פריצת דרך לטבע? הצלחה לקיורטק באחת מהתרופות לסרטן

קיורטק, שטבע מחזיקה בה 33%, דיווחה על תוצאות טובות בניסוי קליני ■ בענקית הגנריקה מעודדים גם מתרופה בתחום הפרעות הקשב של אלקוברה

שתי תרופות במימון ענקית הגנריקה טבע מתקרבות לשוק. אחת התרופות מיוצרת על ידי קיורטק, שטבע מחזיקה בה 33%. קיורטק, שהיא חברה-בת של כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב, 37%), פרסמה היום תוצאות סופיות טובות של שלב II של הניסוי הקליני בתרופה ללימפומה אגרסיבית. ניתוח ראשוני של התוצאות פורסם לפני ארבעה חודשים. אתמול הודיעה טבע על הצלחה נוספת: תוצאות טובות בניסוי שלב II בתרופה לטיפול בהפרעות קשב.

טבע מפתחת את התרופה עם חברת אלקוברה, שבבעלות אודי גלבוע, בנקאי השקעות ויזם ביומד, וקרן 7healthVentures שבשליטת דליה מגידו.

לאחר ההודעה על הצלחת הניסוי של אלקוברה אתמול עלתה מניית טבע בתל אביב ב-2.6%, ובנאסד"ק ב-1.3%.

פוטנציאל של מאות מיליונים

אלקוברה מפתחת תרופה להפרעת קשב, שממנה סובלים 3%-5% מהאוכלוסייה. ירון דניאלי, מנכ"ל החברה, אומר כי כיום שולטות בשוק זה תרופות ממריצות (למשל ריטלין), שנחשבות יעילות אך בעלות תופעות לוואי שגורמות לחלק מן המטופלים לוותר על נטילתן. כמו-כן קיימות תרופות שאינן ממריצות, אך תופעות הלוואי שלהן עלולות להיות חמורות.

הניסוי של אלקוברה בוצע ב-120 חולים שטופלו בתרופה במשך שישה שבועות. הטיפול הוביל לשיפור משמעותי במדד מוביל להפרעות קשב, בשם מדד קורנרס, ולשיפור מובהק בשני מדדים נוספים.

התרופה נמצאה בטוחה וללא תופעות לוואי חמורות, ולא נרשמו מקרים של עלייה בלחץ הדם או ירידה בתיאבון. לפי דניאלי, החברה נערכת לכניסה לשלב III של הניסויים הקליניים, שצפוי להימשך חצי שנה בלבד. כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", טבע ואלקוברה חתמו על הסכם שת"פ לפיתוח התרופה בהיקף פוטנציאלי של מאות מיליוני דולרים.

בדרך להשקעה נוספת בקיורטק

בנוסף למחקר בתחום הפרעות הקשב, טבע משקיעה מאמצים גם בתחום המלחמה בסרטן. בזירה זו ניתן לציין את קיורטק, שמפתחת תרופה חדשנית למחלה. החברה סיימה את הניסוי במאי ודיווחה על תוצאות טובות, אשר אוששו היום, בניתוח הסופי.

כעת יש לטבע 60 יום להכריע אם להשקיע 19-22 מיליון דולר נוספים בקיורטק, לפי שווי של 170 מיליון דולר אחרי הכסף. אם תבוצע ההשקעה, תהיה לטבע אופציה לרכוש בהמשך את מלוא האחזקות בקיורטק תמורת 160 מיליון דולר.

ד"ר אהרון שוורץ, מנהל המיזמים הייחודיים של טבע. "ההצלחה מציבה את התרופה בעמדת יתרון, והיא בדרך להיות אחת מהתרופות המובילות בטיפול במחלת הסרטן".

חברת בריסטול מיירס האמריקנית רכשה ב-2.1 מיליארד דולר תרופה שפועלת במנגנון דומה, אך לא על אותו פטנט, ולאחרונה קיבלה אישור לשווקה לטיפול בסרטן העור.

מרעננת את הצנרת

טבע אמנם מתמקדת בפיתוח תרופות גנריות, שמהוות 70% מפעילות החברה, אך הפעילות שלה בתחום התרופות המקוריות עשויה לתרום מהותית לשורת הרווח שלה.

כך למשל, התרופה המקורית הנמכרת ביותר של טבע היא קופקסון, לטיפול בטרשת נפוצה, אחראית ל-22% מהכנסות החברה, ולפי הערכות לשליש מהרווח שלה.

כבר עכשיו יש לקופקסון תחרות מצד תרופות אוראליות ומחברות שמנסות לפתח לה גרסה גנרית, כך שטבע מחפשת להפחית את התלות בקופקסון.

רכישת חברת ספלון מארה"ב תמורת 6.8 מיליארד דולר היא הצעד העיקרי שעשתה החברה בכיוון בשנה האחרונה.

בעבר טבע הכריזה שבכוונתה להגיע למכירות של 9.2 מיליארד דולר ב-2015 בתחום התרופות המקוריות. ב-2009 רשמה טבע מכירות של 4.2 מיליארד דולר מתרופות מקוריות.

כלכלני מורגן סטנלי העריכו לפני חודש שכבר ב-2012 התרופות הממותגות (המקוריות) של טבע יהיו אחראיות על 60% מהרווח הנקי למניה.