הערכות: דלק נדל"ן תבקש דחייה של 5 ח' באג"ח

בשוק ההון מעריכים כי אם מחזיקי האג"ח של החברה, שאמורים לקבל כ-300 מיליון שקל בספטמבר, יסכימו לדחייה, הם צפויים לקבל פיצוי בדמות תוספת בריבית או ביטחונות

רגע האמת של יצחק תשובה בדלק נדל"ן מתקרב. לאחר שהחברה עמדה בשלוש השנים האחרונות בכל תשלומי האג"ח שלה בזמן למרות מצבה הקשה, צפויה דלק נדל"ן - על פי הערכות בשוק ההון - לבקש בימים הקרובים דחייה בתשלום החוב.

על פי ההערכות, תבקש החברה ממחזיקי האג"ח מסדרה כ"ה דחייה של ארבעה-חמישה חודשים בפירעון של כ-300 מיליון שקל, שהיה אמור להתבצע בחודש ספטמבר הקרוב. בשוק ההון מעריכים כי אם מחזיקי האג"ח אכן יסכימו לכך, הם צפויים לקבל פיצוי בדמות תוספת בריבית או ביטחונות, וכן הודעה בדבר תמיכה נוספת של תשובה בחברה, כאקט שאמור לשדר הבעת אמון שלו בדלק נדל"ן.

היקף החוב של דלק נדל"ן למחזיקי האג"ח עומד על 2.1 מיליארד שקל (מסך חוב כולל של כ-15 מיליארד שקל במאוחד), זאת בעוד קופת המזומנים שלה ריקה, והיא סובלת מגרעון בהון העצמי בהיקף של 1.3 מיליארד שקל. במצב זה, ברור שהחברה אינה יכולה לשרת את החוב שלה.

בהנחה שמחזיקי האג"ח יסכימו לתת את הארכה המבוקשת, אמורה דלק נדל"ן לגבש תוכנית מסודרת לטיפול בחובותיה, שתתבסס על נכסיה המרכזיים של החברה. מדובר בשתי החברות הבנות של דלק נדל"ן: אלעד ישראל, המחזיקה קרקעות בישראל, ו-DGRE המחזיקה בשורת נכסים באירופה, ובראשם רשת חניונים בבריטניה, המושכרים לחברת NCP.

הסדר חוב עתידי יכלול ככל הנראה המרת חלק מהחוב למניות, וכן השתתפות מצד בעל השליטה, תשובה, שצפוי להזרים הון ונכסים במסגרת גיבוש הסדר. גורמים בשוק ההון מדגישים כי תשובה מתכוון להגיש הצעה שלא תכלול "תספורת" לבעלי האג"ח, ובמידה שהם יוותרו על חלק מהחוב, הם יקבלו בתמורה נכסים בגובה הוויתור.

המכה ששברה את גב הגמל

מצבה הקשה של דלק נדל"ן ידוע מזה זמן רב, אך הוא הורע אף יותר בשבוע שעבר, כשהחברה ספגה את המכה שהיוותה ככל הנראה הקש ששבר את גב הגמל, והקטליזטור לבקשה הצפויה לדחיית תשלום החוב.

הבשורה השלילית קשורה לפורטפוליו של 127 חניונים בבריטניה, המושכרים לחברת NCP. ביום ראשון שעבר, הודיעה דלק נדל"ן כי המרווח בהלוואה שקשורה לנכס עודכן, ועלה מ-1.75% ל-3.282% לשנה, מה שמשקף עלייה של 2 מיליון ליש"ט תשלומי ריבית בשנה. השינוי מגיע בעקבות הערכת שווי של נציג המלווים, הגוזרת לפורטפוליו החניונים שווי של 656 מיליון ליש"ט בלבד, ירידה של 257 מיליון ליש"ט לעומת השווי בספרי החברה (וירידה של 110 ליש"ט לעומת הערכת השווי הקודמת של הבנק).

DGRE, המחזיקה כאמור בחניונים, כבר הודיעה כי היא דוחה את הערכת השווי ומנהלת דיונים להצגת ההשגות שלה בעניין. במקביל, חברת NCP, ששוכרת ממנה את החניונים, שלחה מכתב ובו היא מבקשת הפחתת 750 אלף ליש"ט לרבעון בשכר הדירה מספטמבר. סך ההפחתה מגיע ל-3 מיליון ליש"ט, שהם 7% מדמי השכירות, ו-DGRE עדיין לא בחנה את הבקשה.

לפי הדוח השנתי של דלק נדל"ן לשנת 2010, ההכנסות מ-NCP הגיעו ל-252 מיליון שקל, כ-10% מסך ההכנסות של החברה, ונקבע שדמי השכירות יעלו ב-2.7% מדי שנה. חוזי השכירות הם לזמן ארוך והם יסתיימו בעוד 15-26 שנה. דלק נדל"ן ציינה אז, כי "קיימת תלות מיוחדת לאור היות NCP שוכר יחיד". הצרות בפרוטופליו החניונים הן קריטיות, שכן מימושו אמור להיות מקור תשלום מרכזי לבעלי האג"ח, וירידה בשוויו עלולה לפגוע בכך.

הנכסים כבר לא יכולים לשרת החוב

המשבר בחברה, הפועלת בתחום הנדל"ן המניב בישראל, קנדה ואירופה, החל בשנת 2008, בד בבד עם פרוץ משבר האשראי העולמי. דלק נדל"ן, שנוהלה בידי איליק רוז'נסקי, צמחה בשנים קודמות באגרסיביות באמצעות רכישות ענק ממונפות של נכסים, בעיקר במערב אירופה. משבר האשראי, והירידה המהירה בשווי נכסי החברה, הותירו את דלק נדל"ן עם הפסדי ענק וחוסר יכולת למחזר את חובותיה.

מאז המצב רק הולך ומדרדר. בשלוש השנים האחרונות הפסידה דלק נדל"ן במצטבר יותר מ-3 מיליארד שקל (בעיקר כתוצאה מהפחתת ערך נכסים). ללא הסדר חוב, החברה עלולה להגיע לפירוק מהסיבה הפשוטה שבשנה הבאה הנכסים כבר לא יכולים לשרת יותר את החובות.

מתחילת 2010 מימשה דלק נדל"ן נכסים בהיקף כולל של כ-5 מיליארד שקל, מימוש שאפשר לה לעמוד עד היום בהחזר התשלומים בזמן, לצד מספר פעולות יצירתיות: הלוואה מחברת הפניקס, הלוואת בעלים, הנפקת זכויות ועוד.

לדלק נדל"ן שלוש סדרות אג"ח עיקריות, וכיוון שבהסדר כל מחזיקי האג"ח עומדים בשורה אחת, התשואה על האג"ח הקצרה, כ"ה, כבר הגיעה לרמה של 105%. מנגד, האג"ח הארוכה, שפירעונה מתחיל רק בשנת 2013, נסחרת בתשואה של 32%. מצבה הגרוע של דלק נדל"ן וההערכה שהנושים יקבלו גם נתח מהמניות, יצרו מומנטום שלילי במניה והיא איבדה מתחילת השנה יותר מ-80% למחיר המשקף לחברה שווי של 80 מיליון שקל בלבד, זאת בעוד בתקופת השיא הגיע שווי החברה ל-4.6 מיליארד שקל.

סדרות האגח של דלק נדלן
 סדרות האגח של דלק נדלן