היום שאחרי קריסת יוון

אם אתונה תיכנס לחדלות פירעון, זה יצית רצף אירועים פוטנציאלי חלופי ומסוכן. איך נראים תרחישי האימים של מרחב האירו

"אם האירו ייפול, אירופה תיפול".

להגנה התקיפה של אנגלה מרקל על המטבע האירופי האחיד, שהושמעה החודש בבונדסטג, שותפים מנהיגים אירופים רבים אחרים. ההתבטאות של הקנצלרית משקפת את הרצון הפוליטי שלא להניח למשבר החובות הריבוניים של אירופה לערער את המטבע האחיד.

כל עוד הון פוליטי ברמה כזו מושקע באירו, האיחוד המוניטרי צפוי לשרוד, אבל בשבוע שעבר נסבו הדיבורים בקרב משקיעים וכמה פוליטיקאים על חדלות פירעון יוונית. מה צפויות להיות השלכותיה? לפניכם תיאור, לא תחזית - תיאור שכולל את אפשרות התפצלות מרחב האירו, למרות שאפילו במקרה של חדלות פירעון יוונית, תרחיש כזה רחוק מלהיות בלתי-נמנע.

תוכנית א'

תוכנית א' של הרשויות האירופיות היא ליישם את ההסכם מ-21 ביולי. על פי העסקה הזו, יוון קיבלה חבילת מלוות שנייה, הפעם בהיקף 109 מיליארד אירו, כולל ההתחייבות שיוון לא תצטרך לחזור לשוקי ההון במשך שנים, ובמקום זאת היא תלווה כספים ממדינות אירופה ומקרן המטבע בריביות נמוכות. המגזר הפרטי יספוג "תספורת" של החזקות החוב שלו כדי להקל את הנטל שעל יוון, וקרן החילוץ האירופית הזמנית תהפוך לגמישה יותר כדי להגביל את הידבקות שוקי האג"ח של מדינות נוספות.

ב-2013, מסגרת החילוץ האירופית הקבועה תחליף את המנגנון הנוכחי ותספק משילות כלכלית גבוהה יותר במרחב האירו, ובמקביל תבטיח שמדינות עם קשיים בגישה לשוק הפתוח יקבלו גישה מהירה להלוואות ביחד עם תוכניות הסתגלות, עד שהן יוכלו לחזור לגלגל חובות הלאה בשוק הפתוח.

מה עלול להשתבש?

זו התוכנית, אבל בינתיים יכול לקרות משהו - אירועים במשבר הם דבר בלתי-צפוי. בנסיבות כאלה, יוון עלולה להכריז על חדלות פירעון. החלטה גורלית שלא לשלם ריבית והחזרי קרן על חובותיה למדינות, בנקים והמגזר הפרטי במדינות אירופיות אחרות, תצית רצף אירועים פוטנציאלי חלופי ומסוכן.

מפני שאתונה אינה מקבלת די הכנסות מס למימון השירותים הציבוריים, היא לא תצליח לשלם את חשבונותיה המקומיים. עובדי הסקטור הציבורי עלולים שלא לקבל שכר, כמה הטבות ביטוח לאומי עלולות להישחק. ההלם של חדלות הפירעון והמחסור בכספים יכאיב מאוד לכלכלה.

במקביל לכך שהכסף הממשלתי יאזל, הבנקים של המדינה יגיעו לקריסה מפני שהחזקותיהם באג"ח ריבוניות יווניות יימחקו. הבנק המרכזי האירופי לא יוכל לקבל אג"ח בחדלות פירעון כערבות להלוואות לבנקים בגלל שוויין הנמוך.

שיתוק, אפילו זמני, של מערכות תשלומים וכספומטים יעצים את הבעיות. כדי לחדש חיי כלכלה רגילים, יוון תצטרך לחדש את ההון של הבנקים שלה ולאזן את תקציביה על בסיס יומי. אם הנושים יהיו מוכנים להלוות לה כספים חדשים, ההשלכות המיידיות יוכלו להיפסק, אבל לא קל למצוא מלווים חדשים אחרי חדלות פירעון.

החלופה תהיה לשקם את יכולתה של יוון ליצור כסף כדי לשלם את חשבונותיה - מה שיחייב יציאה ממרחב האירו שתחזיר לבנק המרכזי את יכולתו ליצור כסף.

אפקט ההידבקות

אך האפקט של חדלות פירעון לא יהיה מוגבל ליוון, מאחר שהמשקיעים ישאלו את עצמם מי הבאה בתור. כדי להימנע מהפסדים גדולים, האירו יזרום ממדינות שנחשבות מסוכנות למדינות שנחשבות בטוחות. הסכומים הם אדירים בפוטנציה, ובריחת ההון תוריד את ערך האג"ח הריבוניות של המדינות שבסיכון. צניחת מחירי האג"ח תערער עוד יותר בנקים אירופיים רבים, ואת האמון בכלכלות מרחב האירו.

ההאטה הכלכלית הנוספת תעצים את ההידבקות. לבנק האירופי המרכזי ישנה התחמושת לממן את הבנקים במרחב האירו כל עוד הם אינם חדלי פירעון, אך ההתערערות הכלכלית שתיגרם על ידי ההידבקות תהפוך לחריפה עד כדי כך שמדינות אחרות יצטרכו ללוות יותר ויותר ובתנאים דרקוניים יותר ויותר. עוד מדינות יחליטו להכריז על חדלות פירעון.

אם מדינה אחת תנטוש את האירו, יתעורר החשש שאחרות ילכו בעקבותיה, ויצרו סיכונים של שערי חליפין ברחבי מרחב האירו. אירו חכם יברח מטוסקנה, נניח, לבוואריה במקרה שאיטליה תנטוש את המרחב. ה-ECB יוכל עדיין לתפקד כמנתק זרם, שיקנה כמות לא מוגבלת של אג"ח ריבוניות של מדינות תחת לחץ - אך הדבר יחייב אישור כללי לרכישות כאלה.

אם לא תהיה אחדות כזו, ממש כפי שלא הייתה עד היום, מדינות נוספות ימצאו את עצמן ללא אופציות מלבד הליכה בעקבות יוון ונטישת מרחב האירו, שיתפורר כליל.

אף אחד מהאירועים הללו אינו בלתי-נמנע, אבל זהו מעגל המשוב האכזרי במערכת, שכל אחד צריך להיות מודע לו. אם אתונה תיכנס לחדלות פירעון, הסיכון שגם האירו וגם אירופה ייפלו הוא גבוה.