הפד ירכוש אג"ח ממשלתיות ב-400 מיליארד דולר

(עדכון): בהתאם להערכות בשוק האמריקני: הושקה תוכנית "אופריישן טוויסט" - הפד הודיע על מכירת אג"ח לטווח קצר ורכישת אג"ח לטווח בינוני-ארוך בהיקף של 400 מיליארד דולר עד סוף יוני 2012

הפדרל ריזרב הודיע הערב (ד') על השקת התוכנית "אופריישן טוויסט"; הטוויסט יבוא לידי ביטוי במכירת אג"ח קצרות טווח בהיקף כולל של 400 מיליארד דולר ורכישת אג"ח ארוכות טווח באותו היקף כספי, עד סוף יוני 2012. ב-30 לספטמבר יפרסם הפדרל ריזרב הודעה עם לוח הזמנים המדויק להתחלת התוכנית באוקטובר עם המועדים למכירה ורכישה של האג"ח. עוד עלה מהודעת הפד היום: הריבית בארה"ב נותרה ללא שינוי ברמה אפסית של 0%-0.25%, בהתאם לציפיות ובהתאם להכרזת הפד לפני כחודש כי הריבית תישאר ברמה אפסית ללא שינוי עד אמצע 2013.

בתום ישיבה בת יומיים של ועדת השוק הפתוח יצאה היום ההכרזה על התוכנית המרת אג"ח קצרות טווח ל-3 שנים (או פחות) באג"ח לטווח הבינוני והארוך לתקופה של 6 שנה עד 30 שנה. המשקיעים ציפו להכרזה על מה שמכונה "Operation Twist", כלומר שינוי בתמהיל האג"ח שמחזיק הבנק המרכזי האמריקני, תיק ששוויו 2.8 טריליון דולר.

מטרת התוכנית החדשה של הפד היא לגרום להורדת התשואות על אגרות החוב הממשלתיות לטווח בינוני-ארוך ובכך להוריד את הריביות על הלוואות לעסקים קטנים ובינוניים, הלוואות לסטודנטים, משכנתאות ועוד. נציין כי תשואות האג"ל ל-10 שנים של ארה"ב ירדו אחרי הודעת הפד.

"התוכנית האמורה תוריד את הלחץ על הריבית של אג"ח ארוכות הטווח", הודיעה ועדת השוק הפתוח. יו"ר הפד, בן ברננקי החליט לנקוט בצעדים על רקע הורדת תחזית הצמיחה לרבעון השני ועל רקע דוח התעסוקה האחרון שהיה חלש ולא הצביע על התווספות משרות חדשות למשק האמריקני. עוד הודיע הפד היום על צעדים לתמיכה בשוק המשכנתאות, דרך השקעה חוזרת של החזרי קרן באג"ח מגובות משכנתאות.

מהודעת הבנק המרכזי של ארה"ב עולה כי הפד רואה סיכון משמעותי מאוד להאטה בשווקים הגלובליים. יו"ר הפד בן ברננקי אמר בחודש שעבר כי הפד מוכן לנקוט בצעדים נוספים כדי להאיץ את קצב הצמיחה. למעשה, לא מדובר בהמצאת הגלגל מחדש, אלא בצעדים בהם נקט הפד בתחילת שנות ה-60. נזכיר כי התוכנית הקודמת (QE2) נמשכה יותר מחצי שנה והסתיימה ביוני האחרון, ובמהלכה רכש הפד אג"ח ב-600 מיליארד דולר.

נזכיר כי כלכלת ארה"ב צמחה בקצב מתסכל של 1% בלבד במחצית הראשונה של השנה. שיעור האבטלה נותר ברמה גבוהה של 9.1%, מה שמדרבן את ברננקי לתמוך שוב בכלכלה. ריק פרי, המועמד הרפובליקני לנשיאות בבחירות שיתקיימו בעוד כשנה בארה"ב, אמר אמש כי אל לו לפד להשיק תוכנית תמרוץ נוספת, מחשש להתפרצות אינפלציונית בעתיד. הוא התבטא בחריפות ואמר כי התערבות נוספת של הפד תהיה בבחינת "בגידה".

"הפד יודע שהצעד הוא לא סיוע ממשי"

"התוכנית אמורה להבטיח שירידת התשואות הפדיון על האג"ח הארוכות בהמתנה להודעה לא תתהפך אחריה, כפי שקרה לדוגמא בעקבות תכנית הרכישות הקודמת QE2. מדובר במהלך הגיוני, הקשור גם להתחייבות שנתן הפד בחודש שעבר, כי הריבית תישאר ברמתה הנוכחית עד אמצע שנת 2013", אמר רונן מנחם, כלכלן בנק מזרחי בתגובה להודעת הפד.

רונן מנחם מעריך כי "הפד יודע שהצעד שלו לא יוכל לסייע באופן ממשי ומיידי להתאוששות הכלכלית וכפי שאמר היו"ר בעבר, הכדור נמצא במידה רבה במגרש הממשלתי". "שתי הזרועות, המוניטארית והפיסיקאלית, מוכיחות בכך תיאום, שעם הזמן יסייע להשבת האמון והביטחון, שזו כרגע המטרה העיקרית של הפד. אין ממש בעייה של נזילות - חסר הרצון להפעיל אותה - רצון של הצרכנים לצרוך, של הפירמות להשקיע ושל הבנקים להלוות.

"הפד יודע כי תנאי הכרחי להתאוששות כלכלית בארה"ב הוא דרך שוקי העבודה והדיור וזו דרכו לתמוך במישרין בשני, שכן בראשון השפעתו מאוד מוגבלת. נציין כי ההודעה כללה הסתייגות של שלושה חברים לגבי הצורך בנקיטת אמצעים נוספים. החברים הללו גם התנגדו בהודעה הקודמת להתחייבות להשאיר את הריבית ללא שינוי עד 2013".