ענף על המדף: מספר חברות הביטוח צפוי להמשיך לרדת

מפת הבעלות בביטוח עומדת לפני שינוי ■ בסבב הקרוב חברות יועברו לא רק לבתי השקעות וגופים חיצוניים, אלא גם בתוך הענף - חברות קטנות צפויות להתמזג בגדולות יותר

כלל ביטוח , איילון , הפניקס , הכשרה ביטוח , ואולי גם חברות קטנות יותר, שיחפשו מזור לדרישות ההון ועלויות ניהול הביטוח ההולכות וגדלות - חברות ביטוח רבות זוכות בחודשים האחרונים למבול או זרזיף של שמועות, שהמשותף להן הוא העסקה ההולכת וקרבה וחילופי הבעלות בהן. ברוב החברות הללו מכחישים את ה"האשמות" מכל וכל, ובחלק אחר ידוע על מו"מ.

בכל אופן, נראה שלצד אזכור שמות, עם או בלי ביסוס, בנוגע לרכישות של קבוצות וחברות ביטוח על-ידי שחקנים חיצוניים לענף (חלקם בכלל ענקי פיננסים, שמביאים איתם לא רק צורך בחברת ביטוח אלא גם יתרונות לגודל), מגמת הקונסולידציה תמשיך להביא להקטנה במספר חברות הביטוח הפועלות בענף.

על איזה הליך קונסולידציה אנו מדברים? ובכן, בשנות ה-80 וה-90 היה בישראל ענף ביטוח עם יותר שחקנים עצמאיים (בהערת אגב נציין, כי מידת התחרות בין החברות והסוכנים הייתה דווקא פחותה אז, ולא היטיבה עם הלקוח הסופי. התחרותיות בענף הביטוח השתפרה מאוד מאז סוף שנות ה-90). מאז ועד היום חברות רבות נעלמו מקדמת הבמה.

בראש ובראשונה מדובר בחברות כגון המגן, שמשון, מעוז, ועוד כמה שנבלעו לאורך השנים בקבוצת מגדל ; אררט, אריה ועילית הפכו לחלקים מקבוצת כלל ביטוח; שילוח, סהר וציון נספגו בקבוצת הראל (שבאחרונה גמעה חברה קטנה בהרבה - EMI); הדר, נגה ודולב נטמעו בקבוצת הפניקס; וגם ביטוח ישיר שהוקמה ב-1994 רכשה ב-2000 את חברת אישי ישיר; למיזוגים אלו ניתן להוסיף גם את ענקית הביטוח הסנה, שאמנם קרסה אך חורבותיה חולקו בין כמה קבוצות שנהנו מכך מאוד.

מהצד השני, חברות חדשות מעטות הצטרפו לענף הביטוח בעשורים האחרונים - להוציא בתחום הבתולי של הביטוח בשיווק ישיר. יוצאות דופן היו שלמה ביטוח שנולדה ב-2008, שירביט שהחלה לפעול ב-2000, ושומרה שהחלה לפעול ב-2002 (ובשנים האחרונות הפכה בעצמה לחלק מקבוצת מנורה מבטחים).

עסקה מפוצלת

אז מה עומד כעת על הפרק? את כלל ביטוח (שלגביה יש מגעים ארוכים, אשר מתנהלים כעת תחת השפעת הירידות בשער המניה) והפניקס ועדת הריכוזיות עשויה לשלוח למדף המכירות תחת לוח זמנים קבוע וקשיח. פרט להן, איילון או הכשרה ביטוח זוכות לאמון מבעלי השליטה, אך לא בהכרח מספיק גדולות כדי להילחם לבדן בחמש קבוצות הביטוח הגדולות בגובה העיניים, ונראה שעסקה משמעותית במניותיהן בהחלט סבירה. לא נשכח גם את ביטוח ישיר, שמכרה באחרונה 20% מאיי.די.איי ביטוח, שעיקר עיסוקה בביטוח האלמנטרי.

בין לבין יש כמה חברות קטנות, כגון ביטוח חקלאי (העסקה לרכישת 50% ממניותיה על-ידי מגדל טרם הושלמה), שיידרשו לגב פיננסי חזק, ובעיקר לסיוע שיאפשר לבעלים שלהן להפסיק לרתק הון יקר בפעילות הביטוח במקום לחלק דיבידנדים.

נראה אם כך שמפת הבעלות בענף הביטוח עומדת לפני שינוי נוסף, והמכירות יהיו לא רק לבתי השקעות וחיצוניים אלא גם בתוך הענף פנימה. לא נתפלא אם העסקאות הקרובות, ובמיוחד אלו של בתי השקעות, יהיו שלובות. הגוף הרוכש הגדול יקנה חברה אחת ואפילו שתיים (או חברה ולצידה פעילות ביטוח חיים נוספת מחברה אחרת) בשביל זרוע החיסכון לטווח ארוך שלו, ומיד לאחר מכן ימכור לחברה אחרת את פעילות האלמנטרי כ-Spinout.

"הזמנת האוצר עשירה בפרוצדורה וענייה במהות"

מה חושבים בחברת המסלקה לחיסכון לטווח ארוך, שהוקמה בתחילת 2010 ונזרקה מהמדרגות בפומבי רק באחרונה, על המכרז שמוציא האוצר כדי לפתור את הבעיות שבטיפול בהן היא כשלה? ובכן, בחברה שבבעלות הבנקים, חברות הביטוח ולשכת סוכני ביטוח, ובראשות מאיר שביט, לא מרוצים מהאוצר וממה שהוא מציע עד כה כחלופה להם.

לפני כחודשיים הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, והמשנה שלו, לי דגן, הסירו את הכפפות מול שביט והחברה להקמת המסלקה. "אנו מאוכזבים מקצב עבודתכם עד כה (...) העיכובים של המסלקה הפנסיונית בלוחות הזמנים גורמים לשוק החיסכון הפנסיוני לעבוד באופן לא יעיל ללא צורך ולעלויות נוספות המושתות על החוסכים", אמרה דגן לראשי החברה שבאה לעולם כדי להקים ולתפעל את המסלקה המרכזית.

דגן הוסיפה, שההזמנה שהוציאה החברה להגשת הצעות לאפיון מפורט, הקמה ותפעול המסלקה הינה "לוקה בחסר, ואינה כוללת התייחסות למספר סוגיות עקרוניות ומהותיות". שבוע לאחר מכן באוצר פעלו באופן חריג ואגרסיבי נגד החברה, ויצאו למכרז לבחירת גוף מקים ומתפעל אחר.

לפני כשבוע האוצר פרסם שלב מקדמי למכרז שהוא מתכנן, ולפתע תפקיד המבקר שמחלק ציונים החליף צד. לידי "גלובס" הגיעה מצגת שהחברה להקמת המסלקה שלחה לחברים בה לקראת דיון בנושא המכרז (אחת האופציות היא שהחברה תחבור לגוף נוסף ותשתתף במכרז), וממנה עולה שככל הנוגע להם גם "האוצר מאכזב והצעתו לוקה".

"דומה ששלב זה בתהליך נולד מתוך ניסיון להשיג שתי מטרות מרכזיות: הצגת התקדמות בתהליך; ולבקש מהשוק יותר תובנות ומידע (למעשה הליך RFI במסווה של הליך Pre-Qualification)", נאמר בניתוח הראשוני שביצעה החברה הפרטית למהלך שנקט בו האוצר. ההסבר מיהר לבוא: "ההזמנה עשירה בפרוצדורה וענייה במהות, ואין בה כדי להסיר את הערפל ממגוון של נושאים מרכזיים".

מבחינת הממונה הקודם לשריג וצוותו, מסלקה פנסיונית הייתה אחת האופציות לפתרון בעיות בשוק הפנסיוני, והם לא מיהרו לבחור דווקא בה. מבחינת הממונה הנוכחי מדובר בנושא דגל שכבר היה אמור לפעול, למרות שהוא עדיין רחוק מלהתממש.

בכל מקרה, מדובר במהלך חשוב, שעלול להוליד מונופול שירותים אדיר ממדים בעתיד. לכן רצוי לבחון לעומק כבר עכשיו, כיצד מקדמים את המהלך במהירות, אך בלי פשרות על איכות השירות שיינתן ומעמד ותפקיד המסלקה בשוק.