מחאת הרופאים נמשכת: החולים הצטרפו למאבק הרופאים

(עדכון) - המו"מ בין הרופאים למשרד האוצר נמשך גם היום (ד'), אולם בשני הצדדים דיווחו על חוסר התקדמות

המו"מ בין הרופאים למשרד האוצר נמשך גם היום (ד'), אולם בשני הצדדים דיווחו על חוסר התקדמות. פגישת המו"מ התקיימה במשרדו של הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, בין צעדת הבוקר לצעדת הערב של יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שעושה את דרכו לירושלים תוך כדי שביתת רעב שגזר על עצמו עד תום המאבק.

אל המחאה של אידלמן הצטרפו היום מאות רופאים משורה ארוכה של בתי חולים בארץ, שקיימו צעדות ספונטניות. הצעדות האלה התקיימו בשעה שההסתדרות הרפואית הודיעה על השבתה של מרפאות החוץ בלבד בבתי החולים. בארגון טוענים כי צעדת הרופאים לא פגעה בעבודה הסדירה של בתי החולים, ועל כן לא מדובר בחריגה מהצעדים המתוכננים.

נזכיר כי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, הוציאה צווי מניעה שאמורים למנוע כל צעד ארגוני שאינו נמנה על הצעדים הפורמליים שעליהם הודיעה ההסתדרות הרפואית - זאת לאחר שמתמחים נטשו בשבוע שעבר את המחלקות. בתוך כך, רופאים מבתי החולים כרמל, בני ציון, רמב"ם וטירת הכרמל הפגינו בצהריים במרכז חורב שבחיפה.

גורמים במשרד האוצר הביעו גם היום תסכול מן העובדה שנשיאת בית הדין הארצי לעבודה, נילי ארד, לא קבעה מועד נוסף לדיון - מה שהעניק לרופאים את האפשרות להחריף את המחאה ללא לחץ מצד ביה"ד, שרק לפני שבוע האיץ בצדדים לחתום על הסכם הנשען על ההסכמות שהתקבלו בין הצדדים. במקום מו"מ אינטנסיבי, נראה כי ההסתדרות הרפואית נהנית מהצטרפותה למחאת הרופאים. הודעות שמפרסם הארגון נראות כמו הזמנה למסלול טיולים: "הלילה לנים בקיבוץ נחשון. יוצאים מחר ב-7 בבוקר מהנקודה בה עצרנו היום - הירידה לכביש 431 מצומת חשמונאי. נצעד עד צומת בקוע".

נזכיר כי ההסתדרות הרפואית יישרה קו עם מרבית הדרישות של המתמחים, והיא דורשת תוספת של 1,000 תקנים במקום 650 כפי שסוכם במקור, הגבלת מספר התורנויות לכדי 6 באופן מיידי ולא באופן מדורג, ותוספת של 50% לשכר השעה. ל"גלובס" נודע כי האוצר והרופאים כבר הסכימו בשבועות האחרונים על העלאת ערך השעה ב-50%, אולם זאת בעיקר באמצעות שינוי מבנה השכר כך שתוספות שונות שניתנו בעבר יהיו חלק משכר היסוד.

בין המוקשים העיקריים שעדיין עמודים בפני חתימה על הסכם, במיוחד לאחר הנסיגה של ההסתדרות הרפואית מההסכמות הקודמות, ניתן למנות את שעון הנוכחות ואת הכוונה לחייב גם מומחים צעירים בביצוע של תורנות אחת בשבוע. שני הסעיפים האלה זוכים להתנגדות חריפה בעיקר מצד המומחים והרופאים הבכירים, וגורמים המעורים במו"מ סבורים כי אלה המוקשים האמיתיים ולא בהכרח סוגיות של שכר או תקנים.