השוק מתמחר האטה חדה: הציפיות לאינפלציה צנחו ל-2.5%

המחאה החברתית משפיעה? בנק ישראל הוריד את תחזיות האינפלציה מ-3%, אל מתחת לגבול העליון של הבנק המגדיר "יציבות מחירים"

ירידה חדה בציפיות לאינפלציה. לפי נתוני בנק ישראל שפורסמו היום (א'), הציפיות לאינפלציה צנחו החודש ב-0.5% מ-3% לכ-2.5%. הציפיות לאינפלציה מוגדרות על ידי בנק ישראל כשיעור האינפלציה שמשווה בין התשואות של אג"ח ממשלתיות צמודות ללא-צמודות (Break-even Inflation) והן כוללות מרכיב של פרמיית סיכון אינפלציונית.

הירידה בציפיות לאינפלציה מהווה איתות חזק לכך שהשווקים מתמחרים סיכויים גבוהים מאוד להאטה חזקה בפעילות המשק הישראלית, לרבות ירידה בביקושים אשר צפויה למתן את רמת המחירים במשק. כמו כן, נרשמה ירידה חדה ודומה בממוצע תחזיות האינפלציה של הבנקים המסחריים וחברות ייעוץ כלכלי ל-12 חודשים קדימה מ-2.9% ל-2.5%. ירידה כזו בתחזיות האינפלציה לשנה קדימה על ידי הגופים הכלכלים מחזקת את הערכת ההאטה.

התיקון הזה מחזיר את הציפיות לאינפלציה אל תוך יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%), דבר שלא קרה בשנה החולפת. השינויים הללו מהווים שינוי חיובי במובן הזה שצפויה הקלה מסוימת ביוקר המחייה, אחת הסיבות העיקריות שמסבירות את המחאה החברתית שבחודשים האחרונים. עם זאת, השינוי החיובי, נובע מסיבה לא חיובית: ירידה בצמיחה במשק שצפויה להיות מלווה בעלייה מסוימת בשיעור האבטלה בשלבים מאוחרים יותר.