לקראת ספטמבר: ישראל תרכוש תותח אנרגיה אל-הרג?

מערכת Silent Guardian של רייתיאון פולטת קרן אנרגיה ממוקדת שנעה במהירות האור ■ חודרת לעומק של 0.4 מילימטר מהעור וגורמת לכאבי תופת, אך אינה קוטלת ■ רייתיאון מכינה נתוני מחירים לקראת ניסויים שמתכנן משרד הביטחון

החשש מהפגנות המוניות וצעדות ענק של אזרחים פלסטינים וערבים אחרים לעבר יעדים ישראלים, לאחר שעצרת או"ם תכיר במדינה פלסטינית בשבועות הקרובים, הניע את צה"ל לצייד יחידות קרביות במערכות אל-הרג, נשקים לא קטלניים לבלימת חדירות המונים. אחת מהמערכות שרכישתן נבחנת עתה היא מעין תותח אנרגיה, שמחולל יסורי תופת בנפגעים, אך אינו קוטל אותם. כך מוסר "דיפנס ניוז" בגיליונו החדש.

מדובר במערכת Silent Guardian מתוצרת רייתיאון, אחת מהיצרניות הביטחוניות הגדולות בארה"ב. לדברי מקורות בתעשיות הביטחוניות ובמשרד הביטחון, שמצוטטים בידיעה, מכינה עתה "רייתיאון"נתוני מחירים לקראת ניסויים של המערכת ע"י משרד הביטחון.

לפי מידע ב"דיפנס ניוז" ובאתר של רייתיאון, המערכת מתוכננת להתקנה על רכבים טקטיים או לשילוב בציוד של רכבים קרביים משוריינים (רק"מים). האנטנה של המערכת פולטת קרן אנרגיה ממוקדת שנעה במהירות האור. עם הפגיעה במטרה, היא חודרת לעומק של כ-0.4 מ"מ מתחת לעור, ומחוללת "תחושת חום לוהט בלתי נסבלת שמאלצת את האנשים שנפגעו להימלט או לתפוס מחסה באופן אינסטינקטיבי".

תחושת החום מסתיימת מיד כאשר הנפגעים זזים מאלומת האנרגיה או כאשר המפעיל מסיט אותה. המערכת, שנשענת על טכנולוגיית גלים מילימטריים, נועדה לשימוש במרחק שעולה על 250 מ'. לטענת רייתיאון, ערך הממשל האמריקני ניסוים לבדיקת השפעתה של הטכנולוגיה על הגוף האנושי, ואלה הראו שהטכנולוגיה בטוחה לשימוש. לפי אתר רייתיאון: "המערכת הודפת יחידים או המונים בלי לגרום פציעות".

"המערכת יוצרת אזור מוגן שמציל חיים, מסוכך על נכסים ומקטין נזקים בלתי מתוכננים לאזרחים", נאמר באתר. "המערכת מחוללת פגיעות מדויקות בטווחים ארוכים יותר מאשר הציוד הקיים של מערכות אל-הרג, והיא מקנה למפעיליה יכולת לפעול בזמן אמיתי כדי לקבוע אם יש כוונות זדון ולהפחית את עוצמת ההתנגשות כאשר אפשר. בין היישומים הצבאיים של המערכת: אכיפת חוק, מחסומי דרכים, הגנה על מתקנים, הגנה על כוחות וכן הנגה על כוחות שלום בינלאומיים.

"ניהלנו שיחות עם הישראלים ברמות גבוהות למדי במשך כמה חדשים והדברים מתקדמים היטב", אמר ל"דיפנס ניוז" מייק בואן, סגן נשיא בחטיבת מערכות ביטחון מתקדם ואנרגיה ממוקדת של רייתיאון. "המערכת חדשה יחסית ויהיה דרוש קצת אומץ להשתמש בה, אך היא עשויה להיות אידיאלית לתרחישים שישראל עלולה להתמודד עמם".

דוברת של רייתיאון, שהבטיחה למסור תגובה ל"גלובס" עד חצות, לפי שעון ישראל, לא קיימה את הבטחתה.

משרד ההגנה האמריקני קנה כמה מערכות כאלה והן נמכרו גם למדינות זרות רבות.

"דיפנס ניוז" אומר עוד, כי חטיבות רבות בצה"ל צוידו בתחמושות חדשות לרובי הסער של החיילים. המפקדים סרבו לספק פרטים, אך הדגישו שלא מדובר בכדורי גומי, שבכמה מקרים גרמו למוות כאשר נורו לעבר אנשים שהיו במרחק קצר יותר מהמרחק הנקוב בספרי ההדרכה.

"יש לנו תחמושת חדשה שלא הורגת, אם היא גורמת כאבי תופת; זה משהו כמו ספוג", אמר קצין שמוצב על הגבול עם סוריה.