תוכנית אסטרטגית חדשה בדיסקונט; היו"ר בכר: "נתמקד ברווחיות"

דגש על חיזוק ההון והתייעלות * הלימות ההון ליבה תעלה ל-8.5%. לא צפויה חלוקת דיבידנד

דירקטוריון בנק דיסקונט אישר את התוכנית האסטרטגית לשנים 2011-2013. במוקד התוכנית חיזוק הלימות ההון של הבנק והתייעלות בתחומי כוח אדם, התפעול ומערכות המידע. "אנחנו לא מספרים יותר סיפורים, מהר מאוד תוכלו למדוד אותנו", אמר יו"ר הבנק יוסי בכר ל"גלובס". מנכ"ל הבנק, ראובן שפיגל, אמר כי "דיסקונט נמצא בתהליך שינוי סדרי עדיפויות שיהפוך אותנו לגוף יעיל, רעב ותחרותי".

לראשונה מציג דיסקונט יעדי הלימות הון ליבה, כאשר בכוונת הבנק להיות באופן קבוע מעבר לדרישות ההון הרגולטוריות. כיום היעד של דיסקונט הוא להגיע עד סוף 2011 להון ליבה של לפחות 7.5%. היעד שנקבע לסוף שנת 2012 הוא 8% ולסוף 2013 יעמוד הבנק על הלימות הון ליבה של 8.5%, שיעור הלימות שצפוי לתת מענה לדרישות המחמירות של באזל 3. דיסקונט לא מציג יעד תשואה על ההון, אך ההערכות הן כי התשואה אליה מכוון הבנק בשנים 2012-2013 היא כ-10%. לאור זאת, יש הערכות כי דיסקונט לא צפוי לחלק דיבידנדים לבעלי המניות בשנתיים הקרובות.

יעד התייעלות שאפתני

התוכנית האסטרטגית תתבסס על שלושה עקרונות מרכזיים:

ביצועיות - הגברת יכולת הביצוע באמצעות יצירת תרבות ארגונית של מדידה וניהול ביצועים; ניהול קבוצתי - סינרגיה בין הגופים השונים המרכיבים את קבוצת דיסקונט: דיסקונט, מרכנתיל, כאל, דיסקונט למשכנתאות ודיסקונט ניו יורק; אפקטיביות - הרחבת הגמישות הניהולית.

יעד מרכזי בתוכנית הוא התייעלות הבנק. כיום נמצא דיסקונט הרחק מאחור במדדי היעילות המקובלים במערכת הבנקאית. יחס היעילות הנוכחי של הבנק, קרי ההוצאות התפעוליות חלקי ההכנסות (תפעוליות ומימוניות), הוא 75.2%. דיסקונט מציב יעד שאפתני של ירידה ל-69%. "זה תלוי רק בנו", אומר בכר ל"גלובס".

כדי להשיג את ההתייעלות, ישיק הבנק באוקטובר תוכנית פרישה ל-400-500 עובדים בעלות משוערת של כמיליון שקל לעובד. הפרישה תסתיים עד מארס 2012 וצפויה לחסוך לדיסקונט 120-160 מיליון שקל בשנה הבאה. חלק מהחיסכון יגיע מהחלפה חלקית של עובדים שיפרשו. "האתגר הגדול לפנינו הוא הביצוע של תוכנית הפרישה", אמר שפיגל. דיסקונט הודיע לפני שבועיים על החלפת סמנכ"ל משאבי אנוש ומינה לתפקיד את תא"ל (מיל') יוסי פרץ, כיום ראש אגף משאבי אנוש במוסד.

התוכנית האסטרטגית אמורה להביא את דיסקונט לסגירה הדרגתית של הפער מול שני הבנקים הגדולים, לאומי והפועלים, תוך הגדלת רווחיות הבנק, אגב שמירה על פרופיל הסיכון - "נפעל תוך התמקדות ברווחיות גם על חשבון צמיחה", אומר בכר.

בכוונת הבנק לפעול להגדלת "נתח הארנק" של הלקוחות, כלומר להגדיל את הפעילות עם כל לקוח קיים ואת ההכנסות הנובעות ממנו. בנוסף, בכוונת דיסקונט להתרחב בתחומי פעילות שאינם עתירי הון כמו פעילות בניירות ערך, חדרי מסחר ושוק ההון. תחום התרחבות נוסף הוא פעילות הבנקאית הפרטית בישראל ובחו"ל, בדגש על שוויץ, לונדון וניו יורק. "בסניפי חו"ל נעשה יותר טוב עם הקיים", אמר בכר. בבנקאות העסקית, בכוונת הבנק להתמקד בתחום המידל מרקט - עסקים עד 100 מיליון שקל ועסקים קטנים.

מבנה קבוצת דיסקונט לא צפוי להשתנות בתוכנית הנוכחית. כאשר בכוונת בכר לפתוח בסוף 2012 בתהליך אסטרטגי ארוך טווח על מנת לבנות תוכנית חומש. בנושא מיזוג בנק דיסקונט למשכנתאות לתוך דיסקונט, מהלך שבוצע בבנקים אחרים, אמר בכר כי "במסגרת הראייה הקבוצתית נבחנות אפשרויות אך לא התקבלה החלטה". בכר הוסיף כי "סוכם שבנק מרכנתיל לא ימוזג". גם בנושא "תכלית", חברת ניהול התיקים של הבנק, לא התקבלו החלטות.