"פישר אשם בבועת הנדל"ן; האינפלציה הכוללת היא 9%"

החשב הכללי במשרד האוצר לשעבר תוקף בחריפות בראיון לגל"צ את נגיד בנק ישראל פישר, ומאשים אותו בניפוח בועת הנדל"ן ובסחרור אינפלציוני

ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי במשרד האוצר, תוקף היום (ד') בחריפות את נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר ומאשים אותו בניפוח בועת הנדל"ן. בראיון לגלי צה"ל טוען זליכה את את הנזק שגרם בנק ישראל בשוק הנדל"ן לא ניתן יהיה לתקן, והתוצאה היא "דור אבוד של זוגות צעירים".

"מי שאשם בבועת הנדל"ן הוא סטנלי פישר שחתך את הריבית לאפס כדי לממן את רכישות הדולרים המיותרות שלו", אמר זליכה בתוכנית "מה בוער" עם רזי ברקאי בגל"צ.

רה"מ נתניהו הציג אתמול את תוכנית החירום שלו בשוק הנדל"ן, ובה צעדים שמכוונים בעיקר לסטודנטים. התוכנית זכתה לביקורות רבות גם מצד מומחים בתחום הנדל"ן, שטוענים כי מדובר בצעדים נקודתיים מדי שלא יביאו לפתרון מצוקת הדיור. זליכה טוען היום כי שחרור הקרקעות עליו מדבר נתניהו במסגרת הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל, "יביא להוזלת הדירות רק בעוד 10 שנים, כאשר הקבלנים ייהנו מ-90% מההוזלה והזוגות הצעירים לא יקבלו כלום".

זליכה מציג עמדה פסימית למדי ולפיה אין פתרון למצוקת הדיור: "הממשלה מנסה עכשיו להציל את הכרמל אחרי שהוא נשרף. מה שעושים היום היו צריכים לעשות לפני שנתיים. צריך להעלות היום את הריבית וגם זה רק ימתן את המגמה ולא יחזיר את הגלגל אחורה. יש לנו כאן דור אבוד של זוגות צעירים, החלב כבר נשפך והסוסים ברחו מהאורווה. זו התוצאה של המדיניות הכושלת של בנק ישראל".

אז מה בכל זאת ניתן לעשות? ובכן, לפי זליכה יש להפסיק מיד את רכישות הדולרים של בנק ישראל ולהעלות את הריבית במשק: "חייבים להפסיק להדפיס כסף. זה שערורייתי. אסור לנו להמשיך להיות בריבית ריאלית שלילית. משק שצומח בשיעור של יותר מ-4% כבר שנתיים לא צריך להיות בריבית ריאלית שלילית. אם מסתכלים על האינפלציה הכוללת במשק אז מרכיב השירותים הוא מעל 4%, הדיור הוא עשרות אחוזים, בהון מתפתחת בועה גם בשוק ההון והאינפלציה הכוללת מתקרבת ל-9%".