אובמה: תוכנית ב-450 מיליארד ד' לצמצום האבטלה בארה"ב

נשיא ארה"ב ברק אובמה למעשה הציג בנאום לוחמני תוכנית תמריצים נוספת: "לנוכח המשבר הלאומי שמתחולל, נוכל להפסיק את הקרקס הפוליטי ולעשות משהו כדי לסייע לכלכלה"? ■ הסעיפים המרכזיים: מניעת פיטורי 280 אלף מורים, הקלות במס, השקעה בתשתיות

בנאום לוחמני לפני שני בתי הקונגרס, הלילה (ו'), פרש נשיא ארה"ב, ברק אובמה, תכנית כלכלית שאפתנית לצמצום האבטלה ולדחיפת הצמיחה במשק האמריקני בהיקף 450 מיליארד דולר.

אובמה קרא תיגר על התנגדות הרפובליקנים לבטל הטבות מס לבעלי הכנסות גבוהות תוך הפקרת עובדי ציבור וקרא למחוקקים לאשר "מיד" את תכניתו כי לאזרחים רבים, ש"חיים מתלוש משכורת לתלוש משכורת", אין אמצעים להמתין 14 חודשים נוספים, עד לבחירות לנשיאות בנובמבר 2012. הוא חזר על קריאתו לאישור "מיידי" של הצעותיו שמונה פעמים במהלך הנאום.

"השאלה היא האם לנוכח המשבר הלאומי שמתחולל עתה, נוכל להפסיק את הקרקס הפוליטי ולעשות משהו כדי לסייע לכלכלה", אמר אובמה.

בנאומו תיאר אובמה את חבילת ההצעות שלו לאישוש הכלכלה כ"חוק מקומות העבודה". היא מורכבת מיוזמות שאנליסטים מתארים כ"מתונות" ושרובן זכו בעבר בתמיכה של מחוקקים רפובליקניים ודמוקרטיים. עלות היזמות כאמור נאמדת ב-447 מיליארד דולר: קיצוצים במיסים, סיוע לרשויות ברמת המדינות, בניית תשתיות, מתן פיצויי אבטלה ועידוד יצירת משרות. כמעט מחצית מהסכום, 240 מיליארד דולר, תביא מהארכת קיצוץ במס מעסיקים ומס הכנסה שמוטל על שכירים. אובמה מעריך, כנראה בצדק, כי הרפובליקנים לא יוכלו להתנגד לכך. אם הם יחסמו המשך הקלות מס לעובדים, יועלו שיעורי המס לשכירים ב-2012, שנת בחירות.

במאמץ לגייס תמיכה של הרפובליקנים, אמר אובמה כי עלות "חוק העבודה" תכוסה ע"י הגדלת יעד הקיצוצים ארוכי הטווח בהוצאות הממשלתיות להקטנת הגירעון, יעד שתקבע "ועדת על" דו-מפלגתית של הקונגרס. הוא הכריז שיגיש לקונגרס בשבוע הבא מידע שיפרט כיצד תכוסה עלות תכניתו הכלכלית.

אנליסטים אומרים, כי בסופו של דבר מציע הבית הלבן תכנית תמריצים חדשה, שתתחיל להזרים כספים למשק כבר ב-2012. היא דומה, למעשה, ליזמת התמריצים הקודמת, ב-2009, שמוסיפה לשמש מטרה לנאצות של הרפובליקנים עד היום. ההבדל הוא, שהרפבוליקנים יתקשו להכשיל את תכנית התמריצים החדשה בשנת בחירות.

הסעיפים המרכזיים בחבילת ההצעות של אובמה:

• קיצוץ בשיעור 50% במס מעסיקים עד לסכום של חמישה מיליון דולר, סף שיאפשר ל-98% מהחברות בארה"ב ליהנות מהקיצוץ המוצע.

• ביטול מוחלט של מס מעסיקים לחברות שישכרו עובדים חדשים ו/או יעלו את השכר לעובדים קיימים.

• מתן אשראי מס בגובה שבין 5,600 דולר ל-9,600 דולר לעסקים שישכרו חיילים משחררים שסיימו באחרונה שירות צבאי, או מובטלים.

• הארכת הקלות במס הכנסה לשכירים. המשמעות היא תוספת של 1,500 דולר לארנקה של משפחה ממוצעת.

• רפורמות ברגולציות כדי להקל על יזמים ועסקים קטנים לגייס הון.

• מניעת פיטורי 280 אלף מורים ע"י הזרמת כספים לרשויות ברמת המדינות והמחוזות, וסיוע בשמירת מקומות עבודה של כבאים ושוטרים.

• שדרוג המבנים של לפחות 35 אלף בתי-ספר ציבוריים ברחבי ארה"ב, באזורים כפריים ועירוניים, תמיכה במעבדות של שיעורי כימיה ויצירת גישה לאינטרנט מהיר בכיתות.

• השקעות מיידיות בתשתיות וב"בנק למימון תשתיות", במטרה לשדרג כבישים, מסילות ברזל, נמלי-תעופה ונתיבי מים. יזמה זו אמורה להחזיר אלפי מובטלים למעגל העבודה.
• מימון פרוייקט "לבנות מחדש" לשיקום בתים פרטיים, בניינים קהילתיים ובנייני ציבור, שחלקם נזוקו באסונות טבע, בשת"פ הון פרטי.

• הרחבת הגישה לשירותי אינטרנט מהירים.

• הארכת התחולה של ביטוח אבטלה פדרלי, כדי למנוע מצב שבו חמישה מיליון מובטלים יפסידו את מקור ההכנסה היחידי שלהם.

• תכנית "גשר לעבודה", שמיועדת למצוא עבודות זמניות, או אפילו משימות התנדבותיות למובטלים, וכן הרחבת ההיצע של קורסים להכשרה מחודשת של עובדים שפוטרו.

• הקלות שיאפשרו ליותר משפחות למחזר את המשכנתאות שלהם, בשערי ריבית שנמוכים מ-4%. זה עשוי להזרים יותר מ-2000 דולר לכיסה של משפחה ממוצעת.

יריית פתיחה למערכת הבחירות

אנליסטים רבים אמרו הבוקר, כי הנאום היה לא רק מניפסטו כלכלי, אלא גם יריית הפתיחה של אובמה במערכת הבחירות לנשיאות, שמתחילה להיכנס להילוך גבוה. למעשה, הוא זרק את כדור האבטלה למגרש הרפובליקני: אם אתם לא תעשו חלקכם, הציבור יידע את מי להאשים, ואני מתכוון להזכיר לו זאת בנאומים תכופים ברחבי ארה"ב בחודשים הבאים.

יש סימנים ראשונים שהטקטיקה הזו החלה להניב פירות מיידיים. לאחר חודשים רבים של סרבנות רפובליקנית עיקשת לכל יזמה נשיאותית, הכריז ג'ון ביינר, יו"ר בית-הנבחרים והרפובליקן מס' 1 בבית, כי כמה מההצעות שהעלה אובמה "ראויות לשיקול".

בהצהרה שתתקבל, קרוב לוודאי, במורת רוח בחוגי "מסיבת התה", אמר ביינר: "אני מקווה שנוכל לעבוד יחדיו כדי לשים קץ לאי הוודאות שמולה ניצבים משפחות ועסקים קטנים, וליצור סביבה טובה יותר לצמיחה כלכלית ארוכת טווח וליצירת מקומות עבודה במגזר הפרטי".

ברוח דומה אמר מנהיג הסיעה הרפובליקנית בבית-הנבחרים, אריק קנטור, כי יש סעיפים במצע הכלכלי של אובמה שהרפובליקנים יוכלו לחיות אתם. "... אני מקווה שנוכל לקלוף כמה מהרעיונות האלה, להביא אותם להצבעה לפני המליאה ולהניע את הסנאט שייצטרף אלינו כדי שנוכל להניח משהו על שולחן הנשיא ולרשום התקדמות כלשהי מהר ככל האפשר", אמר קנטור.

אך הוא הביע התנגדות למה שהוא תיאר כמסר של אובמה: קבלו את תכניתי במלואה, כפי שהיא, או שאצא אתה לאומה. "זו גישה שגויה", אמר קנטור. "אנו נמצאים כאן כדי לנסות להתעלות מעל חילוקי הדעות, ולא להתיר להם להוות מכשול בתחומים שבהם יש בינינו הסכמה". גישה פייסנית כזו לא נשמעה מזמן בהתבטאויות של רפובליקנים בכירים.

בנאום לא חסך אובמה מהרפובליקנים כמה הערות עוקצניות. למשל: "אני יודע שכמה מכם נשבעתם לא להעלות מיסים על אף אדם אף פעם כל עוד אתם חיים. עכשיו זה ממש לא הזמן למצוא חריג ולהעלות את המיסים על מעמד הביניים (כפי שכמה רפובליקנים שואפים, ר.ד.) ולכן אתם צריכים להצביע בעד חוק העבודה מיד".

ברמז למערכת הבחירות הקשה בפתח, ואולי לצניחתו המהירה בסקרים האחרונים, אמר אובמה, כי הוא משוכנע שהחזון שלו יזכה בתמיכה של בוחרים רבים יותר: "אלה האפשרויות הריאליות שניצבות לפנינו. אנו צריכים להחליט באיזו אופציה נבחר. אני משוכנע שאני יודע במה יבחרו רוב האמריקנים. האפשרויות (שהרפובליקנים מציעים) ישארו הרבה מאחור".

"הנה אובמה שהתגעגנו אליו", אמר אתמול דמוקרט שרואייין בטוק שו. "איפה הוא התחבא כל החודשים האלה. סוף סוף הוא הסיר את הכפפות".