"מכתבי התפטרות אישיים": מי עומד מאחורי המתמחים?

היחצן רונן צור ממשיך לייעץ למתמחים מאחורי הקלעים, ויש גם חיבור לא מפתיע בין ההתפטרות המחודשת לארגון העובדים שהקימו הרופאים הבכירים ממרכז הארץ

מאז החלטת בית הדין הארצי לעבודה לבטל את התפטרותם של כ-1,000 מתמחים בטענה כי המהלך נעשה באופן קולקטיבי שיש בו משום צעד ארגוני בלתי חוקי, עושים ראשי המתמחים מאמץ להבהיר כי התפטרותם המחודשת נעשית באופן אישי ובלתי מאורגן.

אולם בדיקת "גלובס" מעלה כי אותה תשתית ארגונית שסייעה למתמחים במהלך ההתפטרות הקודמת, פועלת גם הפעם, ובאופן אינטנסיבי לא פחות.

כך למשל, ראשי המתמחים ומשרד יחסי הציבור של רונן צור שמלווה אותם, יודעים בזמן אמת את מספר המתפטרים המדויק בכל בית חולים - דבר שאינו עולה לכאורה בקנה אחד עם התפטרות אישית שנעשית בין עובד למעביד. בניגוד להתפטרות הקודמת, בה העלה המשרד על הכתב את מספר המתפטרים, הפעם העיתונאים מתודרכים על-ידי המשרד בעל פה בלבד.

במקביל, אותו משרד יחסי ציבור מלווה גם את ארגון הרופאים החדש שהקימו שורה של רופאים בכירים ממרכז הארץ, המעניק רוח גבית למאבק המתפטרים. את הארגון הזה מייצגת עו"ד טל קרת, שותפה במשרד זיסמן-אהרוני-גייר, שייצגה בעצמה את המתמחים המתפטרים.

אותו ארגון חדש שלח אתמול (ד'), מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, בו הוא מזהיר מפני ההשלכות של אותה התפטרות: "אדוני ראש הממשלה, מערכת הבריאות הציבורית תגיע לקריסה בתוך ימים מרגע התפטרותם של למעלה ממאות רבות מקרב הרופאים הצעירים. הקריסה תהיה קשה ומהירה עוד יותר, מאחר והיא נכנסת לתוקף בתקופת החגים".

והם מוסיפים: "דרישת הרופאים לשיפור דרמטי של תנאי השכר העלובים שלהם, דרישת הרופאים לקיצור משך ההסכם וטיפול מהותי בקיצור התורנויות, הן דרישות סבירות, שלולא ההסכם המחפיר שנחתם, היו מביאות למהפך אמיתי של ממש באיכות השירות הניתן לתושבי ישראל".

לפחות על פניו, התפטרות המתמחים שוב מצטיירת כחלק ממאבק ארגוני כולל, בו המתמחים משמשים כחיילים בחזית. המתמחים עצמם לא מציבים "קווים אדומים" ודרישות שונות בתמורה למשיכת מכתבי ההתפטרות כפי שעשו בעבר, אולם מי שעושים זאת עבורם הם הרופאים הבכירים, מנהלי בתי חולים ואפילו גורמים במשרד הבריאות.

עו"ד קרת, המייצגת כאמור גם את המתמחים וגם את הרופאים הבכירים, מודה כי הדברים עשויים להיראות כמו "פעולה משולבת" אולם לדבריה, הדבר אינו נובע מאותה תשתית ארגונית, אלא מזהות אינטרסים של הסקטורים השונים בקרב הרופאים, ממתמחים ועד מנהלי בתי חולים.

העבודה מובטחת

לפי הערכות במערכת הבריאות, רוב המתמחים המתפטרים נוקטים בצעד הזה מתוך ידיעה כי מקום העבודה מובטח להם. רובם המכריע מגיעים ממחלקות שבהן מנהל המחלקה מעניק להם גיבוי מלא, ואותו מנהל הוא הגורם שיקלוט אותם בחזרה לעבודה.

במשרד הבריאות מציינים כי רופא שמתפטר ומבקש לחזור לאחר מכן לעבודה אמור לעבור הליך קליטה רגיל, ואין שום סנקציה על ההתפטרות. אם יש תקן לרופא, ומן הסתם יהיו תקנים אחרי ההתפטרות, קליטת הרופא תלויה במנהל המחלקה ובמנהל בית החולים.

גורמים במשרד הבריאות מעריכים שכ-100 רופאים באמת ובתמים התפטרו שלא על מנת לחזור, משום שמאסו לחלוטין בתנאי העבודה הקיימים. המערכת יכולה לחיות עם מספר כזה, אבל לאור המחסור הקיים ממילא ברופאים, גם זה תרחיש גרוע.

למרות שגם ההתפטרות הנוכחית, שתיכנס בחלקה לתוקף ב-4 באוקטובר, עשויה להתפרש כמהלך מאורגן שנוגד את פסיקת ביה"ד לעבודה, נראה כי המדינה לא תפנה הפעם לערוץ המשפטי.

רק 40 רופאים פרשו מהר"י

ארגון הרופאים החדש (ארב"ל) שהקימו מספר רופאים בכירים ממרכז הארץ, על רקע התנגדותם להסכם שנחתם בין המדינה להסתדרות הרפואית, מתהדר לאחרונה בכך שהצליח לצרף לשורותיו כ-500 רופאים מבתי החולים השונים.

ואולם ל"גלובס" נודע כי רק 40 רופאים בלבד עזבו את ההסתדרות הרפואית, ומבחינה משפטית אין שום משמעות לרופא שמצטרף לארגון אחד מבלי לעזוב את הארגון האחר. בארגון החדש מסבירים כי עדיין לא התקבלה החלטה אם ברצונם להפוך לארגון עובדים יציג, או ל"קבוצה בעלת כוח" בתוך ההסתדרות הרפואית, ולכן עזיבה של ההסתדרות הרפואית אינה על הפרק לפי שעה.