פיץ' מזהירה: "יוון כנראה תפשוט רגל; לא תעזוב גוש האירו"

בסוכנות הדירוג הבינ"ל מעריכים: "הכרזה של חדלות פירעון תגביר את רף החרדה בשווקים הגלובליים" ■ "ככל הנראה תכריז על חדלות פירעון - אולם החששות מפירוק גוש האירו, מוגזמות"

בסוכנות הדירוג הבינלאומית פיץ', מעריכים היום (ג') כי יוון "ככל הנראה תכריז על חדלות פירעון, אך לא תעזוב את גוש האירו". על רקע ההערכות אלו, ממשיכים מנהיגי יוון להתדיין עם נציגי קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי, בדבר עמידתה ביעדי הצנע הממשלתיים לטובת קבלת סיוע כספי נוסף.

בפיץ' מעריכים כי "כפי שמצופה, הכרזה של יוון על חדלות פירעון תגביר את רף החרדה בשווקים הגלובליים, ותתדלק את הפחד כי כלכלות נוספות באירופה ייקלעו למשבר - מה שיוביל גם לעליית התשואות בשוק האג"ח האירופאי".

אולם, כלכלני פיץ' לא צופים כי יוון תפרוש מגוש האירו, למרות ספקולציות בשוק כי הסבירות למהלך זה הולכות וגוברת: "החששות מפירוק של גוש האירו מוגזמות", אמר דיוויד ריילי (David Riley), מנהל מחלקת מחקר בסוכנות הדירוג, במזכר עדכני ללקוחותיו. כמו כן, בפיץ' מדגישים כאמור כי הם צופים ש"המוסדות הפיננסים הבולטים לא יתנו ליוון ליפול ולהכריז על חדלות פירעון".

ההודעה של פיץ' מגיעה על רקע דיונים של מנהיגי יוון עם בכירי המוסדות הפיננסים באירופה, בדבר קבלתה של הממשלה המקומית סיוע פיננסי נוסף בהיקף של 8 מיליארד אירו, כחלק מתוכנית החילוץ הראשונה שלה (בהיקף של 110 מיליארד אירו).

בנוסף, בממשלת גרמניה בפרט ובאירופה בכלל ממשיכים לדון בדבר אישורה של תוכנית החילוץ השנייה של יוון - בהיקף של 159 מיליארד אירו - אשר לטובתה נדרש רף השתתפות מינימלי של 75% מהסקטור הפרטי החשוף לאג"ח היווניות, אשר יסכים ל"גלגול אג"ח" ורכישת אג"ח חדשות, ארוכות טווח (ל-30 שנים), כדי להעניק ליוון מרווח נשימה.