האם עצירת המסחר בשורט תחזק הבנקים? לא בהכרח

רוברט פסטון, העורך הכלכלי של BBC-news: "השהיית המסחר נועדה לייצב סקטור הפיננסים - אבל עשוייה להוביל לתוצאה הפוכה"

"זה הימור אגרסיבי - להמר שמניות הולכות ליפול", כתב בסוף השבוע האחרון רוברט פסטון (Robert Peston), העורך הכלכלי של BBC-news, במאמר המתייחס לאיסור המסחר בחסר (שורט), שאושר לאחרונה בצרפת, ספרד, איטליה ובלגיה - בניסיון להרגיע את השווקים הגועשים, ולהקל מעט את החששות מהתפשטות משבר החוב באירופה. פסטון סבור, כי ישנו סיכוי שהשהיית המסחר בחסר - שנועדה לייצב את סקטור הפיננסים ביבשת, עשוייה להוביל בדיוק לתוצאה הפוכה.

"צניחת המניות באירופה - שהובילה להשהיית המסחר בחסר בחלק ממדינות אירופה - עשוייה לפגוע בביטחונם של אלה שהלוו לבנקים, ולפיכך הופכת את חלק מהבנקים באירופה לפגיעים", פותח פסטון. "מבחינה הזו, איסור המסחר בחסר מקטינה את הפגיעות של אותם בנקים".

מנגד, מסביר פסטון, ההחלטה על השהיית המסחר בחסר ברקע הפאניקה בשווקי אירופה, עשוייה דווקא להגביר את חוסר האמון בבנקים - שכן מעצם קיומה, מצביעה על פגיעותם - ומכאן, עשוייה "להבריח" את המשקיעים מהבנקים שחשודים כ"פגיעים".

"המשקיעים ירגישו לחץ רב יותר להסיר את תמיכתם מהבנקים המדוברים", מסביר פסטון, שטוען כי לכן תסריט אפשרי שכזה עשוי להוביל לתוצאה הפוכה מזו לה התכוונו הרגולטורים באירופה.

מכירה בחסר, נזכיר, הינה שיטה לעשיית רווחים כשנייר ערך נמצא בירידה. הסוחר מקבל בהשאלה נייר ערך מבעליו ומוכר אותו בשוק. לאחר זמן מסוים הוא רוכש אותו מחדש על מנת להחזירו לבעליו. אם בינתיים חלה ירידה בשערו של נייר הערך, הרי שמחיר המכירה גבוה ממחיר הקנייה, והעסקה הייתה רווחית. (לסיפור המלא)