אילן בן דב ל"גלובס": "אין תספורת בהצעה שלי"

"אף משקיע שרכש אג"ח שלי לא מפסיד" ■ הודיע שהוא מוותר על קבלת מניות טאו תמורת אג"ח טאו שבבעלותו, ומציע לחלקן בין מחזיקי האג"ח לפי המחיר שבו רכשו האג"ח

‎‎המרחק התודעתי בין אילן בן-דב, בעל השליטה בטאו ובפרטנר, לבין מחזיקי אג"ח טאו, הולך וגדל. בעוד המשקיעים מנסים לחשב את גובה ה"תספורת" בהסדר שמציע בן-דב, בעוד הגופים המוסדיים סבורים כי זו הצעה ש"לא מתקבלת על הדעת", ומנכ"ל אקסלנס, דוד ברוך, מציע לו "לשקם את האמון", בן-דב עצמו משוכנע כי הציע הסדר צודק ומאוזן.

"(בהסדר החוב) אין תספורת, יש אפסייד" אומר היום (ד') בן-דב ל"גלובס" בהתבטאות פומבית ראשונה, מאז הודיעה טאו בשבוע שעבר על הצעתו להסדר חוב בחברה. "אף אחד לא מפסיד אם הוא משקיע באיגרות החוב שלי".

‏ערב אסיפת מחזיקי האג"ח הולך היום בן-דב לקראתם. אך מי שציפה לשיפור משמעותי במתווה הסדר החוב צפוי להתאכזב. בן-דב הודיע כי הוא מוותר על כ-6% ממניות טאו, שאותן הוא אמור לקבל לפי הצעת מתווה הסדר החוב בגין החזקותיו באג"ח טאו, וכי יעביר אותן ליתר מחזיקי האג"ח, כך שהתמורה אשר לה הם זכאים תגדל מ-19% ל-25% ממניות טאו.

‏בן-דב עצמו לא מתכון להגיע לאסיפת בעלי האג"ח מחר, ונציג החברה יהיה יוסי ארד, מנכ"ל טאו.

‏‏"המהלך מיישם את האחריות שלקחתי על עצמי לטובת המשקיעים, הרבה מעל ומעבר למה שאמות המוסר, וכל שכן החוק היבש, מחייבים אותי", טען בן-דב בהודעה שהוציא לעיתונות.

‏אך בן-דב לא מוותר ללא תנאים על זכאותו כמחזיק אג"ח, אלא מבקש לקבוע כיצד תחולק התמורה, תוך יצירת אפליה בין מחזיקי האג"ח, וכשהוא קובע כללים חדשים להסדרי חוב.

‏‏שתי קבוצות של מחזיקים

‏לשיטת בן-דב מחזיקי האג"ח יחולקו לשתי קבוצות. הראשונה, להלן "הספקולנטים", אלה שלתפיסתו של בן-דב קנו בזול את האג"ח. הם ירוויחו מהסדר החוב, שכן שווי חבילת המניות שיקבלו במסגרת הסדר החוב יהיה גבוה יותר מהמחיר שבו הם קנו אג"ח. להם לא מגיע דבר. לתפיסת בן-דב - מי שקנה בזול ירוויח, ולכן לא צריך לפצות אותו מעבר לשיעור התספורת.

‏‏הקבוצה השנייה, להלן "המשופים", אלו יפסידו מהסדר החוב, שכן שווי חבילת המניות שיקבלו במסגרת ההסדר יהיה נמוך יותר מהמחיר שבו הם קנו אג"ח.

לעזרתם בא בן-דב שפורס "רשת ביטחון למשקיעים". לתפיסתו - מי ששילם יותר יקבל יותר.

‏כך למשל, מי שקנה אג"ח ב-80 אגורות, אך יקבל בהסדר חבילת מניות ששוויה חצי שקל, יקבל מבן-דב השלמה באמצעות עוד מניות טאו, ויחזור למצבו המקורי. "המתווה החדש מייצג את הערכים שאני דבק בהם בכל פעילותי האישית והעסקית: צדק, אחריות ונאמנות", טוען בן-דב.

‏סביר להניח שהצעת בן-דב להפריד בין מחזיקי האג"ח תיתקל בהתנגדות מצד מחזיקי אג"ח שיפסידו מכך. מאחר שעל הסדר החוב לעבור בהצבעת רוב מחזיקי האג"ח, צפויה מחלוקת. מאחר שמדובר בהצעה תקדימית, ייתכן כי ההכרעה תיפול בבית משפט.

‏בשוק לא מתלהבים

‏גם בשוק ההון לא התלהבו מהנדיבות של בן-דב. יניב פגוט, האסטרטג הראשי של איילון, אמר כי "ההצעה המקורית היא הצעה מבזה. ההצעה הנוכחית היא הצעה תקדימית - הסדר מסוג חדש, ויש בה ניסיון הפרדה בין ספקולנטים למשקיעים באג"ח לטווח ארוך. לבן-דב יש מספיק כלים להגיע להסדר ראוי ללא המצאה של נוסחאות משונות שיש להן השפעה רוחבית על כלל שוק ההון".

‏פגוט הוסיף, כי "ההסדר שצריך להיות מוצע על-ידי בן-דב היה צריך להיות בגובה של בין 60 ל-70 אגורות לשקל, לאחר שבן-דב ישתמש בהגדלת רכיב המזומן, ויגדיל את רכיב המניות של סאני בתוך טאו".

‏בסביבתו של בן-דב לא מוטרדים מאיומי המוסדיים לגבי ההשלכות של התנהגות בן-דב בהסדר החוב של טאו על אג"ח סקיילקס ואג"ח פרטנר. "בן-דב קשוב לצורכי המשקיעים", אמרו המקורבים. "טאו היא קרן גידור ספקולטיבית. העובדה שהיא מחזירה את הקרן ראויה לציון. סקיילקס לא תיפגע, וכשהאמת תצא לאור, יראו כולם שאף אחד לא יפסיד כסף".

‏‏עניין פעוט ושמו הצמדה למדד

אם מחזיקי אג"ח סדרה ב' של חברת טאו יחליטו באסיפה שתתכנס מחר בבוקר, בבית ציוני אמריקה בתל אביב, להעמיד לפירעון מיידי את האג"ח, תצטרך החברה לשלם להם כ-301 מיליון שקל. זהו היקף החוב האמיתי של טאו לבעלי האג"ח מסדרה זו, בנטרול ההחזקה של החברה ובן-דב עצמו באג"ח, ובתוספת ההצמדה למדד.

‏‏אג"ח סדרה ב' הונפקו בניכיון ובריבית מזערית של 0.1% לשנה, כאשר הקרן צמודה למדד. כך, מי שרכש את האג"ח בהנפקה בספטמבר 2005, ושילם עבורן 72 אגורות ליחידה, ידע שבספטמבר 2013 הוא עתיד לקבל את הקרן שהשקיע בתוספת הצמדה למדד. זאת בנוסף להפרש בין מחיר הרכישה בהנפקה ל-1 שקל - הפרש שהוא בעצם הריבית שאותה מקבל רוכש האג"ח בגין ההלוואה שנתן לחברה.

‏בהסדר שאותו הציע היום בן-דב הוא מתעלם מעניין ההצמדה‏ למדד, ומתייחס למעשה רק למחיר הנומינלי שבו נרכשו האג"ח, כבסיס לחישוב הפיצוי שאותו הוא מציע. אלא שבשש השנים שחלפו מאז ההנפקה, עלה מדד המחירים לצרכן ב-17.5%, כך שלמעשה מחזיר בן-דב לרוכשי האג"ח את העלות הרטרואקטיבית שבה נרכשו האג"ח, ובדרך מוחק חמישית מכספם. "זו שאלה טובה, אין לנו תשובות ונבדוק את העניין", אמרו היום בטאו, כשנשאלו לגבי ההצמדה למדד. ‏‎‎‏