צרפת וספרד אסרו רשמית מכירה בשורט של מניות בנקים

גם איטליה ובלגיה עצרו מכירה בחסר ■ מומחים: "זה לא עוזר אלא רק מגביר את חוסר הוודאות" ■ ובינתיים, התמ"ג בצרפת לא התרומם ברבעון הרביעי

חוזרים לימי 2008: הרשויות הרגולטוריות בצרפת, ספרד, איטליה ובלגיה אסרו הלילה (ה') מכירה בחסר (שורט) על מניות מסוימות בניסיון להרגיע את השווקים הסוערים לקראת תומו של שבוע המסחר הגרוע ביותר מזה 3 שנים.

מכירה בחסר הינה שיטה לעשיית רווחים כשנייר ערך נמצא בירידה. הסוחר מקבל בהשאלה נייר ערך מבעליו ומוכר אותו בשוק. לאחר זמן מסוים הוא רוכש אותו מחדש על מנת להחזירו לבעליו. אם בינתיים חלה ירידה בשערו של נייר הערך, הרי שמחיר המכירה גבוה ממחיר הקנייה, והעסקה הייתה רווחית.

המפקח האירופי על השווקים, ה-ESMA, ציין בהצהרה כי "4 המדינות הכריזו או עומדות להכריז על איסורים למכירה בשורט החל מיום ו'".

רשות ניירות ערך הצרפתית, ה-AMF, הודיעה אמש כי היא אוסרת, החל מהיום, על מכירה בחסר של 11 מניות למשך 15 יום. בין המניות האסורות בשורט ניתן למנות את הבנקים המובילים Societe Generals, BNP Paribas ו-Credit Agricole, וכן חברות ביטוח.

הרשויות בבלגיה עצרו גם הן את המכירה בחסר של מניות הפיננסים.

הבעיה? מומחים ביבשת טוענים כי איסור מכירה בחסר דווקא מגביר את הירידות הן בשל העובדה כי הוא מגביר את חוסר הוודאות והן בשל העובדה כי גופים "נפטרים מסחורה" משום שאינם מאמינים כי יוכלו להרוויח בשוק יורד.

התמ"ג הצרפתי לא התרומם ברבעון השני

הפחד בצרפת הוא מפני הורדת דירוג החוב המושלם של המדינה, ואולם 3 סוכנויות הדירוג המובילות - S&P, מודי'ס ופיץ' - אישררו את הדירוג. "אין מאחורי הירידות החדות בצרפת כלום. זה מסחר של ספקולנטים המפיצים שמועות", ציין מארק טואטי, כלכלן ב-Assya Compagnie Financiere.

ובינתיים, הבוקר פורסם בצרפת כי הצמיחה במדינה ברבעון השני נעצרה, כשקריאת התמ"ג (GDP) עמדה על 0% לעומת תחזיות לעלייה של 0.3%. הקריאה הנוכחית ממחישה את מצבה הקשה של צרפת, ושל אירופה כולה, כאשר המדינות נאבקות בגל החובות האדיר.