גרמניה מתכוננת לפשיטת רגל יוונית; ר"מ יוון: 'זה לא יקרה'

דיווח "בלומברג": קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מכינה תוכנית חירום למקרה שיוון תכריז על חדלות פירעון ■ ממשלת יוון מכחישה השמועות

באירופה מתכוננים לגרוע מכל: קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מכינה תוכנית לסיוע לבנקים בגרמניה, למקרה שיוון לא תעמוד בתנאים המוקדמים שהציבו לה האיחוד האירופי וקרן המטבע לטובת סיוע פיננסי, ולפיכך תיאלץ להכריז על חדלות פירעון - כך מסרו שלושה מקורות ל"בלומברג" היום (ו').

תוכנית החירום של מרקל כוללת צעדים לסיוע לבנקים וחברות הביטוח, אשר עשויים לאבד עד כמחצית מערכם עקב חשיפתם הנרחבת לאג"ח הממשלתיות של יוון, כך מסרו המקורות אשר ביקשו שלא להיחשף עקב חשאיות התוכנית.

מנגד, דיווח מיידי ב-CNBC לאחר פרסום הידיעות, מוסר כי ממשלת יוון הכחישה את האפשרות שתכריז על חדלות פירעון בקרוב.

המשקיעים חוששים

האפשרות כי קיימת "תוכנית ב'" למקרה של חדלות פירעון יוונית, תומכת בחששות המשקיעים כי יוון לא תצליח לעמוד ברפורמות אותן התחייבה לבצע, ולפיכך יימנע ממנה סיוע כספי חיוני שייאלץ אותה להכריז על חדלות פירעון - מהלך אשר צפוי להוביל לטלטלה עזה בשווקים הגלובליים.

הדאגה של גרמניה מהמצב ביוון מוכרת, ורק השבוע אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שוובלה, כי הוא מודאג ממצבה "החמור" של יוון. "נכון לעכשיו, תוכנית הקיצוצים ביוון מושהית; שלא יהיו לאיש אשליות - כל עוד יוון לא תעמוד בתנאים שנקבעו לה, לא יהיה סיוע נוסף. אין פה מרחב תמרון", אמר שוובלה.

יוון מצפה היום לתגובת הסקטור הפרטי בדבר האפשרות לבצע חילופי אג"ח במסגרת תוכנית החילוץ השנייה שלה - בהיקף של 159 מיליארד אירו (220 מיליארד דולר), אשר גובשה עבורה בחודש יולי. יוון זקוקה לשיעור השתתפות גבוה בהליך חילופי האג"ח, או אחרת לא תוכל למחזר את חובותיה.