מיליארד שקל מענק לאינטל: תחויב להקים מפעל בבית-שאן

האוצר והתמ"ת אישרו המענק שנועד לשדרוג מפעלה של אינטל בקריית-גת, כתלות בהשקעתה במפעל חדש בבית-שאן ■ תחוייב בהעסקת מספר עובדים קבוע מראש בשני המפעלים

שר האוצר יובל שטייניץ ושר התמ"ת שלום שמחון, אישרו היום (ג') עקרונית מתן מענק לאינטל בהיקף של מיליארד שקל, לטובת ביצוע השקעה בשני מפעלים של החברה בישראל. אינטל עכשיו נדרשת להשיב לאישור העקרוני באופן רשמי, תוך התחשבות בתנאים שהציבו שני המשרדים לקבלת המענק.

ההשקעה הראשונה, בהיקף 300 מיליון שקל, כוללת הכפלת גודל מפעל הייצור בקריית גת, והשנייה, נוגעת להקמת מפעל הרכבה חדש בצפון הארץ, בבית שאן - בהיקף כולל של 700 מיליארד שקל: 550 מיליון שקל עבור הקמת המפעל עם 600 עובדים, ותוספת של כ-150 מיליון שקל בעבור הגדלת מספר המועסקים בצפון ב-400 עובדים נוספים.

כמו כן, אינטל תהיה זכאית לקבלת הטבות המס הקבועות בחוק לעידוד השקעות הון, ותיהפך לחברה הראשונה הזכאית למעמד של מפעל מועדף מיוחד, שנקבע במסגרת הרפורמה שבוצעה בחוק עידוד השקעות הון.

היקף ההשקעה במפעלים מסתכם בכ-5 מיליארד דולר - כמיליארד מהם יגיע מהמענק מהתמ"ת. כאמור, כתנאי לאישור המענק, אינטל תחוייב בהעסקת כ-1,500 עובדים נוספים בקריית גת ובין 600 ל-1,000 עובדים חדשים בצפון.

האישור מגיע לאחר שלפני כחודש וחצי הגישה אינטל למשרת התמ"ת את הבקשה לקבלת המענק, בגין ההשקעה לשדרוג המפעל שלה בקריית גת - כדי שזה ייהפך למפעל המתקדם ביותר שלה בעולם. הכפלת המפעל תאפשר לחברה לשפר את טכנולוגיית הייצור במפעל ולהגדיל את מספר העובדים בו.

גורם בכיר במשרד ממשלתי אמר כי "במקרה שאינטל תגיב בחיוב להצעה, הרי שמדובר בדבר גדול - שכן, ההצעה שלנו לגבי הרכבת המוצרים של החברה בבית שאן, מתחרה עם הזדמנויות של החברה בסין. הכדור במגרש שלהם עכשיו. נשמח מאד אם הם יכדררו אותו לכיוון הנכון".

בתמ"ת דרשו פיתוח של אינטל בצפון כתלות במענק

זמן קצר אחרי שאינטל הגישה את הבקשה לשדרוג המפעל בקריית גת, העלו בכירים במשרד התמ"ת דרישה כי מענק שכזה יינתן רק בתמורה להשקעה מאסיבית של אינטל באזור הצפון. גורמים בתמ"ת אמרו אז ל"גלובס" כי "פעילותה של חברת אינטל בקריית גת מיצתה את עצמה, ואם יש ברצון החברה להמשיך לקבל מענקים משמעותיים ממרכז ההשקעות, עליה להתחיל להתבסס באזור הצפון". ברקע, נזכיר כי "גלובס" פרסם לראשונה כי משרד התמ"ת מתכוון לדרוש מאינטל פתיחת אתר פעילות בבית שאן.

"השקעות אינטל במפעלים בישראל מצביעה על האמון בחוסנה של הכלכלה הישראלית", התייחס לאישור שר האוצר שטייניץ. "הקמת המפעל בצפון תהווה עוגן אסטרטגי באזור, תסייע להרחבת התעסוקה במקום ותתרום לחיזוק הפריפריה בכלל והצפון בפרט".

שר התמ"ת שמחון ציין כי "מהלכי אינטל העולמית להשקעה בישראל הינם הבעת אמון בכלכלה הישראלית והון האנושי שלנו. מהלך זה ישפר את מצב התעסוקה ויחזק את מעמדה של ישראל כמעצמת תעשיות מתקדמות".