הסיוע לא מרגיע: מודי'ס חותכת את דירוג יוון ב-3 רמות

הדירוג נחתך לרמה של Ca לעומת רמה של Caa1 ■ הדירוג החדש משקף את הסיכון לחדלות פירעון

חברת הדירוג הבינלאומית מודי'ס חתכה את דירוג האשראי של יוון ב-3 דרגות לרמה של Ca לעומת רמה של Caa1, הדירוג החדש משקף את הסיכון לחדלות פירעון. בסוכנות הדירוג מודי'ס סבורים כי חבילת החילוץ החדשה שגובשה ליוון על-ידי האיחוד האירופי טומנת בחובה סיכון שעלול להדביק את מדינות האזור.

"המשקיעים הפרטיים המחזיקים באג"ח של יוון בטוחים רק באופן וירטואלי מפני הפסדים תחת המעטה של חבילת חילוץ", מעריכים כלכלני סוכנות הדירוג העולמית.

נזכיר כי תוכנית החילוץ השנייה ליוון אושרה בשבוע שעבר, התוכנית כוללת היקף הלוואות חיצוניות ליוון בהיקף של 109 מיליארד אירו (156.7 מיליארד דולר) בנוסף ל-50 מיליארד אירו שיגוייסו עבורה מהסקטור הפרטי, להוציא את כלכלות אירלנד ופורטוגל המועדות לקריסה.

התוכנית כוללת החלפת האג"ח אשר ברשות הבנקים במדינותיהם, לאג"ח חדשות ל-30 שנה במקום 7.5 שנים. על פי ההסכם קרן החילוץ של האיחוד האירופי, תורשה בפעם הראשונה לתת הלוואות בריביות נמוכות יותר של 3.5% לעומת 4.5% כיום (במקרה של יוון) ולתקופות ממושכות יותר של 15 שנה לעומת 7.5 שנה עד כה.

עם אישורה של תוכנית החילוץ התעוררו חששות מחודשים מצד מריל לינץ', UBS ופיץ' שמא התוכנית תוביל את יוון בסופו של דבר לחדלות פירעון. כלכלני פיץ' הצהירו כי "יוון תסבול מחדלות פירעון זמנית, כתוצאה מתוכנית החילוץ השנייה שלה".