בכיר בקומברס: "בלי פרידה מאנשים אי-אפשר להבריא"

עודד גולן, בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד: "התוצאות משקפות חברה בריאה יותר המתאימה את ההוצאות לנפח ההכנסות מצד אחד, ומצד שני מפוקסת על הביזנס שהיא מפתחת"

"הדבר הראשון שצריך להבין בקומברס של היום הוא, שהחברה הרבה יותר מפוקסת על רווחיות ועל מזומנים. אנחנו משתדלים לקחת עסקאות שעושות שכל מבחינת רווחיות ותזרים מזומנים, ויש עסקאות שלא ניקח, למרות שאנחנו יודעים שבטווח הקצר זה יגרום לירידה בהכנסות" - כך אמר היום עודד גולן, מנהל הפעילות העסקית של קומברס, בראיון ראשון מאז נכנס לתפקידו לאחרונה.

השנה האחרונה הייתה רבת זעזועים עבור חברת התוכנה קומברס, שכבר שנים ארוכות פועלת בצל השפעת פעולות שביצעו מייסד החברה, קובי אלכסנדר, וצוות ההנהלה הקודם שלה. פעולות אלו, אשר כללו תיארוך לאחור של אופציות ורישום חשבונאי שגוי של הכנסות והוצאות, הכניסו את החברה לסחרור והביאו אותה למצב בו נאלצה למכור אשתקד חלק מנכסיה, במטרה להימנע ממצוקת מזומנים.

מכירת הנכסים הייתה חלק מתוכנית הבראה והתייעלות שגובשה בחברה, במסגרתה נערך סבב פיטורים (נוסף) של מאות עובדים, ומבנה החברה שונה והיא חולקה לארבע חטיבות עסקיות עצמאיות.

אנדרה דהן, מנכ"ל קומברס בארבע השנים האחרונות, הודיע עם תחילת יישום תוכנית ההבראה בתחילת חודש מארס על התפטרותו המיידית מהחברה, ואת מקומו תפס צ'רלס ברודיק, שכיהן כיו"ר החברה האם של הקבוצה, קומברס טכנולוג'י, הנסחרת ברשימת הפינק-שיטס בוול סטריט (סימול: CMVT.PK).

בתחילת החודש פרסמה קומברס את תוצאותיה לרבעון השני, ובכך עמדה בכל הנדרש ממנה על ידי רשות ניירות ערך האמריקנית (ה-SEC) כדי לחזור ולהיסחר ברשימה הראשית של הנאסד"ק. "אנחנו מקווים שזה יקרה בשבועות הקרובים, ובכך תסתיים תקופה של חמש שנים בהן עסקנו בתיקון הדוחות", אומר גולן. "הדבר יאפשר לבעלי מניות, לקוחות ועובדים הרבה יותר שקיפות לגבי הנעשה בחברה, כפי שצריך להיות בחברה ציבורית, וזה לכשעצמו משהו מאוד 'הבראתי'".

את הרבעון השני הפיסקאלי של 2011, שהסתיים בסוף יולי, סיכמה החברה הבת קומברס CNS, המהווה את פעילות הליבה של הקבוצה, עם הכנסות של 182 מיליון דולר, ירידה של 17.8% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

מעסיקה 4,000 עובדים

עיקר הירידה בהכנסות נרשמה בחטיבת שירותי ערך מוסף (VAS), בעוד שחטיבת הבילינג נרשמה עלייה קטנה בהכנסות. בשורה התחתונה, סיימה החברה את הרבעון עם רווח Non-GAAP של 16.8 מיליון דולר, גידול של 17.5% לעומת הרבעון המקביל. שיעור הרווחיות מסך ההכנסות עמד ברבעון על 9.2%, לעומת 6.4% ברבעון המקביל, ובקופת החברה היו בסוף הרבעון מזומנים בהיקף של 374 מיליון דולר.

"השורה התחתונה - שהחברה מגיעה לרווחיות, היא לא מקרית. התוצאות משקפות חברה בריאה יותר המתאימה את ההוצאות לנפח ההכנסות מצד אחד, ומצד שני מפוקסת על הביזנס שהיא מפתחת" אומר גולן, ומציין אף כי "קומברס ייצרה ברבעון האחרון תזרים מזומנים חיובי מפעילות שוטפת", שבהיקפו המדויק לא נקב.

קומברס מעסיקה היום כ-4,000 עובדים, מתוכם כ-1,500 בישראל, אשר חלקם מועסקים במיקור חוץ. "כל חברה חפצת-חיים חייבת לוודא שיש התאמה בין שורת ההוצאות לשורת ההכנסות", מדגיש גולן. "היה כאן תהליך כואב של פרידה מאנשים בכל שכבות הניהול, וכולם מבינים שאי אפשר היה להבריא בלי זה. היום יש לעובדים סביבת עבודה נעימה יותר, ואנשים מפוקסים בעבודה ובביזנס ופחות בדברים אחרים".

"אחרי חצי שנה - רואים תוצאות"

- איך המצב הכלכלי העולמי צפוי להשפיע על פעילות החברה?

גולן: "יש גיאוגרפיות בהן יש יותר השפעה למצב הכלכלי ויש כאלו שפחות. ברור שאנחנו חלק מהשוק העולמי, אבל קומברס השכילה לאורך השנים להגיע לפריסה גיאוגרפית רחבה. יש לנו 450 לקוחות בעולם, ב-130 מדינות, וזה אחד היתרונות התחרותיים שלנו. בנוסף, עלויות האחזקה של מערכות הבילינג שלנו הן נמוכות יותר לטווח ארוך, מה שגם עושה שכל מבחינה כלכלית לעבור למערכות שלנו".

- אם תקבלו הצעה ראויה, תשקלו למכור את החברה או אחת מחטיבותיה?

"כל הצעה עסקית שמישהו יעלה, ניתן לה את הכבוד ונדון בה. אני חושב שהעובדה שהמספרים יהיו בחוץ תיתן לנו גמישות אסטרטגית גדולה יותר מבעבר, ואנחנו פתוחים כעת גם לבצע רכישות.

"אנחנו לא בסוף תוכנית ההבראה אלא באמצעיתה. אנו חייבים להמשיך ולהיות מפוקסים על האסטרטגיה שלנו ולראות שהדבר הזה חוזר על עצמו. לשמחתנו, האינדיקטורים החיוביים הגיעו מהר יותר, ורואים תוצאות חצי שנה אחרי שהתחלנו, וזה כבר סימן טוב", מסכם גולן באופטימיות.

קומברס טכנולוג'י נסחרת כיום לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

המספרים של קומברס
 המספרים של קומברס