רכבת הרים באירופה: אחרי יום תנודתי, ננעלה בעליות של 3%

ננעלה בעליות של כ-3% ■ מוקדם יותר: הבנקים בצרפת הובילו ירידות חדות ביבשת לאחר שבנק באסיה חתך קווי אשראי ■ איטליה וצרפת יאסרו הלילה מסחר בשורט ■ עליות חדות בוול סטריט מעודדות עליות באירופה

תנודתיות דרמטית היום באירופה: המדדים המובילים ביבשת ננעלו בעליות של כ-3% לאחר שמוקדם יותר נרשמה נפילה של המדדים. את הירידות החדות מוקדם יותר הובילו הבנקים בצרפת בעקבות בנק באסיה שחתך קווי אשראי. הרגיעה באירופה החלה עם קבלת איתות מאיטליה וצרפת על כוונתן להחרים את עסקאות השורט. בנוסף גם הצניחה של התשואות על האג"ח של איטליה לשפל של עשור, עודדו את המדדים. העליות בוול סטריט נתנו גם הם דחיפה מעלה.

נזכיר כי מוקדם יותר נרשמו ירידות חדות ברקע העלייה לרמת שיא נרשמת בחוזי ה-CDS, אשר משמשים כביטוח מפני חדלות פירעון של האג"ח של ממשלת איטליה ואוסטריה, על רקע החששות מהעמקת משבר החובות ביבשת.

כאמור, בנק באסיה חתך קווי אשראי לבנקים בצרפת ו-5 בנקים נוספים באסיה בוחנים לנקוט בצעד דומה - כך חושפת היום סוכנות רויטרס. בתגובה, מניות הבנקים בצרפת נחתכו. לפי הדיווח ברויטרס, המהלך מגיע על רקע חשש הבנקים באסיה מפני חשיפת הבנקים הצרפתיים למדינות הפריפריה עמוסות החובות באירופה. צרפת היא הכלכלה השנייה בגודלה באירופה והבנקים הצרפתיים מחזיקים אגרות חוב של ממשלות כמו יוון, אירלנד, איטליה, ספרד ופורטוגל - מדינות עמוסות חובות.

בוול סטריט נפתח המסחר בעליות שערים חדות לאור נתוני מאקרו בארה"ב שהצליחו לשקם במעט את הסנטימנט. התביעות לדמי אבטלה ירדו לשפל של ארבעה חודשים.

חוזי ה-CDS על האג"ח האיטלקיות עולות ב-6.5 נקודות בסיס לשיא של כל הזמנים - 397.5 נקודות בסיס (3.975%), כך עולה מנתוני CMA. נציין כי מעבר למדינות הנחשבות לפריפריאליות, נראה כי משבר החובות מתפשט גם למדינות החזקות ביבשת, כאשר היום טיפסו גם חוזי ה-CDS על האג"ח של אוסטריה ב-28 נ"ב ל-141.5 נ"ב (1.415%) - הרמה הגבוהה ביותר מאז יוני 2009.

נציין כי רמת התנודתיות בשוק האירופי נותרה גבוהה, על רקע התנודתיות הרבה שנרשמת בימים האחרונים גם בוול סטריט, שם רשם מדד הדאו ג'ונס יום רביעי בו עלה המנעד התוך יומי על 400 נקודות.

בינתיים המהומות בבריטניה נירגעו הלילה במידה מסויימת לאחר שמשטרת בריטניה, ש-16 אלף משוטריה הציפו את רחובות לונדון, פשטה על בתי חשודים במהומות הדמים. נציין כי אתמול נשא ראש הממשלה דיוויד קמרון נאום תקיף והתיר למשטרה לנקוט בכל האמצעים הנדרשים על מנת להשיב את השקט על כנו.

מניות הבנקים, שספגו אתמול ירידות שערים חדות, התאוששו בתחילת היום. נציין את Societe Generale , שצנחה אתמול ביותר מ-15% והתאוששה הבוקר ביותר מ-7%. גם מניית קרדי אגריקול הגיבה באופן דומה.

ענקית הברזל הגרמנית Salzgitter זינקה לאחר שהרימה את התחזיות לשנה הנוכחית.

מניית ציריך שירותים פיננסים (סימול: ZURN) זינקה ב-7.2% ומובילה את העליות במגזר הפיננסי בשוויץ, לאחר שחברת הביטוח דיווחה על זינוק של 88% ברווחיה ומסרה כי הקטינה את חשיפתה לאג"ח האיטלקיות.

מגמה מעורבת באסיה

באסיה ננעל המסחר במגמה מעורבת, למרות שמדדי המניות המובילים בוול סטריט ננעלו כאמור אתמול בירידות חדות של עד 4.6% כאשר מדד הדאו ג'ונס שוב רשם תנודתיות רבה וננעל מתחת ל-11,000 נק'. את הירידות הובילו המניות הבנקאות, בעוד המשקיעים ברחו לשוק האג"ח, שם צנחה התשואה על האג"ח ל-10 שנים לשפל רב שנתי של 2.13%.

המשקיעים הגיבו אתמול להשלכות הודעת הריבית של יו"ר הפדרל ריזרב, בן ברננקי, שהכריז שלשום כי הריבית צפויה להישאר ברמה אפסית עד 2013, וכן ציין "צעדים מוניטריים" נוספים בהם ינקוט הבנק, ובכך רמז על האפשרות להשקת תוכנית רכישות שלישית, בסוף החודש.

"רווחי הבנקים עלולים להיפגע בחודשים הקרובים על רקע ההתכווצות בריביות הנובעת מהקריסה בתשואות על אגרות החוב אשר מצמצמות את מרווחי הריבית, המהווים מרכיב חשוב ברווחיהם", כך מעריכים היום כלכלני דויטשה בנק. כאשר הפדראל ריזרב מתכוון להותיר את הריבית ברמתה האפסית לפחות עד אמצע 2013 - "הבנקים יצטרכו להתמודד עם סביבת ריבית נמוכה לזמן ארוך יותר ממה שציפו עד כה. רבים מהאנליסטים כבר שיקללו במודלים שלהם ציפיות להתרחבות המרווחים על רקע הציפיה להעלאת הריבית וגידול בהיקפי ההלוואות. אך כעת נראה כי יהיה צורך בעידכון של הערכות אלו, אם הראלי שנרשם לאחרונה במחירי האג"ח הממשלתיות יימשך".

"הלחץ המתמשך על מניות הבנקים פוגע במאמצי הפדרל ריזרב לספק תמיכה מסויימת לנכסים מסוכנים", נמסר בדו"ח שכתבו כלכלני BNP Paribas.

בקוריאה החליט היום הבנק המרכזי להשאיר את שיעור הריבית ללא שינוי, למרות העלייה בקצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים. באוסטרליה נרשמה עלייה של 0.2% בשיעור האבטלה בחודש יולי, לרמה של 5.1%.

מניות הבנקים באסיה, ביניהם HSBC ו-Mizuho Trust & Banking איבדו גובה. מנגד, במניות הבנקים באוסטרליה נרשמו עליות קלות. עליות חדות מאוד נרשמו במניות סמסונג אלקטרוניקס ויונדאי מוטור בסיאול.