פישר: "מקווה שמחירי הדירות לא ייפלו ב-30%"

(עדכון) - התייחסות ראשונה של פישר למחאה: "המצב מאוד דרמטי; המחאה הפתיעה אותי" ■ עוקץ את נתניהו: "אסור להוציא פתרונות מהשרוול" ■ על יוקר המחיה: "אנו משלמים יותר מדי על מכוניות" ■ מזהיר: "אסור לפרוץ מסגרת התקציב" ■ על המפגינים: "חלק מדרישותיהם פוליטיות"

18 ימים לאחר פרוץ מחאת האוהלים, נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מתייחס היום (ב') לראשונה למחאה, במסיבת עיתונאים מיוחדת אותה מעביר אתר "גלובס" בשידור חי. הנגיד הודה כי המחאה החברתית הפתיעה אותו וגרס כי יש לטפל ב-4 תופעות: מחירי הדיור הגבוהים, יוקר המחיה, המיסוי והיכולת הממשלתית לספק את השירותים שהציבור צריך ודורש לקבל באופן יעיל.

"המצב מאוד דרמטי; ההתפתחויות האחרונות במשק הישראלי הגיעו בהפתעה לפחות לי, ואני מניח שגם לרוב האנשים, כי לא היו הרבה סימנים לפני כן", אמר פישר בפתיחת דבריו. "זו הפתעה גם כי לפי כל נתון כלכלי המשק במצב מאוד טוב עם שיעור אבטלה נמוך. אך אי אפשר שלא להתרשם ממה שקורה באוהלים ובהפגנה שבה השתתפו 150 אלף איש".

הנגיד התייחס תחילה למצב הכלכלה העולמית, סקר את משבר החוב באירופה ואמר: "יש את בעיה החוב של הפריפריה. לגבי המדינות הקטנות, הם עברו שינוי בגישה שלהם; הם מוכנים לחשוב על הורדות חוב במדינות בעלות חוב גדול מאוד. אבל החלק הפחות המבטיח הן מדינות כמו ספרד ואיטליה. זה ממש מפחיד. האירופים יכולים לטפל בקטנים, אבל יהיה להם הרבה יותר קשה לטפל במדינות הגדולות יותר אם הן ייקלעו לבעיות רציניות יותר. תחזיות הצמיחה באירופה מתחילות לרדת. המצב היום אפילו יותר חמור ממה שחשבנו לפני מספר חודשים". הוא הזהיר מפני השלכות המצב הכלכלי בעולם על המשק הישראלי, שהינו משק מוטה ייצוא. פישר התייחס גם למצב המדיני ואמר: "אנחנו לא רואים שום התקדמות במו"מ לשלום עם השכנים שלנו, הפלסטינים; זה לא טוב לעתיד משק הישראלי".

מכאן עבר הנגיד להתייחס לסוגיה הבוערת ביותר בשבועיים האחרונים - מחאת מעמד הביניים. הוא קרא לבצע שינויים בתקציב "תוך שמירה על משמעת תקציבית" והסביר כיצד יש לטפל בבעיה: "אסור להוציא פתרונות מהשרוול תוך יום או יומיים. עלינו לבדוק את הסוגיות, לנתח אותם כי הן לא פשוטות. צריך ליצור תוכניות פעולה ולבצע אותן". פישר שיגר עקיצה לעבר רה"מ נתניהו ואמר: "לפעמים אנחנו מכריזים על תוכניות אבל אין יישום שלהן. עלינו לעקוב אחר התוכניות ולבצע אותן".

פישר קרא להקים צוותי מעקב "כמו שעשינו ב-1985", אז הושקה תוכנית הייצוב הגדולה של המשק, לאחר ההיפר-אינפלציה של תחילת שנות ה-80. הוא התייחס גם למצוקת הדיור ולגידול בהתחלות הבנייה ואמר: "דברים התחילו לזוז. אנחנו בונים היום בקצב של מעל 42 אלף דירות בשנה, ותחילת הבנייה זה לא סוף הבנייה - יש עוד שנתיים לחכות. בשלב גמר הבנייה אנחנו עדיין סביב ה-34 אלף יח"ד בשנה. אבל יש תגובת היצע בשוק הנדל"ן וזה מאוד חשוב".

"אם לא היינו מורידים הריבית - הייתה כאן 10% אבטלה"

לראשונה התייחס הנגיד לביקורת שהוטחה בבנק ישראל ולפיה הריבית הנמוכה של בנק ישראל היא זו שגרמה להתנפחות בועת הנדל"ן: "אם לא היינו מורידים את הריבית ומשאירים אותה על 4.25%, לא הייתה לנו בעיה של דיור אך במקום זה הייתה נוצרת בעיה של אבטלה גבוהה, כמו בארה"ב ובאירופה שיש שם אבטלה של כמעט 10%. אם הריבית הייתה גבוהה, לא הייתה כאן עבודה ואנשים לא היו יכולים אפילו לחשוב על קניית בית. בנוסף, לו הריבית הייתה יותר גבוהה, לא היו יותר בתים אלא פחות בתים. אני מקווה שלא נראה כאן ירידה של 30% במחירי הדירות".

באשר לבעיית יוקר המחיה, פישר כרך את סוגיית המחירים הגבוהים במשק בבעיית הריכוזיות, והציע לוועדה לבחינת הריכוזיות במשק לבדוק את פערי המחירים בין ישראל לחו"ל. "אנו משלמים יותר מדי על מכוניות", אמר. "הרושם שלי הוא שהמחירים בארץ גבוהים מאוד".

לגבי המסים, פישר אמר כי הצוות המיוחד שמינה רה"מ לבחינת המסים העקיפים תבדוק קודם כל את הפער בגידול המס העקיף לעומת המס הישיר: "אנו רואים איך המסים הישירים צנחו ב-25% - זה מה שגורם לשינוי בהתפלגות ההכנסה. מס הכנסה משולם ע''י השכבות החזקות - והוא ירד".

הנגיד סיים את דבריו בנימה פסימית ואמר: "אנחנו נכנסים לתקופה לא פשוטה עכשיו בגלל המצב במשק העולמי, ולכן אסור לנו לשבור את מסגרת התקציב. נשלם מחיר מאוד גבוה. עשינו את זה ב-1995 וזה עלה לנו ביוקר. אסור לנו לעשות את זה שוב. אנחנו רואים מה קורה במדינות שלא מטפלות בתקציבים שלהן. המצב שלנו טוב אבל אסור לנו להיכנס לשאננות".

פישר התייחס גם למפגיני האוהלים ושיבח אותם, אך רמז גם שחלק מהמניעים שלהם פוליטיים: "הם עמוד השדרה של המדינה. הם אנשים שתורמים הרבה למשק ולמדינה. עלינו לבדוק ברצינות את הדרישות שלהם, להעריך את עלות הדרישות ולהחליט מה לעשות - באחריות. אני מקווה שהם הם יבדקו מה שהם רוצים ויקבלו את הניתוחים הרציניים שנדרשים עכשיו. חלק מהדרישות שלהם פוליטיות ואני לא אדבר על כך. אבל הם תורמים לאיכות הפוליטיקה במדינת ישראל, אבל מי שרוצה להשפיע בפוליטיקה לא יכול לעבוד רק דרך מחאות. אם אף אחד מהמפגינים הללו לא ייכנס לפוליטיקה - זה יהיה הפסד להם ולנו".

כאשר נשאל הנגיד האם לדעתו שר האוצר שטייניץ יכול להוביל מהלך כה גדול של שינוי תקציבי וחלוקה מחדש של העוגה, ענה פישר כי הוא זקוק לתמיכת רה"מ לצורך כך; כאשר נשאל פישר האם שטייניץ זוכה לתמיכת נתניהו על רקע הדיווחים כי בכוונתו לפטר את שטייניץ, ענה פישר: "הנושא לא עלה בדיונים בהם השתתפתי".