המשקיעים מבוהלים: תשואות האג"ח בארה"ב בשפל חדש

בהלה שלא נראתה גם במשבר 2008: המשקיעים בורחים משוק המניות ומתבצרים באג"ח ■ התשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים בשפל כל הזמנים: 1.77%

האם אנחנו מתקדמים לקראת משבר עמוק נוסף? לאחר הכרזת בכירי הפדרל ריזרב על "אופריישן טוויסט" לשינוי תמהיל האג"ח אשר ברשות ה'פד', ממהרים להגיב השווקים בשלילה - כאשר הפאניקה מתבטאת, בין היתר, בהתבצרות המשקיעים באג"ח ארה"ב, מה שמוריד את התשואות על האג"ח ל-10 שנים לשפל חדש - 1.77%.

נזכיר כי מדובר ברמת שפל לתשואות על אג"ח ארה"ב ל-10 שנים, אשר הגיעו לפני מספר שבועות לשפל חדש של 1.89% - בעת שהתגברו החששות מחדלות פירעון ביוון וגלישת משבר החוב באירופה, לאיטליה. כעת, נראה כי "הכסף החכם" מעדיף להתצבר שוב באג"ח ארה"ב, הנחשבות לאפיק השקעה בטוח, על פני האפיק המנייתי הסופג טלטלות עזות.

הודעת ה'פד' אמש, כאמור, הייתה האירוע המרכזי לו חיכו המשקיעים בשווקים הגלובליים בחודשים האחרונים. המשקיעים לא הופתעו לאחר שיו"ר ה'פד', בן ברננקי, הודיע על תוכנית החלפת אג"ח קצרות טווח בארוכות טווח, בהיקף כולל של 400 מיליארד דולר, עד סוף יוני 2012. (אופריישן טוויסט - לסיפור המלא)

אולם, לתוכניות ההרחבה הכמותית שהשיק ה'פד' בשנתיים האחרונות (QE1 ו-QE2), אז הגיבו השווקים בראלי להודעות - הפעם שלחו המשקיעים את המדדים המרכזיים בוול סטריט אמש לירידות, מה שגורר כעת את בורסות העולם למפולת.

זאת ועוד, התשואות על האג"ח בארה"ב ל-30 שנה ירדו גם הן ל-2.85%, בעוד התשואות על האג"ח ל-5 שנים ולשנתיים ירדו ל-0.78% ו-0.18% בהתאמה.