דוח התעסוקה בארה"ב: 117 אלף משרות; 9.1% אבטלה

דוח התעסוקה לחודש יולי שפורסם היום, הפתיע את התחזיות - שציפו להוספה של 89 אלף משרות בלבד בחודש יולי ■ גם שיעור האבטלה צפוי היה להיוותר ללא שינוי ■ אנליסטית ל-CNBC: "אפשר סוף סוף לנשום לרווחה"

עיניים רבות היו נשואות היום (ו') לעבר דוח התעסוקה שפורסם בשעה 15:30 (שעון ישראל), שהצביע עליה 117 אלף משרות חדשות שנוספו בשוק האמריקני בחודש יולי, בניגוד לצפי לתוספת של 89 אלף משרות בלבד בחודש החולף - ובהשוואה לתוספת של 18 אלף משרות בלבד בחודש יוני.

גם שיעור האבטלה בארה"ב ירד מעט לרמה של 9.1%, בניגוד לציפייה שיותר ללא שינוי - ברמה של 9.2%. נציין כי הסקטור הפרטי חווה תוספת משרות גבוהה אף יותר, שם נוצרו כ-154 אלף משרות חדשות, בהשוואה ל-80 אלף משרות חדשות שנוצרו בסקטור בחודש יוני.

"שוק העבודה האמריקני נשאר פגיע", התייחס לנתון קריס רופקי, אנליסט בבנק אוף טוקיו בניו יורק. "העסקים נשארים זהירים וייקח מספר שנים לפני שהאבטלה תחזור לרמות של לפני המיתון. רף החרדה גבוה וההאטה נמצאת בכל מקום".

הערכות: יותר משרות חדשות דרושות

עם זאת, על אף הציפיות המונמכות יחסית לתוספת המשרות החודשית שהיו רלוונטיות לנתון שפורסם היום, יש לציין כי קצב הוספה של כ-90 אלף משרות במשק האמריקני לא יוכל לאורך זמן למנוע משיעור האבטלה להמשיך לעלות או לשפר את יכולת הצרכנים האמריקניים לצרוך.

על פי הערכות, כ-125 אלף משרות דרושות בחודש רק כדי להדביק את קצב ההתרבות בארה"ב, וכמות כפולה מזה - כ-250 אלף - על מנת להוריד בצורה ממשית את שיעור האבטלה, אשר עלה ב-3 החודשים האחרונים ברציפות.

"גם נתון מעל התחזיות - עדיין אכזבה"

כידוע, ברקע המפולת הגלובאלית בשוקי המניות בימים האחרונים, כולל צניחה של מעל 5% אמש במדד הנאסד"ק, הדוח של היום מקבל משנה תוקף, ונראה כי רק הוא יכול כעת, בהפתעה חיובית, למתן את החששות מפני שקיעה של הכלכלה העולמית לתרחיש של "מיתון כפול".

"אם המספרים יסבבו סביב הקונצנזוס, השווקים ירגישו מעט הקלה", ציין ג'ון הרמן, אסטרטג ב-State Street Global Markets, לפני פרסום הנתון. "אבל אנחנו לא יכולים לסבול היום מספר רע, מתחת לתחזיות או קרוב לאפס", הסביר הרמן.

"פסיכולוגית, נתון רע יהיה חדשות רעות למשקיעים ולצרכנים. למעט הפתעה גדולה, גם מספר מעל התחזיות עדיין יהווה אכזבה", אמר לקראת פרסום הדוח סטיב ברונרס, כלכלן ב-Welch Consulting.