כלכלנים: "הדולר והמניות יירדו; לא יהיה משעמם ביום ב'!"

כלכלנים בארה"ב נדהמים מהחלטת S&P להוריד את הדירוג של ארה"ב, תוקפים את סוכנות הדירוג ומנסים להבין לאן הולך השוק מכאן

הלם. זוהי המילה המתארת את תגובת האמריקנים להורדת דירוג האשראי של ארה"ב על ידי סוכנות S&P הלילה. כלכלנים בארה"ב מגיבים על המהלך ומביעים פליאה על החלטת S&P, אך באותה נשימה הם טוענים כי לדבר לא תהיה השלכה בטווח המיידי על אגרות החוב של ארה"ב, שעדיין נתפסות לטענתם כנכס הבטוח ביותר בעולם. לגבי הדולר ושוקי המניות הדעות חלוקות, אך לפחות ישנו קונצנזוס על דבר אחד: S&P טעתה בהחלטה.

"מדהים אותי שיש סוכנות דירוג שמצד אחד מדרגת ני"ע מגובי משכנתאות ב-AAA ומצד שני מורידה את דירוג האשראי של ארה"ב, אמר לסוכנות רויטרס גרג סלבגיו, סגן נשיא בכיר ב-TEMPUS CONSULTING, תוך שהוא מותח כמובן ביקורת על S&P. "אני חושב שהתחזית שלהם הגזימה בהערכת הגירעון במשהו כמו 2-3 טריליון דולר. משרד האוצר העיר את תשומת ליבם לטעות אבל הם המשיכו בשלהם. אני חושב שזה מטריד שסוכנות דירוג עם עבר כה בעייתי ב-2-3 השנים האחרונות באה ואומדת את הסיכונים לכלכלת ארה"ב. זה מרתיח אותי".

ומה לגבי ההשפעה את שוק האג"ח האמריקני? ובכן, סלבגיו לא צופה ירידות באגרות החוב: "אני לא חושב שנתחיל לראות ריצה לעבר אגרות החוב של שבדיה, למשל, שהיא אחת משתי המדינות שעדיין מחזיקות בדירוג AAA".

דייוויד מגר, מנהל בכיר ב-METALS TRADING, אמר כי בימים כתיקונם, הורדת דירוג לארה"ב הייתה גורמת לירידות בשווקים וריצה לנכסים כמו זהב. אך לטענתו, המהלך של S&P היה צפוי והוא מגולם בשווקים.

"כנראה שלא יהיו תגובות משמעותיות להורדת הדירוג כי זה היה צפוי", הוא אומר. "ייתכן שהמתכות, כמו הנחושת, יספגו ירידות כי הורדת הדירוג מוסיפה לתמונה הכללית של האטה כלכלית, אך בעיקר צריך לשים לב לתגובתו של יו"ר הפדרל ריזרב בן ברננקי בשבוע הקרוב, ובעיקר האם הוא יתייחס להשקת תוכנית תמרוץ שלישית (QE3)".

גם דין פרופלוור, אסטרטג מט"ח ב-OANDA, נדהם מהמהלך של S&P: "איש לא ציפה שהם יעשו זאת כעת. הם דאגו לכך שלא יהיה משעמם ביום שני! יהיה עוד לחץ על שוקי המניות והדולר".

גם בוריס שלוסברג מ-GFT מעריך שהדולר יגיב בהיחלשות להורדת הדירוג: "הורדת דירוג האשראי של ארה"ב ככל הנראה תחליש את הדולר בשיעור של 2%-5% לכל הפחות. הלחץ על הדולר יורגש כבר ביום ראשון בלילה כשייפתחו השווקים באסיה".

ישנם כלכלנים נוספים הטוענים כי הורדת הדירוג מגולמת כבר בשוק - ולו באופן חלקי - ולפיכך התגובה ביום שני לא צפויה להיות מהותית. "זה לא היה לגמרי לא צפוי", אמר פייר אליס מ-DECISION ECONOMICS לסוכנות רויטרס. "לא נראה לי שזה ישנה הרבה למען האמת", הוסיף פול דיילס מ-CAPITAL ECONOMICS.

וויליאם לרקין מ-CABOT MONEY MANAGEMENT לא מתיימר להעריך כיצד יגיב השוק האמריקני ביום שני, אך הוא גם לא חושב שהתגובה תהיה מופרזת: "המערכת תעמוד למבחן ביום שני. אני לא חושב שנראה תגובת הלם. אם לא היו מורידים את הדירוג היום, זה היה קורה בעוד חודשיים. זה לא סיפור כזה גדול, אבל זה מעיד על המשוכות המקשות על דרכה של כלכלת ארה"ב".