שלל השינויים בפייסבוק: כל הבשורות הגדולות ברשת החברתית

פייסבוק ערכה הערב את כנס המפתחים השנתי שלה f8, במסגרתו הציגה ממשק חדש והודיעה על שורה של שיתופי פעולה עם ספקיות תוכן ■ העיקר: ציר זמן שמציג את הפעילות ברשת בצורה כרונולוגית והפיכת פייסבוק למרכז בידור אינטרנטי

הגולשים בארה"ב מבלים בפייסבוק לא פחות מ-53.5 מיליארד שעות בחודש (שהן 884.5 אלף שנים), אבל כנראה שלרשת החברתית הפופולרית בעולם זה עדיין לא מספיק. הערב (ה') הופיע מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל פייסבוק, בכנס המפתחים שערכה החברה. המסר של צוקרברג היה פשוט: פייסבוק רוצה שתנהלו את החיים בתוכה ותבלו בה יותר ויותר.

השינוי המהותי שהציג צוקרברג נוגע לעיצוב מחודש של עמוד הפרופיל האישי. עד כה נראה הפרופיל כמו עמוד פייסבוק רגיל, אבל בגרסה החדשה יוצגו האירועים לפי סדר כרונולוגי (טיימליין). בנוסף לממשק הגרפי הנוח, שכולל עמודות שבמרכזן גרף טיימליין, המידע מאוחד טוב יותר ומציג את המיטב מכל שנה - והכול בעמוד אחד שנגלל עד לתחילת הדרך.

כאשר פייסבוק מדברת על תחילת הדרך, היא מתכוונת לרגע שבו נולדתם. הטיימלין של החברה כולל אפשרות להוסיף תמונה מהלידה, או מגיל צעיר מאוד, שתתויג בתור התמונה הראשונה שהעליתם לאתר.

יותר זמן, יותר מידע

הטמעת הטיימליין במקום הפרופיל האישי הקיים אמורה להיכנס לתוקף בשבוע הקרוב, אבל לא חייבים לחכות. מי שלא מעוניין להמתין מוזמן לחפש באינטרנט הוראות שמאפשרות להפעיל את הטיימליין כבר כעת.

הטיימליין הוא רק נדבך אחד בשינויים שהציג צוקרברג. בהתאם לתחזית המוקדמת של לא מעט עיתונאים ובלוגרים, הציגה פייסבוק יכולת שיתוף חדשנית ברשת החברתית. כבר לא מדובר בעדכון של סטטוס שגרתי אלא בשיתוף של מגוון פעילויות.

פייסבוק הכריזה גם על שיתוף פעולה עם שירותי מוזיקה שונים, בהם Spotify, שמאפשרים לשמוע שירים ישירות דרך הפייסבוק. השימוש בשירות יציג את השיר שהגולש שומע באותו הרגע, במסגרת זרם החדשות שמופיע באתר. הכוונה היא לאפשר לגולשים להמליץ על שירים שונים ואמנים חדשים.

הפורמט הזה ישמש את פייסבוק גם בסדרה של שיתופי פעולה עם שירותי וידאו שונים, בהם נטפליקס ו-Hulu, שיאפשרו לצפות בסרטים ובסדרות טלוויזיה דרך הפייסבוק, לשתף חברים ואף להעיר הערות שונות תוך כדי צפייה.

לצערם של הגולשים בישראל, שירותי המוזיקה ושירותי הווידיאו השונים לא יפעלו בארץ, עקב בעיות שנוגעות לשידור וזכויות יוצרים. ככל הנראה, הישראלים יצטרכו לחכות עד שאחד השירותים יהיה זמין גם בארץ או ששירות מקומי יפעל בצורה דומה דרך הפייסבוק.

עם זאת, שירות שכן יפעל בישראל הוא היכולת לשתף את החברים גם בכתבות שהמשתמשים קוראים. דרך אפליקציות ייחודיות של הגארדיאן, הטלגרף, המירור ועיתונים אחרים, ניתן יהיה לקרוא כתבות וידיעות ישירות מהפייסבוק וכך לשתף גם את החברים.

רעיון השיתוף בפעולות שונות שהמשתמשים עושים הוא אכן נחמד ואמור בהחלט להאריך את זמן השהות של הגולשים בתוך פייסבוק ולספק לחברה עוד מידע על הגולשים שלה, אך הרצון להפוך אותו למעין מנוע המלצות של מוזיקה, טלוויזיה וסרטים הוא מעט בעייתי.

פייסבוק צריכה לקחת בחשבון כי עצם העובדה שגולש כלשהו שומע שיר מסוים או צופה בסרט כלשהו אינה הופכת אותו אוטומטית לממליץ. ייתכן שהשיר גרוע ושהסרט מטופש והוא רק מעביר את זמנו בדרך זו. עם זאת, נראה כי פייסבוק בהחלט הולכת בכיוון הנכון ועשויה להפוך למרכז בידורי אינטרנטי.

ימים יגידו אם השינויים הללו רק יגדילו את משך זמן השהות בפייסבוק או גם ישנו משהו בחשיבה של גולשים, שירותי מדיה ותעשיית הבידור בכלל בנוגע לאופן שבו צורכים מידע ברשת.

העוצמה של פייסבוק
 העוצמה של פייסבוק