ארה"ב חוקרת: האם אל-קאעידה אחראי לטרור ליד אילת?

מודיעין אמריקני: "ועדות ההתנגדות העממית סיפקו רק שירותי תצפית, הן אינן המוח מאחורי הפיגוע ולא הובילו את ההתקפות" ■ "אין ספק שלאל קאעידה נוכחות חזקה בסיני"

סוכנויות המודיעין של ארה"ב חוקרות דיווחים שקבוצות שקשורות באל קאעידה מילאו תפקיד מרכזי בביצוע התקפות הטרור ליד אילת בשבוע שעבר. כך מוסר היום (ג') העיתון "וושינגטון טיימס".

לפי ההערכות המודיעיניות של ממשל אובמה, האחריות להתקפות מוטלת על ג'איש אל איסלם (צבא האיסלם), ארגון טרור עזתי שאוהד את אל קאעידה, או ועדות ההתנגדות העממית. כמה מקורות ישראלים רשמיים מודים שג'איש אל איסלם מילא תפקיד בהתקפות.

אך איש מודיעין אמריקני, שמתמחה באל קאעידה, אמר לעיתון כי ההערכה הראשונית מטילה את האחריות להתקפות על קבוצה חדשה, "אל קאעידה בחצי האי סיני", התארגנות מקומית של אל קאעידה בדומה לתאי הארגון בתימן, סומליה, עיראק, פקיסטאן וצפון אפריקה. לדבריו, רוב המקורות המודיעיניים מצביעים על מעורבות של אל קאעידה בהתקפות הטרור.

"ועדות ההתנגדות לא היו המוח"

הוא גורס, שמעורבות ועדות ההתנגדות העממית באירועים ליד אילת הוגבלה לתצפיות מוקדמות בזירת ההתקפות. "ברור שוועדות ההתנגדות היו מעורבות, אך הן לא היו המוח או השרירים של הפעולה; אנשיהן היו רק התצפיתנים", אמר איש המודיעין. "ועדות ההתנגדות השמיעו קול לאחר הפעולה ולפיכך הן נעשו מטרה מיידית". מכל מקום, פקידים אמריקניים אמרו ל"וושינגטון טיימס", שאין ראיות חותכות לזיהוי ודאי של מבצעי ההתקפות.

דורי גולד, לשעבר שגריר ישראל באו"ם וכיום נשיא מרכז ירושלים לענייני ציבור ומדינה, טוען ש"יש היסטוריה של תיאום מבצעי הדוק בין חמאס, ועדות ההתנגדות העממית וג'איש אל איסלם, שהוא הארגון החשוב ביותר של אל קאעידה בסיני". הוא מודה, שהיו חילופי אש בין התארגנויות אחרות של אל קאעידה באזור לבין חמאס, אך ג'איש אל איסלם לא היה מעורב בהן. "כל הארגונים האלה פועלים יחדיו וסיני הוא נקודת המפגש שלהם", אומר גולד.

"לאל קאעידה נוכחות חזקה בסיני"

גורם רשמי אמריקני, המעורב בלוחמה בטרור, אמר שהדיווחים הראשונים בידי הממשל הצביעו על "אל קאעידה בחצי האי סיני", אך הוא הדגיש, כי בידי הממשל אין שום מידע שמצביע על כך שליבת ההנהגה של אל קאעידה, שמסתתרת כנראה בפקיסטאן, הורתה על ביצוע ההתקפות ליד אילת או תמכה בהן.

"מדובר בדוגמה נוספת של סלפיסטים קיצוניים שניסו לקשור את עצמם לאל קאעידה ולהשתמש במותג הזה", אמר הגורם הרשמי. לדבריו, מוקדם מדי לקבוע האם "אל קאעידה בצי האי סיני" הוא אכן תא מוכר של אל קאעידה, בדומה ל"אל שבאב" בסומליה, למשל, ארגון שנחשב כבעל קשר ישיר לליבת ההנהגה של אל קאעידה בפקיסטאן. לפי הערכות שמצוטטות ב"ושינגטון טיימס", התחזק "אל קאעידה בחצי האי סיני" בעקבות שחרורם של 200-300 אסירים מבתי הכלא במצרים בעקבות נפילתו של משטר מובאראק.

ישראל אמרה בעבר שלקבוצות הקשורות באל קאעידה יש נוכחות מצומצמת בסיני מאז 2005 או 2006, אך נראה שהיכולות של קבוצות אלה גדלו בחודשים שחלפו. בסוף יולי, פשטו יחידות קומנדו על תחנת משטרה באל עריש. בעקבות ההתקפה, הכריזו התוקפים על הקמת אמירות איסלמית בסיני. הם כינו את עצמם "אל קאעדה בחצי האי סיני".

"לאחר ההתקפה באל עריש, שוב אין ספק שלאל קאעידה יש נוכחות חזקה מסוימת בסיני", אמר פקיד אמריקני.