"סביר להניח כי גם צרפת ובריטניה 'יזכו' בהורדת דירוג"

עידן אזולאי, מנה"ל בית ההשקעות אפסילון: בעולם כולו ישנה מגמה של הורדת סיכון ונזכה לראות עוד נקודות של שפל וגאות קיצונים אותן יש לנצל■ האסטרטגיה של "קנה והחזק" כבר אינה קיימת היום

בית ההשקעות אפסילון ערך היום שיחת ועידה ליועצי השקעות, אנליסטים ומשקיעים. עידן אזולאי, מנה"ל בית ההשקעות, אמר כי הורדת הדרוג של P&S מצביעה על הבעיות האמיתיות שיש היום בארה"ב, וסביר להניח כי בקרוב גם צרפת ובריטניה "יזכו" בהורדת דירוג. על כן קיימת פרמיית סיכון בכל העולם, ואף פרמיות סיכון שעלו בימים אלו יישארו במצבן הנוכחי לעוד זמן רב.

אולם לא הורדת הדרוג היא שראויה להתייחסות אלא הבעיות עליהן היא מצביעה. יש צורך בטיפול שורש: "אנו נמצאים כיום במצב מאקרו מסובך הדורש יצירת מנועי צמיחה אמיתיים לאישוש כלכלות העולם המערבי כמו סלילת כבישים, פיתוח נושאי אנרגיה ירוקה ועוד. כל תכנית צנע אחרת כמו הדפסת כסף, תכנית QE3 של ארה"ב, או קניית אג"ח כמו ECB שהכריז כי יקנה אג"חים של איטליה וספרד, הינם אך פתרונות זמניים (כדוגמאת הטיפול במשבר החוב של יוון) שרק יקשו על התאוששות המשקים".

בדומה לעולם גם הלך הרוחות בארץ הינו דרמטי מאוד בצל גל המחאה החברתית, שמעבר להיבטיו הסוציולוגיים הוא עתיד להשפיע על הכלכלה בשנים הבאות, וכבר בטווח הקצר ניתן לראות את אותותיו: מחאת הקוטג' למשל מסמנת כי הרשתות הקמעונאיות ייעמדו בשנים הבאות בקושי ביצירת מרווחים, שכן קמעונאי יחשוב פעמיים באם הוא רוצה להעלות מחיר המוצר. במערכת הבנקאית נראה השפעה על מרווח הריבית והעמלות, ויתכן שבאווירה שנוצרה אף תהיה לכך השפעה גדולה יותר. חברות הסלולר שנתקלו השנה בהתערבות אגרסיבית מצד הרגולטור הם דוגמא להתערבות שתדרוש מהן להגביר התחרותיות לטובת הצרכן.

בענף הנדל"ן אף שהמחירים עדיין לא יורדים מסתמן קיפאון מוחלט בעסקאות חדשות. השאלה גם כאן האם הממשלה יכולה לבצע תכנית מאסיבית לטיפול במחירי השוק. בשנים הקרובות ההשלכות הן שקבלנים שקנו קרקע וירצו למכור אותה כעת יאלצו לעשות זאת במחירים נמוכים, משמע עליה בהיקף הסיכון. אולם בתרחיש קיצון שביצעה אפסילון האומד ירידה במחירים של 15%, נראה כי לחברות יש איתנות לעמוד בהם.

בנוגע למס החברות מעריכים באפסילון כי תהליך הפחתת המס ככל הנראה יפסק.

בשורה התחתונה, אומר אזולאי כי בסיטואציה הנוכחית בנק ישראל לא צפוי להעלות הריבית , לפחות עד שיתברר מה המצב בעולם. בעולם כולו ישנה מגמה של הורדת סיכון ונזכה לראות עוד נקודות של שפל וגאות קיצונים אותן יש לנצל. האסטרטגיה של "קנה והחזק" כבר אינה קיימת היום בשוק לעוד הרבה זמן, וזאת עד אשר נראה טיפול/תיקון פיסקאלי של כלכלות המערב.