דיווח: יוון קרובה להסכם להמשך קבלת כספי החילוץ

(עדכון) - קרן המטבע: "יוון מבזבזת זמן, עליה ליישם תוכנית צנע עד החודש הבא" ■ נציגי הקרן על הקיצוצים הנדרשים: "הכדור נמצא בידיים של יוון" ■ שר האוצר היווני: "נצליח לאזן את התקציב עד שנת 2012"

יוון קרובה להסכם עם עם המלווים הבינלאומיים במטרה להמשיך לקבל את כספי החילוץ שהוקצו לה - כך אמר הערב (ג') גורם בכיר בממשל היווני לסוכנות הידיעות "רויטרס". אותו גורם הוסיף כי למרות שיש מספר פרטים שטרם הסכימו עליהם הצדדים, הם קרובים מאוד להסכם.

מוקדם יותר היום התקיימה שיחת ועידה של שר האוצר היווני, אוונגלוס וניזלוס, עם נציגים מקרן המטבע הבינלאומית (IMF) ומהבנק המרכזי באירופה, ושיחה נוספת נקבעה למחר (ג'). במהלך השיחה, שר האוצר היווני וניזלוס, ניסה לשכנע את הנציגים כי יוון יכולה לעמוד ביעדים שהציבו לה במטרה לקבל את החלק השני של הסיוע.

לפני שיחת הוועידה קרן המטבע הבינלאומית הודיעה ליוון על אולטימטום ליישום תוכנית צנע במטרה לבלום את הגירעון ובכך להימנע מחדלות פירעון עד תחילת החודש הבא. נציגי קרן המטבע הטיחו ביקורת קשה ביוון על כך שהמדינה מבזבזת זמן, ומאפשרת למומנטום של הרפורמות לדעוך.

"יוון תגיע למאזן חיובי בתקציב הפדרלי עד שנת 2012", אמר היום שר האוצר של יוון, אוונגלוס וניזלוס, לאחר סיומה של פגישה בין מנהיגי ממשלת יוון עם נציגי האיחוד האירופי וקרן המטבע הבילאומית. בפגישה בחנו האחרונים את יכולתה של המדינה לקבל את החלק הבא בסיוע במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה, בהיקף של 8 מיליארד אירו.

במסגרת תוכנית החילוץ המקורית, שגובשה ליוון בשנת 2010 (בהיקף של 110 מיליארד אירו), מובטח ליוון סיוע של 8 מיליארד אירו - כתלות ביישום צנע וקיצוצים נוספים, לטובת רידוד הגירעון התקציבי. לכן, כעת נמצאת יוון תחת לחץ כבד מצד נציגי קרן המטבע ליישום מלא של תוכנית הצנע ונקיטת רפורמות, כדי להבטיח את החלק הבא בחילוץ ולמנוע חדלות פירעון.

"אנחנו נמצאים במיתון בלתי נמנע, שיימשך גם בשנה הבאה. אולם, אנחנו שואפים למתן אותו כמה שניתן", דברי וניזלוס. נציג קרן המטבע ליוון, בוב טרה, אמר כי יוון חייבת ליישם את הרפורמות והגדלת המסים במדינה. "הכדור נמצא בידיים של יוון, יישום מלא הוא הכרחי", אמר.

הפגישה בין ממשלת יוון לנציגי קרן המטבע והאיחוד האירופי נערכת לאחר סיום מפגש בין-יומיים של שרי האוצר של אירופה ונגידי הבנקים המרכזיים, בסוף השבוע האחרון. זאת, כאשר מנהיגי אירופה לא הצליחו להסכים על צעדים פיסקאליים נוספים כדי לאושש את הצמיחה ביבשת.

ביקורת רבה באירופה על דרך התנהלותה של יוון והערכות הן כי המדינה אינה עושה די כדי להימנע מחדלות פירעון. הגירעון היווני עלה מעל הצפוי על פי נתונים שפורסמו בשבוע שעבר והממשלה היוונית החליטה על הטלת מס נוסף על נכסי נדל"ן שיוסיפו לקופה הציבורית 2 מיליארד אירו בשנה.