נושא הדור ה-4 בסלולר - משימה לאומית כמו הפס הרחב

נציגים בכירים ממשרד הבריאות ומהמשרד לאיכות הסביבה נפגשו לאחרונה עם מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, ודחקו בו שלא לקדם את נושא הדור הרביעי בסלולר

נציגים בכירים ממשרד הבריאות ומהמשרד לאיכות הסביבה נפגשו לאחרונה עם מנכ"ל משרד התקשורת, עדן בר טל, ודחקו בו שלא לקדם את נושא הדור הרביעי בסלולר. הם כמובן לא אמרו את זה כך, אלא ניסו להסביר שצריך לעשות שימוע ציבורי וכו', אבל בשורה התחתונה המשמעות ברורה - יש גורמים שרוצים למנוע את כניסת הדור הרביעי לישראל. אלו מקבלים סיוע דווקא מחברת מירס, שפועלת בכל הכוח לדחות את המכרז שאמור לצאת ברבעון הראשון של השנה הבאה, מסיבות אינטרסנטיות שלה.

קיווינו שבר טל ידחה את המכובדים על הסף ויגיד להם שחובתו העילאית של המשרד היא לפרסם את המכרז כמה שיותר מהר, ואם אפשר אז להקדימו, אבל בר טל, בדרכו שלו, נתן להם להבין שיש על מה לדבר ושהדרך עוד ארוכה וכו'. זוהי שגיאה חמורה שכולנו נסבול ממנה, כי מי שצריך לקבל החלטות לא מבין את החשיבות של ההתפתחות הטכנולוגית של מדינת ישראל, כפי שהיא אמורה לבוא לידי ביטוי בפרסום מהיר של המכרז ובשחרור תדרים לחברות. מוטב שנפנים: ישראל מפגרת בכל הקשור להתפתחויות בסלולר. אנחנו מ פ ג ר י ם, ותפקידו של בר טל היה לשחרר את התדרים לפני שנתיים, כדי שהתעשייה המקומית תהיה חלוצה עולמית. אבל אין עם מי לדבר.

מירס היא סיפור אחר, ובשוק רצות שמועות שהלחצים שהיא מפעילה מתחילים להשפיע על משרד התקשורת. יש לקוות שזה לא כך, ושהמשרד קולט את האינטרסים שמסתובבים סביב הסיפור הזה, אבל מניסיון העבר אנחנו רואים שהמשרד לא תמיד ידע לעמוד בלחצים האלה. מירס סבורה, ובצדק מבחינתה, שפרסום המכרז עושה לה עוול כי היא עוד לא מקימה רשת דור שלישי וכבר יש מכרז לתדרים דור רביעי. אפשר להבין אותה, ויש גם פתרונות למצוקה שלה, אבל בשום פנים ואופן אסור לקבל את עמדתה.

לדחות קדמה בגלל מחדלי עבר

אי אפשר לדחות את כל הקדמה הטכנולוגית הסלולרית של ישראל בגלל מחדלי העבר של משרד התקשורת, שלצערנו דאג במו ידיו לדרדור חמור של התעשייה כשלא צפה קדימה ושחרר תדרים בזמן. בשנים האחרונות, ישראל מפגרת בקצב השימוש באינטרנט הסלולרי אחרי העולם, למה? מדוע בכל העולם האינטרנט הסלולרי הפך לאמצעי וביטוי לקדמה, ובישראל אנחנו כה מפגרים. מדוע כמות היישומים של עסקים שמעבירים פעילות לאינטרנט כל כך נמוכה בהשוואה לארה"ב למשל? משום שמקבלי ההחלטות לא מבינים את זה. אין להם הדנ"א הנכון כדי להבין שזו משימה לאומית בדיוק כמו שהמיזם של חברת החשמל הוא משימה לאומית. כחלון חייב להבין שפס רחב של חברת החשמל שווה לפס רחב סלולרי, ששווה לדור רביעי. ולכן הוא כבר היה חייב למנות את ועדת המכרזים אתמול - ולא לחכות דקה נוספת.