בשל עיצומי ועד עובדי הרכבת: תחנת ראשל"צ לא תיפתח

קו הרכבת החדש מראשון לציון לא יפתח מחר, למרות הוראת בית המשפט לעובדי הרכבת להפסיק את העיצומים ■ עם זאת, תנועת הרכבות תשוב הערב לסדרה

ועד עובדי רכבת ישראל הודיע אחר הצהריים (שבת) כי מחר לא ייפתח את קו הרכבת החדש בראשון לציון - זאת למרות שאתמול הורה בית המשפט לעובדים להפסיק את העיצומים באופן מיידי.

בוועד עובדי הרכבת אמרו כי תנועת הרכבות תשוב לסדרה, אולם פתיחת הקו החדש נוגעת לסכסוך עבודה אחר מול ההנהלה. בנוסף, ערער ועד העובדים לבית הדין הארצי לעבודה כדי שיתיר לו להמשיך בעיצומים.

השופטת הביעה עמדה "קשוחה" נגד הרכבת

בית הדין לעבודה בתל אביב הורה אתמול בצהריים לעובדי הרכבת המשבשים את תנועת הרכבות לשוב מיד לעבודתם. השופטת אפרת לקסר קבעה כי שביתתם של עובדי הרכבת היא שביתה פוליטית, ולכן היא אינה חוקית. היא קבעה כי על עובדי הרכבת לשוב מיד לעבודתם, ולהמשיך במו"מ מול הנהלת הרכבת.

לדברי השופטת, על המדינה לנהל מו"מ רק על ההשלכות על העובדים שנגזרות ממיקור החוץ, ולא על עצם ההחלטה להפריט. על כן, היא חייבה את העובדים להפסיק את העיצומים באמצעות צווי מניעה. בהסתדרות מתכוונים לערער לבית הדין הארצי בטענה כי למיקור חוץ בהחלט יש השפעה על עתיד העבודה המאורגנת בחברה ולכן העיצומים לגיטימיים.

יצויין כי השופטת לקסר נחשבה קשוחה לכל אורך הדרך עם עובדי הרכבת, וגורמים מקרב העובדים סבורים כי ההתקפה התקשורתית שייחסה לעובדים "התעללות בנוסעים" רק הקצינה את האווירה בבית הדין.

אישה בהריון התעלפה בגלל העומס בקרונות

בהנהלת הרכבת חשבו תחילה להימנע מפנייה לבית הדין לעבודה בשלב זה של העיצומים, אולם בשל מספר אירועים שאירעו אתמול אשר היוו לטענת ההנהלה סכנה בטיחותית, הוחלט להאיץ את הפנייה לבית הדין.

מדובר במקרים שבהם נוסעי הרכבת פתחו בעצמם את דלתות הנסיעה ברכבות והחלו לצעוד על פסי הרכבת. אירועים אלה, בעיקר באזור הצפון, הביאו לעצירה מוחלטת של תנועת הרכבות מחיפה צפונה. בחלק מהמקרים הנוסעים המיואשים החליטו לקפוץ מהרכבת וללכת ברגל ליעד. במקרה אחר, אישה בהריון התעלפה כשהרכבת בה נסעה נעצרה בין שתי תחנות באזור חיפה, בשל העומס בקרונות. היא הועברה באמבולנס אל בית החולים רמב"ם לקבלת טיפול.

בוועד העובדים של הרכבת ובהסתדרות מביעים תסכול מכך שהציבור לא מוכן לקבל עיצומים ברכבת, אף על פי שמדובר במאבק כנגד הפרטה - ולא במאבק על תנאי שכר. העובדים נמצאים למעשה במלכוד: אין להם כלי אפקטיבי מלבד נשק העיצומים והשביתות, אולם מנגד הכלי הזה משמש דווקא את הנהלת הרכבת ומשרד האוצר, שכן העיצומים יוצרים זעם בקרב ציבור הנוסעים ומקשים מאוד על יצירת דעת קהל חיובית למאבק - שזה מצרך חשוב בכל מאבק.

בהנהלת הרכבת מקווים שהחלטת בית הדין תשיב את העובדים לעבודה סדירה ותדאג לכך שתנועת הרכבות, שצפויה להיות עמוסה מהרגיל בשל הקרבה לראש השנה, תתנהל כסדרה.