משרד התקשורת אוסר על שיווק תוכניות תקשורת סלולרית ונייחת

השבוע הודיע המשרד לחברת פרטנר כי מבצע ששיווקה, שבמסגרתו שילבה בין דקות שיחה קוויות לסלולריות, הינו פסול - והורה לה לחדול מכך

משרד התקשורת אוסר על החברות הסלולריות לשווק תוכניות המשלבות בין דקות שיחה קוויות לדקות שיחה סלולריות. השבוע הודיע המשרד לחברת פרטנר, שמבצע ששיווקה ובמסגרתו שילבה בין דקות שיחה קוויות לסלולריות, הינו פסול והורה לה לחדול מכך. התלונה הוגשה על-ידי בזק לפני כשנה, ורק השבוע מצא לנכון המשרד לקבל החלטה בעניין. התוכנית של פרטנר שווקה במסלול פרטנר FREE שבו הוצע ללקוח מעל ל-2,000 דקות בנייח ובנייד.

הסיבה היא שהקישוריות לשיחה נייחת נמוכה מהקישוריות ליעד סלולרי, ואז המתקשר אינו יכול לדעת מהו התעריף האמיתי לשיחה שביצע.

עמדת המשרד היא שבאופן כללי תעריף אחיד לכלל היעדים מסייע לצרכנים ומגביר את שקיפות התעריף. לאחר יישום ניוד המספרים בישראל, לצרכן אין יכולת לדעת לאיזו רשת סלולרית הוא מתקשר על סמך המספר שחויג, ומשכך, תעריף המבחין בין שיחות למנויי פרטנר סלולר לבין שיחות ליעדים ניידים אחרים, מציב בעיית שקיפות. בעיית השקיפות קיימת גם באבחנה בין שיחה פנים רשתית נייחת לבין שיחה חוץ רשתית נייחת, ועל כן ניתנה הוראה ברישיון פרטנר המורה לה להפעיל אמצעים המאפשרים למנויים להבחין בין שיחה פנים רשתית לבין שיחה שאינה כזו.

בנוסף, משרד התקשורת מסדיר בצורה נפרדת תקשורת נייחת וניידת. חסמי הכניסה לשוק התקשורת הנייחת (ובראשם דרישת השירות האוניברסלי או דרישה לכסות אזורי שירות), הוסרו במהלך השנים ודרישות בדבר הפרדה מבנית הוסרו. כך, למשל, פרטנר מפ"א אינה מופרדת בצורה מבנית מחברת פרטנר סלולר, אלא קיימת הפרדה תאגידית בלבד. אם זאת, אין הכוונה כי ניתן להעביר עוצמה הנובעת ממעמד בשוק הסלולר לשוק הנייח בצורה בלתי מבוקרת.

בתוכנית של פרטנר, העובדה שהחברה הסלולרית חולשת על כ-30% משוק הסלולר בישראל, מאפשרת לפרטנר (נייחת) להציב תוכנית תעריפים שאינה ניתנת לשכפול על ידי מפעיל שאינו קשור לחברה בעלת עמדת שוק דומה בשוק הסלולר. מצב זה מעורר חשש כי רגליהם של מפעילי תקשורת קווית, שאינם קשורים למפעילי סלולר, יודרו מן השוק, תוך פגיעה בתחרות. נודע שפרטנר נענתה לבקשת המשרד והפסיקה שיווק התוכנית נשוא התלונה.