אילן בן-דב כבר מופסד 470 מיליון שקל מההשקעה בפרטנר

מנכ"ל סקיילקס: "לנוכח הטלטלה בשווקים הגלובליים והמקומיים, ובשוק התקשורת המקומי בפרט, יש חוסר ודאות אינהרנטי בקשר לביצועים עתידיים"

בשנים האחרונות התרגלו בעלי המניות של חברת הסלולר פרטנר , ובראשם בעלת השליטה סקיילקס של אילן בן דב, לקבל מדי רבעון דיבידנד נדיב הגבוה מ-80% מהרווח הנקי. בדוחות הרבעון השני של 2011 שפורסמו היום חיכתה להם הפתעה: דירקטוריון פרטנר החליט לא לחלק דיבידנד.

בן דב, שנקלע לאחרונה לקשיים בחברת טאו שבשליטתו, הפועלת לבצע הסדר חוב לאחר הפסדים של מאות מיליוני שקלים שנגרמו לה מהשקעות כושלות, מחזיק ב-45.8% ממניות פרטנר באמצעות סקיילקס.

ירידה של 8.6% במחיר מניית פרטנר היום, בעקבות האכזבה מהדוחות הכספיים, הובילה לכך שבן דב - שכבר היה מורווח כ-2 מיליארד שקל "על הנייר" בגין השקעה זו, מופסד כעת (שוב, על הנייר) כ-470 מיליון שקל, כולל דיבידנדים שמשך לאורך התקופה בהיקף של 1.53 מיליארד שקל מחברת הסלולר.

ניירות הערך של סקיילקס הגיבו בעוצמה לעצירת הדיבידנד: מניית החברה קרסה היום ב-15.1%, והשלימה ירידה של 35.4% מאז תחילת חודש יולי; תשע סדרות האג"ח של החברה, בהיקף כולל של כ-2.3 מיליארד שקל, אשר פירעונן העתידי נסמך בין היתר על דיבידנדים שיתקבלו מפרטנר, נסחרו בירידה של 3.2%-7.2%, והן נסחרות בתשואה של 4.5%-15.2%. בניירות הערך של חברת סאני, החברה האם של סקיילקס בה מחזיק בן דב ישירות, נרשמה ירידה של 11.4% במניה, כשסדרות האג"ח של החברה (להן משועבדות מניות סקיילקס) רשמו ירידות של עד 2.5%.

מנכ"ל סקיילקס, יהל שחר, אמר היום ל"גלובס" כי "לדיבידנד מפרטנר יש חשיבות רבה לסקיילקס, ואנו מתייחסים בכובד ראש להודעתה כי לא תחלק דיבידנד ברבעון זה. עם זאת, יש לזכור כי בנוסף לתזרים מפרטנר, לסקיילקס מקורות נוספים ומשלימים לשירות החוב שלה - מזומן, ני"ע והון חוזר בהיקפים של מאות מיליוני שקלים; פעילות סמסונג רווחית, תזרימית וצומחת; ויתרת מניות פרטנר בלתי משועבדות של כמיליארד שקל (נכון לשווי פרטנר היום, ש.ח.ו). תמיד יש לזכור, כי לאור הטלטלה בשווקים הגלובליים והמקומיים בכללם, ובשוק התקשורת המקומי בפרט, יש חוסר ודאות אינהרנטי בקשר לביצועים עתידיים. אבל, אנו מאמינים כי בעזרת כל המקורות האמורים נדע לשרת את חובה של סקיילקס".

"החלטה נקודתית"

"זו החלטה נקודתית שנוגעת לדיבידנד בגין הרבעון השני, לאור העלייה המשמעותית ברמת אי הוודאות בכלכלה", אמר היום מנכ"ל פרטנר, יעקב גלברד, על החלטת החברה שלא לחלק דיבידנד. "בתקופת אי-ודאות, חשוב להיצמד לקופת המזומנים. היו לנו בסוף הרבעון יתרות של 500 מיליון שקל ועוד מסגרות בבנק בסך כ-700 מיליון שקל, כך שפרטנר היא חברה נזילה ואיתנה פיננסית, וההחלטה לא לחלק דיבידנד רק מחזקת את האיתנות ומצביעה על התנהלות אחראית וזהירה". לדבריו, אין שינוי במדיניות חלוקת לפחות 80% מהרווח הנקי כדיבידנד, וההחלטה היא נקודתית.

ואיך קשיי בעל השליטה משפיעים על פרטנר? "אני מנהל את פרטנר, לא את בעל השליטה ועסקיו, לכן אני לא הכתובת לשאלה", משיב גלברד. "פרטנר היא חברה ציבורית, שיש לה מחויבות לכלל בעלי המניות שלה ולא רק למי שמחזיק במרב המניות".