שיכון ובינוי מוכרת את חלקה בכביש 6 ב-773 מ' שקל

שיכון ובינוי תבצע את כל עבודות הסלילה העתידיות בכביש 6 ■ "החלטנו למכור את זכויותינו בזכיין בתמורה לכ- 770 מיליון שקל, מחיר המשקף תשואה של 8%"

שרי אריסון מממשת את יתרת החזקותיה בכביש 6: קבוצת שיכון ובינוי בשליטתה של אריסון הודיעה היום (ג') על מכירת חלקה בחברת דרך ארץ, זכיינית כביש 6, תמורת 773 מיליון שקל. הרוכשת היא קרן תשתיות ישראל (תש"י), בשיתוף עם הראל השקעות וגופים מוסדיים נוספים. שיכון ובינוי תרשום רווח הון של 85 מיליון שקל בגין העסקה.

עסקת המכירה נולדה על רקע זכייתה של קרן נוי, מתחרתה של תש"י בתחום התשתיות, שהציעה 1.4 מיליארד שקל תמורת זכויות המדינה בדרך ארץ, המעניקות בין היתר 49% מהון המניות בחברה המפעילה את הכביש. מכירת הזכויות הוקפאה לאחרונה בהוראת הבורר בין דרך ארץ למדינה, בעקבות דחיית בקשתה של תש"י לממש את זכות הסירוב שלה, ולרכוש את זכויות המדינה במחיר ששילמה קרן נוי.

לא יתקשו לממן את שתי העסקאות

קרן תש"י, בשליטת יאיר המבורגר, עו"ד יהודה רוה וירון קסטנבאום, שילמה כ-650 מיליון שקל תמורת החזקותיה הנוכחיות בדרך ארץ (50% לפני מימוש האופציה). באמצעות העסקה, חסמה תש"י כל אפשרות בפני קרן נוי להגיע לשליטה בכביש.

גורמים בקבוצת הרוכשים אמרו ל"גלובס" כי העסקה אינה מפחיתה מרצונם לממש את זכות הסירוב השותפים, המנהלים כספי ציבור בהיקף של יותר מ-400 מיליארד שקל, לא יתקשו לממן את שתי העסקאות, בהיקף כולל של 2.1 מיליארד שקל, במידה שזכות הסירוב תמומש.

"דווקא המשבר העולמי מגביר את התיאבון של המוסדיים לפרויקט סולידי כמו כביש 6, שמובטח בערבות מדינה ושהיקף התנועה בו עולה ב-15% בשנה". סמנכ"ל הכספים של שיכון ובינוי, דורון בלשר, אמר כי "כחברה יזמית חשבנו שהמחיר שקרן נוי נתנה, זה מחיר למכור ולא לקנות. הפרויקט הגיע לבשלות גם מבחינת התשואות, ומתאים היום יותר לגופים מוסדיים".

תשואה של 8%

לדברי בלשר, המחיר שהשיגה שיכון ובינוי משקף תשואה של 8% על ההון העצמי שהשקיעה בפרויקט. שיכון ובינוי החליפה את החברה הצרפתית בקבוצה המקורית של דרך ארץ, שזכתה ב-1997 בזיכיון להקמת הכביש ולהפעלתו, יחד עם אפריקה ישראל ואייקון הקנדית. חלקה המקורי של שיכון ובינוי עמד על 37% מדרך ארץ, לפני מימוש האופציה.

המחיר שישלמו תש"י ושותפותיה כולל את חלקה של שיכון ובינוי במחיר מימוש האופציה שתשלם קרן נוי, אם תאושר העסקה עמה, בסך כ-120 מיליון שקל. בנוסף התחייבה הרוכשת כי כל עבודות ההרחבה בכביש 6 עד סוף תקופת הזיכיון ב-2029 יבוצעו על-ידי סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי - עבודות ששווין מוערך כיום בכ-1.5 מיליארד שקל. כמו כן, תמשיך שיכון ובינוי להחזיק בחלקה (24%) במפעיל הכביש והיא מעוניינת להגדיל את חלקה ל-35%.

העסקאות בכביש 6
 העסקאות בכביש 6