להחזקה של 9.73% בחברה.

במסגרת מתווה העסקה, תקצה נורסטאר לבנק הפועלים 1.1 מיליון מניות במחיר של 86.75 שקל למניה, הגבוה ב-15.2% ממחיר המניה בפתיחת המסחר הבוקר. הבנק אף יקבל ללא תמורה 1.21 מיליון כתבי אופציה לא סחירים, אשר אם ימומשו למניות יכניסו לקופת החברה כ-105 מיליון שקל נוספים, כך שבסך הכל עשויה השקעת הבנק להגיע לכ-210 מיליון שקל. ההשקעה של הפועלים היא פיננסית, והוא לא יהיה מעורב בניהול החברה.

במקביל להנפקת המניות לבנק הפועלים, תבצע נורסטאר הנפקה גם ליו"ר החברה ובעל השליטה בה, חיים כצמן, בתנאים הזהים לתנאים בהם יונפקו המניות לבנק הפועלים. נורסטאר תקצה לכצמן 577 אלף מניות תמורת 50 מיליון שקל, וכן כ-635 אלף כתבי אופציה, אשר מימוש שלהן יזרים לחברה 55 מיליון שקל נוספים. החברה זימנה אסיפת בעלי מניות ל-23 באוגוסט, על מנת שזו תאשר את העסקה, המוגדרת כעסקת בעלי עניין.

סך היקף הגיוס המיידי מהפועלים ומכצמן עומד על כ-145 מיליון שקל, ואם ימומשו האופציות יגדל היקף הגיוס ל-305 מיליון שקל. לגיוס ההון אין מטרה ספיציפית, אך הוא עשוי לשמש את החברה להשתתפות בגיוסי הון שתערוך בעתיד החברה הבת גזית-גלוב. בינואר השנה פקעו כתבי האופציה מסדרה 20 שהנפיקה גזית, ומימושן הזרים לחברה כ-110 מיליון שקל, כך שבסוף הרבעון הראשון הסתכם ההון העצמי של נורסטאר בכ-1.82 מיליארד שקל.

"צעד חיובי"

אין זו הפעם הראשונה שבה מבצע כצמן עסקאות פיננסיות עם בנק הפועלים. באפריל 2006 גייסה חברה בת של גזית גלוב הפועלת בארה"ב 50 מיליון שקל באג"ח לא סחירות שמועד פירעונן הוא ב-2013-2015, מידי גופים מוסדיים מקבוצת בנק הפועלים. בנוסף, בעסקת הרכישה הגדולה בה רכשה גזית גלוב את חברת אטריום האוסטרית במהלך 2008 תמורת 675 מיליון אירו, עמד בנק הפועלים בראש קונסורציום שהעמיד את המימון לעסקה, שיתרתו בסוף 2010 הסתכמה ב-194 מיליון אירו.

שי ליפמן, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות איביאי, התייחס היום למהלך ואמר כי מדובר ב"צעד חיובי לנורסטאר, שמקבלת משקיע נחשק כמו בנק הפועלים, שזו אחת ההשקעות הריאליות היחידות שלו". ליפמן הוסיף כי בניכוי האופציות, ההנפקה נערכה לפי מחירים הדומים למחירי השוק, והחזקות הציבור יעלו בעקבותיה לרמה של 33.03% (מרמה של 9.61%), מה שיביא להשפעה טכנית בנייר, כאשר תעודות הסל יצטרכו להגדיל את החזקותיהן.

הכניסה של הפועלים לחברה לא חילצה את נורסטאר מהמגמה השלילית בשוק, ומנייתה ירדה היום ב-0.6%. מתחילת השנה איבדה המניה 19.2%.

בעלי המניות בנורסטאר לאחר העסקה
 בעלי המניות בנורסטאר לאחר העסקה

מבנה ההחזקות של נורסטאר
 מבנה ההחזקות של נורסטאר