אינטרנט זהב של שאול אלוביץ': העסק טוב, המניה נופלת

איך קרה שמניית אינטרנט זהב, באמצעותה מחזיק שאול אלוביץ' את השליטה בבזק, רשמה מאז מתחילת השנה את הביצועים הגרועים ביותר מבין חברות ההחזקה המרכזיות באחד העם? ■ דש ברוקראז': "יש היום תפיסה של אנטי כלפי חברות פירמידה ופה זה יותר קיצוני, כי אין פיזור השקעות"

ירידות השערים החדות שנרשמו בבורסה בשבוע שעבר, היו חריפות במיוחד במניות הטייקונים. זאת, לאור ההתדרדרות במצבן של חלק מחברות ההחזקה הממונפות שבאמצעותן הם פועלים. אחד מאותם טייקונים, שמצבו הפיננסי דווקא נותר איתן ויציב למרות הסערה בשווקים, הוא בעל השליטה בחברת התקשורת בזק, שאול אלוביץ'.

ולמרות זאת, מניית אינטרנט זהב - החברה שבאמצעותה מחזיק אלוביץ' בשליטה בבזק - רשמה מאז תחילת השנה את הביצועים הגרועים ביותר מבין חברות ההחזקה המרכזיות באחד העם. גם מניית בי קומיוניקיישנס, החברה הבת של אינטרנט זהב שבאמצעותה מוחזקות מניות השליטה בבזק, בולטת לשלילה.

עם צניחה של יותר 35% מאז תחילת החודש, השילה אינטרנט זהב מערכה יותר מ-60% מאז תחילת השנה ושווי השוק שלה התכווץ לכ-900 מיליון שקל בלבד - פחות מ-5% משוויה של בזק העומד על יותר מ-21 מיליארד שקל (לאחר ירידה של 22% מתחילת השנה).

לא מצאנו בשוק ההון גורם שמטיל ספק ביכולת החזר החוב של אלוביץ'. עדות לכך היא שרק לפני מספר ימים השלימה אינטרנט זהב בהצלחה הנפקת אג"ח בהיקף של כ-122 מיליון שקל בריביות נמוכות יחסית. גם התשואות בהן נסחרות אג"ח אינטרנט זהב כיום, בהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל, הן סולידיות ונעות בין 4.8%-5.7%.

"המשקיעים מגיבים ב'אלימות'"

התכווצות שוויה של אינטרנט זהב לא מדירה שינה גם מעיני האנליסטים, שאינם מזהים בעיה במצבה של החברה. אמיר אדר ממגדל שוקי הון אומר כי "צריך לזכור כי כשיש ירידות שערים, מי שיורד הכי הרבה אלה חברות ההחזקה למעלה, והכי מעט הן החברות למטה. אינטרנט זהב היא מסוג המניות שהשילוב של סחירות נמוכה וימי סחירות תנודתיים מורידים אותה חזק".

הוא מוסיף כי "לרוב המשקיעים כרגע יש עדיפות להחזקה ישירה בבזק, וגם בעינינו הרבה יותר כדאי היום להחזיק בבזק, משום שלראייתנו היא מניה זולה. אבל אני לא חושב שירידות השערים משקפות איזו שהיא בעיה באינטרנט זהב".

"בשלב זה לא הייתי ממהרת להסיק מסקנות", מתבטאת בזהירות סבינה פודבל, מלידר שוקי הון. "בזק היא עוגן בענף התקשורת. בגלל המינוף הגדול, יש רגישות במניות אינטרנט זהב לשינויים במניית החברה. הירידה היא בעיקר בגלל המינוף והשרשור. לפי שווי ה-NAV שבחנו לאינטרנט זהב, היא נסחרת אפילו בפרמיה מסוימת והייתה צריכה לרדת יותר".

ערן יעקובי מדש ברוקראז' סבור כי "הירידות מהוות שילוב של שני גורמים: הראשון הוא טכני: נכס הבסיס, בזק, ירד. על כל אחוז שמניית בזק עולה או יורדת, בי קומיוניקיישנס צריכה להגיב כפול. אינטרנט זהב ממונפת על בי קומיוניקיישנס, אז שם ההשפעה אפילו גדולה יותר. מצד שני, לא נכון להתייחס לירידות האלה רק כמשהו טכני. יש היום תפיסה של אנטי כלפי חברות פירמידה, ולכן התגובות של המשקיעים הן אולי יותר 'אלימות'. רואים את זה גם באי.די.בי. פה זה יותר קיצוני, כי בניגוד לאי.די.בי אין פיזור השקעות, אלא רק רגל אחת יציבה".

אבל גם יעקובי סבור כי אין חשש ליכולת החזר החוב: "נדמה לי שדווקא בנושא בזק החששות הם הכי נמוכים. בשוק לא מעלים על הדעת שבבי קומיוניקיישנס או באינטרנט זהב יהיה קושי להחזיר חוב. יש שם דיבידנדים אדירים גם בתקופות לא טובות".

עדיין מורווח יפה "על הנייר"

כשבידיו כ-78% מהונה של אינטרנט זהב, שווי המניות של אלוביץ' בחברה (המוחזקת באמצעות יורוקום הפרטית) עומד על כ-700 מיליון שקל.

אינטרנט זהב היא בעלת השליטה בחברת בי קומיוניקיישנס, המחזיקה בעצמה בכ-31% ממניות בזק.

בשלב זה, למרות המגמה השלילית בשווקים, אלוביץ' עדיין מורווח יפה "על הנייר" מהשקעתו בבזק. נכון להיום, הרווח מהעסקה עומד על 1.7 מיליארד שקל. זהו רווח מרשים, אולם הוא משקף ירידה של יותר מ-40% לעומת רווח השיא שעמד על קרוב ל-3 מיליארד שקל.

אלוביץ' התמודד ב-2009 על רכישת חברת הסלולר פרטנר, אך הפסיד בהתמודדות לאילן בן דב. על ההפסד הזה אלוביץ' בוודאי מברך בדיעבד, לאור השינויים הרגולטוריים בשוק התקשורת, שפגעו בחברות הסלולר הוותיקות. באפריל 2010 "התנחם" אלוביץ' ברכישת השליטה בבזק מידי קבוצת איפקס-סבן-ארקין, כששילם 6.5 מיליארד שקל תמורת 30.4% ממניותיה, באמצעות בי קומיוניקיישנס (לשעבר 012 סמייל), החברה הבת של אינטרנט זהב.

כ-60% מהמימון הגיעו כהלוואה ארוכת טווח מקונסצוריום בנקים בהובלת בנק הפועלים. הבנק נתן במקביל הלוואה נוספת, בגובה 700 מיליון שקל, לטווח קצר. הלוואה נוספת, בסך 500-300 מיליון שקל, הגיעה מחברת הביטוח מגדל. בנוסף, בידי אלוביץ' היה כסף נזיל בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל, רובו הגדול ממכירת פעילות 012 סמייל ליוסי מימן. בסך הכל היווה ההון העצמי של אלוביץ' כ-20% מסכום הרכישה.

נכון להיום, אלוביץ' החזיר לעצמו חלק מעלות הרכישה באמצעות חלוקת דיבידנדים. חלקו בדיבידנדים שחולקו עד כה עומד על 1.6 מיליארד שקל, ובאוקטובר הקרוב בזק תבצע חלוקה נוספת ואלוביץ' יקבל כ-460 מיליון שקל מתוכה. בנוסף לדיבידנדים מהרווחים, אושרה בינואר השנה חלוקת דיבידנד מיוחד בהיקף של 3 מיליארד שקל שלא מתוך הרווחים בדרך של הפחתת הון (ראו מסגרת).