רשות ני"ע תדרוש ממנורה להדיח את רונן אביגדור

(עדכון) - רונן אביגדור שוחרר הערב למעצר-בית בערבות של חצי מיליון שקל ■ מנכ"ל בית ההשקעות מנורה מבטחים חשוד בקבלת שוחד, קבלת דבר במירמה ועבירות תרמית

בית משפט השלום בתל-אביב שיחרר הערב (א') למעצר-בית בתנאים מגבילים את רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים. בנוסף לכך הטיל בית המשפט על אביגדור צו עיכוב יציאה מהארץ למשך חצי שנה והפקדת ערבות בנקאית בסכום של חצי מיליון שקל.

אביגדור חשוד, כך על-פי ממצאי החקירה של רשות ניירות ערך, כי במהלך החודשים נובמבר 2009 למארס 2010 רכש מידי שלומי שני, סוחר בניירות ערך שנעצר גם הוא בפרשה, מניות לקרנות הנאמנות שאותן ניהל - וזאת לא משיקולים עסקיים אלא בעבור טובות הנאה כספיות שונות שקיבל מידי שני סמוך לביצוען של העסקאות.

החשד הוא כי לתשלום השוחד היה תעריף הנגזר משווי העסקה. עסקאות אלה, כך חושדת הרשות, בהיקף כספי של מאות אלפי שקלים, הניבו לשני רווחים כספיים משמעותיים.

מבקשת המעצר שהגישה רשות ניירות ערך לבית המשפט עולה כי החקירה עוסקת במספר פרשות בהן נטל שלומי שני חלק מרכזי בביצוען של עבירות תרמית בניירות ערך, שימוש במידע פנים, עבירות שוחד, מירמה והפרת אמונים בתאגיד וקבלת דבר במירמה.

על-פי החשד, במהלך החודשים נובמבר 2009-דצמבר 2010 נהג שני לרכוש כמות רבה מניות דלות סחירות בעסקאות מחוץ לבורסה במחירים נמוכים ממחירי השוק, ובמקביל דאג שגורמים מוסדיים בשוק ההון ירכשו את המניות שרכש במחירים גבוהים יותר מאלה שבהם רכש אותן בעצמו, ובכך, בשל פער המחירים, גרף החשוד לכיסו רווחים כספיים בהיקף של מאות אלפי שקלים.

על-פי החשד, הסכמת הגופים המוסדיים לרכישת המניות דלות הסחירות משני התקבלה לאחר ששני העניק להם טובות הנאה אישיות בסך עשרות אלפי שקלים במזומן.

הרשות ממשיכה וטוענת בבקשה כי במהלך ימי החקירה חלה התקדמות באיסוף הראיות, ועלו חשדות נוספים בפרשיות נוספות הנוגעות לחשודים והחקירה ממשיכה אף כעת.

הרשות תדרוש להדיח את אביגדור

בתוך כך, רשות ניירות ערך צפויה לדרוש את הדחתו של רונן אביגדור, מנכ"ל בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים - כך מעריכים גורמים בכירים בשוק ההון. הרקע להדחה הוא החקירה הפלילית המתנהלת נגד אביגדור, בחשד לעבירות של תרמית, קבלת דבר במירמה, הפרת אמונים ושוחד. רשות ניירות ערך סירבה להגיב לידיעה.

לא כך בוודאי תכנן אביגדור לחגוג את יום הולדתו ה-46 שחל היום. על רקע החשדות נגדו הוא נעצר כבר ביום שלישי שעבר, ביחד עם סוחר ניירות הערך שלומי שני, וביום חמישי האחרון הוארך מעצרם של השניים. הערב, כאמור, הוא שוחרר למעצר-בית.

מממצאי החקירה של הרשות עולה כי בין החודשים נובמבר 2009 ומארס 2010, רכש אביגדור מניות משני עבור קרנות הנאמנות שאותן ניהל. זאת, בעבור טובות הנאה כספיות שונות שקיבל מידי שני, בשווי שנגזר מהיקף העסקאות. לפי החשד, מדובר בעסקאות של מאות אלפי שקלים שהניבו לשניים רווחים משמעותיים.

שני הוא סוחר בניירות ערך שפועל באמצעות חברת אריאל עלית. ככל הידוע, יותר מ-10 מעורבים נוספים צפויים להיחקר בקרוב בפרשה, חלקם מבתי השקעות אחרים בשוק.

הסמכות של רשות ניירות ערך, שבראשה עומד פרופ' שמואל האוזר, להדיח את אביגדור, נובעת מהליך לבחינת כשירות ומהימנות (Fit and Proper) של בעלי תפקידים וגופים מפוקחים. מטרת הבחינה היא לבדוק האם נפל פגם במהימנותו של אדם שיש בו כדי להשליך על כשירותו להחזיק ברישיון, או האם התנאים על פיהם ניתן הרישיון השתנו.

אביגדור מחזיק כיום ברישיון אישי לניהול תיקים, והוא משמש בנוסף לתפקידו כמנכ"ל בית ההשקעות, גם כמנכ"ל חברת הקרנות שבבעלות מנורה מבטחים פיננסים. לרשות יש סמכות לנהל הליך אישי מול אביגדור באמצעות הוועדה המינהלית, שאחת מהסנקציות שהיא רשאית להטיל היא הדחה מתפקיד.

במקביל, יכולה הרשות עצמה לפתוח בהליך מול אביגדור כמנהל חברת הקרנות, במסגרת ועדה בה ישבו יו"ר הרשות ושני חברי מליאה. במסגרת זו יכולה הרשות לשלול את הרישיון לחברה הקרנות, בכפוף לשימוע. בדרך-כלל התוצאה של פתיחה בהליך כזה היא שהמנכ"ל מתפטר מיוזמתו.

לא ההסתבכות הראשונה של מנורה

קבוצת מנורה מבטחים שבשליטת מנחם גורביץ מנוהלת על-ידי ארי קלמן, היו"ר, ומוטי רוזן, המנכ"ל. מנורה מבטחים פיננסיים הוא בית ההשקעות של חברת הביטוח, והוא מנהל כ-22 מיליארד שקל, מתוכם כ-6 מיליארד שקל בקרנות, כ-13 מיליארד שקל בקופות גמל, והשאר בניהול תיקים.

מנורה מבטחים דיווחה הבוקר כי "לא ידוע למנורה קרנות על נזק שנגרם למחזיקי היחידות בקרנות, ובכל מקרה מנורה קרנות תדאג לכך שבעלי היחידות לא ייפגעו, אם וככל שנפגעו מהאירוע. בנוסף, למיטב ידיעת החברה, לחקירה אין כל נגיעה לחברות אחרות בקבוצה העוסקות, בין היתר, בתחום הביטוח, הפנסיה והגמל".

המקרה הנוכחי הוא אינו הפעם הראשונה בה קבוצת מנורה מסתבכת בפרשיות מפוקפקות. לפני יותר משנה הסתבכה החברה בפרשיית הלוואות שהעניקה חברת הביטוח למבוטחיה ללא בטחונות, ופעולות רטרואקטיביות שבוצעו בפוליסות של החברה.

בצל הפרשות הללו, בסוף שנת 2009, מונה אביגדור למנכ"ל בית ההשקעות, בנוסף על תפקידו כמנכ"ל הקרנות אותו הוא ממלא מאז 2005. אביגדור החליף את יו"ר בית ההשקעות, יהודה בן-אסאייג, שמונה באפריל אשתקד למשנה למנכ"ל ומנהל אגף ביטוח חיים ובריאות במנורה מבטחים. בעברו שימש אביגדור כמבצע בבורסה והיה מנכ"ל משותף של קרנות אקסלנס.

אביגדור נחקר כבר לפני שנה על-ידי הרשות, אולם חזר לעבודתו. בבקשת המעצר הנוכחית נטען כי הפעם מדובר בפרשה אחרת, אם כי זו אותה תשתית עובדתית של רכישת מניות מהקרנות, שלא מתוך שיקול מקצועי וכלכלי. "יש ביניהן קווי דמיון", הסבירו ברשות את הקשר בין שתי החקירות.

במסגרת מעצרו של אביגדור ביצעו חוקרי הרשות חיפוש בביתו ותפסו מחשבים ומכשירי טלפון סלולרי, וכן סכומי כסף בהיקף של 30 אלף שקל ו-4000 דולר.

חשד: שני פעל בבית ההשקעות נוסף

שלומי שני הוא, כאמור, סוחר עצמאי, ובפרשה הנוכחית הוא נחשד בתרמית בניירות ערך, שימוש במידע פנים, קבלת שוחד, קבלת דבר במירמה והפרת אמונים בתאגיד. בנוסף לקשר המיוחס לו עם אביגדור, חשוד שני כי נתן טובות הנאה אישיות לשני מנהלים ולעובד בבית השקעות אחר, שמכרו לו מניות במחיר נמוך ממחיר השוק. פרשה נוספת בה חשוד שני קשורה למידע פנים שקיבל מעובד בחברה הציבורית פרימיום שבשליטת יולי עופר ונמרוד רינות.

לפני כשנה נזכר שמו של שני כאשר רכש מניות טאו מידי אילן בן-דב, בעל השליטה בחברה. רכישת המניות על-ידי שני נעשתה לצורך הפצתן, אולם המניות צנחו בעשרות אחוזים על רקע המהלך, ונגרמו לו הפסדים של מיליוני שקלים.

בעבר שימש שני כמנהל תיקי השקעות בחברת סהר ניירות ערך, ובשנת 1997 הוא הואשם בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ומשיכת צ'ק ללא כיסוי, בהיקף כולל של 465 אלף שקל.