לקראת התחרות בכבלים: האם נאוטילוס יוגבל?

רשות ההגבלים העסקיים תפרסם בימים הקרובים החלטה האם להכריז על הכבל התת ימי נאוטילוס כעל מונופול ■ נאוטילוס, בבעלות טלקום איטליה, אחראי על כל תעבורת האינטרנט לישראל וממנה

רשות ההגבלים העסקיים תפרסם בימים הקרובים החלטה האם להכריז על הכבל התת ימי נאוטילוס כעל מונופול. בחודשים האחרונים עורכת הרשות בדיקה מקיפה של תחום הכבלים התת ימיים, שניצב בפני שינוי בעקבות כניסתם הצפויה של בזק בינלאומי וטמרס טלקום לשוק.

נאוטילוס, בבעלות טלקום איטליה, אחראי על כל תעבורת האינטרנט לישראל וממנה. ההכרזה הנבחנת על הכבל כעל מונופול באה בעקבות תלונה שהגישה טמרס טלקום, ולאחר שנודע לה שנאוטילוס מנסה להתקשר עם לקוחות לטווח ארוך, באופן שעשוי לסכל את כניסתה לשוק. טמרס ובזק בינלאומי הופיעו במסגרת שימוע שערכה הרשות והציגו את עמדתן.

במקביל התבקש משרד התקשורת להתערב ולקבוע מדיניות שתקל על המתחרים החדשים בשוק. הבעלים של טמרס, פויו זבלודוביץ', נפגש עם שר התקשורת משה כחלון וביקש ממנו לבדוק את הנושא. טמרס ביקשה שיינתנו הגנות למפעילים החדשים בדמות איסור להפחית מחירים לתקופת ביניים לרמה שתסכל את כניסתם, או שתוענק להם בלעדיות לתקופת ביניים כדי שיוכלו להיכנס לשוק.

במשרד התקשורת אין כוונה לקבוע כללים להגנת ינוקא שתסייע לשחקנים החדשים, למרות תקדימים מהעבר כגון תקדים הוט. המצב אצל בזק בינלאומי שונה משל טמרס כי היא מניחה את הכבל כדי לספק את צרכי קבוצת בזק, ורק לאחר מכן היא תמכור קיבולת לאחרים. כל התוכנית העסקית שלה מבוססת על כך שהיא תספק לעצמה את הקיבולת שהיא צורכת. בנוסף, בזק בינלאומי היא ספקית האינטרנט הגדולה בישראל. טמרס אינה ספקית ותצטרך להיאבק על הלקוחות ולקחת נתח שוק.