הכנות לעצרת בצל סדקים בהנהגת המחאה

אדם דובז'ינסקי, מדיירי המאהל ברוטשילד ששובת רעב כבר 16 ימים: "יותר ויותר אנשים מדברים על הנהגה חלופית" * כחלון: "מי שזועק, כנראה כואב לו; לבחון הקלות במסים העקיפים"

ביום שאחרי חוק הווד"לים, מתעורר מאהל רוטשילד ליום חדש. יושביו מתמקדים עכשיו בשני דברים עיקריים - המשך גיבוש הדרישות והכנות קדחתניות לקראת העצרת המתוכננת במוצאי שבת הקרובה. לדברי עופרי רביב, סגן יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, "התחלקנו לצוותים קטנים יותר ואנחנו יושבים עם אנשי מקצוע על הדברים. המחאה נמשכת גם אחרי אישור הווד"לים אתמול, ובכל יום קמים עוד מאהלים ברחבי הארץ. אנחנו רוצים להגיע להישגים ספציפיים ולשנות את התפיסה הכלכלית של ראש הממשלה".

מנהיגי המחאה כבר רשמו לזכותם שתי עצרות מוצלחות בשבועות האחרונים ברחבת מוזיאון תל אביב, אך כעת הם שוקלים לשנות את מקום העצרת הבאה. "מה שבטוח" אומר עופרי, "הצעדה תתחיל בשדרות רוטשילד, ואנחנו קוראים לכולם לצאת מהבית גם בשבת הזאת. יש התארגנויות בכל הארץ, לא רק כאן בתל אביב. גם בירושלים ובמקומות אחרים כנראה תהיה עצרת נוספת".

בעוד ראשי המחאה יושבים לגבש את דרישותיהם, אנשי עמותת איילים לחיזוק ההתיישבות בנגב ובגליל מחתימים אנשים לבוא ולהתיישב בנקודות שונות בארץ, היכן שתוכניות בנייה שונות מעוכבות: "מדובר ביוזמה שלנו בעידוד הרשויות המקומיות. אנחנו מעלים לשטח קרוואנים עם אישור זמני, ויש כבר נקודות בדימונה, בירוחם, ברמת נגב ובגליל התחתון. בקרוב נעלה גם לקריית שמונה, עוטף עזה, ערד ומצפה רמון. 1,700 אנשים כבר נרשמו".

" המחאה זועקת"

בשעה שההכנות לעצרת במוצ"ש בעיצומן, מתחילים להישמע קולות הקוראים להחליף את מנהיגי המחאה. אדם דובז'ינסקי, מדיירי המאהל ברוטשילד ששובת רעב כבר 16 ימים: "אנשי המאהל יושבים כאן וסובלים. חם, רעש, קלקולי קיבה, ויותר ויותר אנשים מדברים על הנהגה חלופית. האנשים שהולכים למסיבות העיתונאים, לכנסת ונמצאים בקדמת התקשורת אינם מייצגים אותנו. הם בכלל לא ישנים כאן. עולה כאן דרישה להוריד את ראש הממשלה, דרישה פוליטית, וזו לא הדרישה האמיתית של האנשים שיושבים באוהלים".

דובז'ינסקי אינו היחיד. רבים אחרים מסכימים עמו ואומרים שההתמהמהות בדרישות ובדיאלוג מגיעה מצד מי שלא בוער לו לסיים את המצב. אנשי המאהל אומרים שהיו רוצים לראות גם את אנשי ש"ס מצטרפים למחאה: "לא ברור לנו למה עד עכשיו תנועה חברתית כזו לא הצטרפה. ברגע שזה יקרה, יהיה כאן כוח אדיר שלא יהיה ניתן לעמוד בפניו". דובז'ינסקי וחבריו מדגישים כי התחושה דומה גם במאהלים אחרים ברחבי הארץ. "הדרישות להפסקת שביתת הרעב שלי פשוטות", הוא אומר, "אני רוצה שראש הממשלה ייפגש איתנו וידבר, ואני רוצה שיחוקקו חוק שיקבע תקרה לגובה דמי השכירות, כמו במקומות אחרים בעולם. זו ההתחלה". דובז'ינסקי גם מספר כי שלח מכתב ללשכת ראש הממשלה ובו ביקש התייחסות, אך לא נענה.

שר הרווחה והשירותים החברתיים, משה כחלון הביע היום (ה') תמיכה בגל המחאה החברתית ברחבי הארץ ואמר: "זו מחאה זועקת וצודקת ומי שזועק - כנראה כואב לו משהו וצריך להקשיב לו. צדק חברתי נמדד בחלוקה הוגנת של המסים, להעביר מהחזק אל החלש, ויש לבצע לשם כך שינויים והתאמות. יש להמשיך לבחון שינוי במיסוי של חברות ולתת הקלות במסים העקיפים שמוטלים על הציבור".

כחלון אמר את הדברים בכנס של מועצת הביטוח הלאומי שהתקיים ברמת גן, בהשתתפות מנכ"לית המוסד לביטוח לאומי, אסתר דומיניסיני. בדברים שנשא הוא אמר עוד כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, קשוב לרחשי הלב של המוחים ברחבי הארץ ופועל למתן פתרונות. "אני בטוח שהובלתו והירתמותו של ראש הממשלה ישיגו את המטרה", אמר.

לדברי כחלון, החבר בוועדת השרים שמינה ראש הממשלה לגיבוש מהלכים שייטיבו עם מעמד הביניים, "הוועדה תדע לגבש ולהציע חלוקה שונה וצודקת יותר של משאבים כדי לחולל את השינוי החברתי. צעדים אלה ימומשו בטווח הנראה לעין", הבטיח.