"תחום הקמעונאות בארה"ב ייכנס למיתון; חנויות יקרסו"

אנליסט: "אצל חלק מהמובטלים המצב כה קשה שהם לא יכולים לבזבז אפילו דולר אחד" ■ אך לא הכל שחור: "תהא התאוששות בשנים 2013-2014, רק החזקות ישרדו"

למרות מדד אמון הצרכנים שפורסם היום (ג') ורשם עלייה ביולי ל-59.5 נקודות, אנליסטים בשוק לא אופטימיים לגבי עתיד הכלכלה האמריקנית בעוד שיעור האבטלה עומד על 9.2%. אחד מהם הוא ברט פליקינגר, בכיר בחברת הייעוץ לחברת קמעונאיות Strategic Resource. לטענתו, הצריכה הקמעונאית בארה"ב תרד בתקופה הקרובה.

"ארה"ב נכנסה לנסיגה קמעונאית של 500 ימים", אמר פליקינגר ל-CNBC. "במהלך התקופה הזאת נראה נתוני מאקרו חלשים בכל הקשור לצריכה הקמעונאית, סגירת חנויות ועוד חברות שמגיעות לפשיטת רגל".

לטענת פליקינגר, נוכל לצפות גם ליותר אנשים שנכנסים למעגל האבטלה בעוד המדינות יבצעו קיצוצים נוספים בתקופה הקרובה. "חלק מהמובטלים יפסיקו לקבל הטבות מהמדינה כגורם ממריץ למציאת עבודה", הוסיף להעריך פליקינגר. "ברגע שהצ'קים מהמדינה יפסיקו להגיע, יהיה להם אפילו פחות כסף".

כאמור, מדד אמון הצרכנים שפורסם היום רשם עלייה ל-59.5 נקודות לעומת חודש קודם, אזי עמד על 57.6 נקודות. למרות העלייה המפתיעה, נמצא כי הפחד בציבור מפני אבטלה ומקומות התעסוקה עלה.

בתוך כך, מחקר שביצעה חברת מודי'ס מצאה כי כמעט 2 דולרים מכל 10 דולרים שנכנסים לכיסו של אזרח אמריקני הלכו לתשלומי ביטוח לאומי ודמי אבטלה ב-2010. במידה וההטבות למובטלים יתבטלו, ירשם למדינה חיסכון של 37 מיליארד דולר.

פליקינגר לא בהכרח רואה זאת כדבר חיובי. "אצל חלק מהמובטלים המצב כל-כך קשה שהם לא יכולים להרשות לעצמם להיכנס לבזבז אפילו דולר אחד", ציין פליקינגר.

עם זאת, לא הכל שחור: בתחזית של פליקינגר בין השנים 2013 ל-2014 תהיה התאוששות של שוק הקמעונאות והצריכה הפרטית בארה"ב, "זה בגלל שרק החברות החזקות ישרדו את התקופה הקשה".