מהלך היסטורי: נחתם הסכם קיבוצי ראשון עם עובדות ניקיון

ארגון כוח לעובדים חתם על הסכמים מול שני קבלני ניקיון באוניברסיטת בן גוריון ■ "לא נהייה עוד שקופות"

במשך שנים טענה ההסתדרות כי קשה מאוד לאגד עובדי קבלן בישראל, ועל כן היא חותמת על הסכמים ענפיים ישירות מול ארגוני חברות השמירה והניקיון - לכאורה "מעל ראשם" של העובדים. היום (ג') הוכיח הארגון המתחרה "כוח לעובדים" שאפשר גם אחרת: הארגון איגד בחודשים האחרונים את עובדות הניקיון באוניברסיטת בן גוריון שאף פתחו בשביתה חסרת תקדים בענף שבהן הן מועסקות, והמהלך הזה הביא כעת לחתימה על הסכמים קיבוציים מול שני קבלני הניקיון במקום: חברת איתן שמיר וחברת נוטרי ציון.

מבחינה כלכלית ההסכם אינו שונה מהותית מצו ההרחבה בענף הניקיון והוא קובע תוספות שכר של 20% מעל שכר המינימום לעובדי ניקיון המועסקים במעבדות או במקומות שעברו שיפוצים, וכן מנגנון למניעת פיטורים שרירותיים באמצעות ועדה פריטטית. ואולם, הסעיפים האלה בצו ההרחבה, שהוא פועל יוצא של הסכם היסטורי בין ההסתרות לאיגוד חברות הניקיון, מעולם לא נאכפו ברוב מקומות העבודה. בארגון כוח לעובדים מאמינים כי רק הקמה של ועדי עובדים בקרב עובדי קבלן יכולה להביא לאכיפת ההסכמים וחוקי העבודה בכלל.

"הבטחנו לעובדות שלא נמשיך להיות שקופות ושלא נוותר עד שנזכה בתנאי עבודה הוגנים", אמרה היום מרי וניסובסקי, יו"ר הוועד ." אחרי מו"מ ארוך ולא פשוט אנחנו עולות עם הקבלנים על דרך חדשה של הסכמות והידברות, של התקדמות ושיתוף פעולה", הוסיפה. בכוח לעובדים מציינים כי מדובר בהסכם ביניים המסדיר סוגיות עקרוניות בעיקר של ביטחון תעסוקתי, אולם בהמשך יתקיים מו"מ לחתימה על הסכם שיסדיר נושאים פרטניים יותר.

"הסכם קיבוצי עם חברות קבלן באתר ספציפי, כמו למשל באוניברסיטה, הוא הישג חשוב כשלעצמו עבור עובדות הקבלן, אך גם כלי נוסף במאבק להעסקה ישירה ולויתור על ההעסקה באמצעות חברות קבלן", אמר היום עו"ד איתי סבירסקי, ממייסדי כוח לעובדים ומי שמלווה גם הוא את מאבק העובדות מזה מספר שנים. בכוח לעובדים מציינים הסכם קיבוצי שלישי בחודש האחרון, לאחר ההסכם הקיבוצי במכון שכטר והסכם קיבוצי שני בסינמטק ירושלים. ההסכם הקיבוצי המשמעותי ביותר של כוח לעובדים נחתם בתחילת השנה באוניברסיטה הפתוחה, שם מייצג הארגון את סגל המנחים ורכזי הקורסים.

יצוין כי גם בהסתדרות חותרים בשנים האחרונות לאגד סקטורים רבים שלא היו מאוגדים בעבר, למשל בענף הקמעונאי, ומודים כי הקמה של ועדים היא הדרך האפקטיבית ביותר להגנה על זכוית העובדים. באוניברסיטת ת"א מנע לאחרונה הארגון פיטורים של עובדי קבלן, ובמכון ויצמן נחתמה אמנה לאכיפת זכויות עובדי האבטחה.