"האח הגדול" כאן: גוגל Street View הושק רשמית בישראל

פרויקט מיפוי הרחובות של גוגל יחל לפעול בירושלים, ואח"כ בת"א, חיפה וערים נוספות ■ ניר ברקת: "יהודה הלוי כתב על הריחוק בין ירושלים לספרד - 'ליבי במזרח ואנוכי במערב'. אם היה חי היום, היה יכול להיכנס לגוגל ולהרגיש הכי קרוב לירושלים"

גוגל השיקה היום (ב') באופן רשמי את פרויקט מיפוי הרחובות שלה בישראל במסגרת שירות Street View במסיבת עיתונאים שקיימה מול חומות העיר העתיקה בירושלים.

הבחירה בעיר הבירה להשקת השירות נובעת מההחלטה שלקחה על עצמה ענקית האינטרנט לצלם תחילה את רחובות ירושלים. בשבועות הקרובים יחלו מכוניות ואופני תלת-אופן של גוגל לנסוע ברחובות העיר, כולל אזור העיר העתיקה ושוק מחנה יהודה. בהמשך יגיעו הרכבים המצלמים של גוגל אל תל אביב, חיפה, הכנרת, ים המלח, מכתש רמון, נצרת וערים אחרות ברחבי ישראל.

השירות של גוגל הושק לראשונה במאי 2007 וזמין היום בכ-30 מדינות ברחבי העולם. השירות מאפשר לגולשים לנווט באופן וירטואלי בין רחובות, שכונות ואתרים היסטוריים במקומות שונים בעולם ובאמצעות תמונות פנורמיות, שצולמו במצלמות של 360 מעלות, לחוות את אותן המקומות כאילו הם מטיילים בהם.

שירות Street View, שזמין באמצעות תוכנות Google Earth ו-Google Maps for Mobile, נועד בין היתר לאפשר לגולשים להכיר טוב יותר מקומות שונים והוא נחשב למקדם תיירותי. עסקים שמעוניינים בכך יכולים אף לשלב את השירות באתר העסק ולקדם מכירות של חנויות, מסעדות ובתי מלון.

גוגל הבהירה כי בטרם יועלו התמונות לשירות Street View, כל לוחיות הרישוי של המכוניות ופניהם של האנשים המצולמים ברחובות יעברו טשטוש על-מנת לשמור על פרטיותם של המצולמים. כמו כן, הבהירה החברה כי אדם שיבקש לערוך טשטוש נוסף לפניו, לביתו או למכוניתו יוכל לעשות זאת ישירות מהשירות, על-ידי לחיצה על כפתור מיוחד "דווח על בעיה" בתחתית התמונה. כמו כן, גוגל מאפשרת לעקוב אחר לוח הזמנים של צילום הערים באמצעות דף מיוחד באתר שלה (http://bit.ly/oRsobf).

הבהרות אלה מגיעות על רקע גל ביקורות שספגה גוגל ברחבי העולם על החדירה לפרטיות באמצעות שירות Street View. אנשים ורשויות להגנת הפרט ברחבי העולם טענו כי הצילומים שעורכת גוגל פוגעים בפרטיות האנשים הפוסעים ברחובות הערים. כמו כן, גוגל ספגה בעבר ביקורת בעקבות תקלה ברכבי Street View שאספו בטעות נתונים מרשתות אלחוטיות לא מאובטחות שכוללים פרטים אישיים של גולשים. מאז תוקנה התקלה ברכבים וגוגל אף הגיעה להבנות עם מרבית המדינות שבהם נאספו הנתונים על מחיקתם או מסירתם לרשויות המתאימות.

גוגל תתחיל את צילומי רחובות ירושלים בשבועות הקרובים, כשהתמונות של צילומי ישראל יועלו לשירות רק בעוד מספר חודשים. בשונה ממדינות אחרות בעולם, המצלמות של גוגל צפויות ליהנות ממזג האוויר בישראל לאור העובדה שתנאי מזג אוויר של גשם, שלג וברד מקשים ופוגעים מאוד באיכות התמונות המצולמות על-ידי הרכבים המיוחדים של החברה. לדברי גוגל, עד כה צולמו עשרות מיליוני תמונות עבור שירות Street View.

מאיר ברנד, מנכ"ל גוגל ישראל ומנהל אזורי דרום אפריקה ויוון, התייחס היום להחלטה של החברה להתחיל לצלם דווקא בירושלים ואמר כי "העיר היא אתר עלייה לרגל החשוב לשלוש הדתות הגדולות בעולם ומורשתה התרבותית וההיסטורית של ישראל משליכה על חייהם של מיליארדי בני אדם בעולם. בעוד כמה חודשים, כשהתמונות ב-Street View יועלו לרשת, ישראל תהיה על מפת העולם הדיגיטלית וכל אזרחי העולם יוכלו לראות ולחוות את אופייה הייחודי".

ניר ברקת, ראש עיריית ירושלים, ציין כי הוא בונה על האפקט התיירותי שיש לשירות: "עם כניסתי לתפקיד הצבתי יעד של הגעת 10 מיליון תיירים בשנה לירושלים תוך עשור. שירות Street View הוא כלי חשוב להגדלת מספר התיירים הבאים לירושלים ובפתיחת אוצרותיה לעולם. הוא יאפשר לכל מי שרוצה להגיע לירושלים לתכנן טוב יותר את ביקורו בה ולטעום ממנה ולהסתובב בה באמצעות מחשב או טלפון סלולרי". ברקת הרעיף שבחים לשירות והוסיף כי "'יהודה הלוי כתב 'ליבי במזרח ואנוכי בסוף מערב' כשדיבר על הריחוק הגיאוגרפי בין ירושלים לספרד. נדמה שאם היה חי בימינו היה יכול להיכנס לגוגל ולהרגיש הכי קרוב לירושלים".

הסבר על גוגל Street View


רגעים משעשעים שנקלטו במצלמות Street View