סוף הסכסוך רציו-גלובוס: הגיעו להסכמה לסיים המחלוקות

לפי ההסכם רציו תקצה 15% ממניותיה לנאמנים אשר יפעלו למכירתן לצד שלישי כשתמורתן תועבר לגלובוס

הסכסוך המתוקשר, בין חברת חיפושי הנפט רציו , שבבעלות יגאל לנדאו וליגד רוטלוי, לבין חברת גלובוס, שבבעלותו של שלומי שוקרון, שכלל מעורבות של עברייניים, הגיע אתמול (ד') לסיומו בפשרה.

לפי ההסכם אליו הגיעו הצדדים, בעלת השליטה בשותפות רציו תקצה 15% ממניות רציו שבשליטתה לנאמנים מטעם הצדדים, אשר יפעלו למכירתן לצד שלישי כשתמורתן תועבר ל"גלובוס". הנאמנים שידאגו למכירת המניות הם עו"ד אלי זהר ועו"ד בועז בן-צור. יצוין כי לפני כמה חודשים החלו הצדדים לגבש הבנות עם חברת "פרימיום" שבבעלות מש' עופר, שהתעניינה ברכישת המניות, אך הן לא השתכללו לכדי הסכם. התפקיד של הנאמנים, עוה"ד זהר ובן-צור הוא לממש את ההסכם ולמכור את המניות לכל המרבה במחיר.

בעקבות הפשרה, וכחלק ממנה, הודיעה "גלובוס" כי היא "מצרה על טענות שפורסמו בעניין הליך הבוררות לפיהן הצדדים יזמו פניה לגורמים בעולם התחתון כדי ליישב את הסכסוך שנתגלע בין שתי החברות. הצדדים רצו ליישב את הסכסוך בדרכים המקובלות בעולם העסקים, ולא הייתה להם כוונה לערב בסכסוך גורמים מהעולם התחתון". גלובוס יוצגה בהליכים המשפטיים בידי בן צור וכן עוה"ד אורי קידר ואייל מינץ וארז שחם. רציו יוצגה על ידי משרד זליגמן ושות' ועו"ד רובי בכר.

נזכיר כי הסכסוך בין רציו לגלובוס פרץ ב-2005, לאחר ששותפות רציו ביקשה לבצע גיוס הון בבורסה. גלובוס, שהחזיקה בחלק ממניות השותפות, התנתה את הגיוס בכך שיכוסו כל הפסדיה ויובטחו השקעותיה. בעקבות הדרישה נחתם הסכם ולפיו תקצה רציו 15% ממניותיה לגלובוס ותשלם לחברה 2,000 דולר בחודש "דמי ייעוץ". בתמורה הסכימה גלובוס להצביע בהתאם להחלטה של רציו. בהמשך טענה גלובוס כי רציו הפרה את ההסכם, והסכסוך הגיע לבוררות.

בספטמבר 2010, אחרי שכבר התקיימו 15 ישיבות בוררות, פנתה גלובוס לבית המשפט בבקשה כי יבטל את הליך הבוררות, בטענה כי בעלי רציו עירבו בסכסוך את העבריין מאיר אברג'יל, שאף הכתיב לצדדים את זהות הבורר בעקבות פגישה שקיים עם עבריין בשם יחזקאל, שייצג את שוקרון. מנגד טענה רציו כי הסיבה לבקשת הביטול היא ניסיון ציני להתחמק מהליכי בוררות בשל העלייה בשווי מניית רציו לאחר תגלית הגז.

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב יהודה זפט אכן ביטל את הליך הבוררות בין הצדדים, בנימוק שהוא התקיים תחת צלם המאיים של גורמים עברייניים.

זפט הסביר כי החלטתו התקבלה לאחר שלא היה עוד חולק כי ההחלטה לברר את הסכסוך התקבלה על ידי גורמים בעלי "מוניטין" של אלימות, שאליהם פנו שוקרון ולנדאו במטרה "להטיל אימה על הצד שכנגד או ליצור מאזן אימה". הוא התייחס בכך למעורבותם של אנשי העולם התחתון מאיר אברג'יל ושלום דומרני מטעם רציו, ושל אדם המכונה "יחזקאל הגרוזיני" מטעם גלובוס.

זפט העביר מסר לשני הצדדים ולפיו אין חשיבות מי עירב לראשונה את הגורמים העברייניים וקבע כי כל שימוש בשירותיהם של עבריינים להשגת הסכמה להפנות סכסוך לבוררות או בקביעת זהות הבורר הוא בגדר פגיעה קשה במוסד הבוררות ואינו מתיישב עם תקנת הציבור.

לאחר מתן ההחלטה יצא שוקרון בהצהרות לוחמניות ואמר שאין בכוונתו להיכנע לעמדות רציו. "פניי לשלום, אך אני ערוך גם למלחמה", הוא אמר אז שוקרון ל"גלובס". בהמשך, החלו הצדדים לקיים מגעים אינטנסיביים לפתרון הסכסוך מחוץ לכותלי בית המשפט. אתמול, כאמור, נשאו המגעים פרי.