"וושינגטון פוסט": ניצני מרד מזוין נגד בשאר אסד בסוריה

"עריקים מהצבא מתארגנים באזורי גבולות טורקיה ולבנון עם סוריה ■ מפקד קבוצת העריקים: "אינך יכול להזיז את המשטר הזה אלא בכוח ושפיכות דמים" ■ חיקוי של אסטרטגיית המורדים בלוב

קבוצת עריקים מצבא סוריה, שמכנה עצמה "צבא סוריה החופשית", מנסה לארגן התקוממות מזוינת נגד משטרו של בשאר אל אסד. מאמץ זה עשוי להיות שלב חדש במה שהיה עד עתה תנועת מחאה בדרכי שלום נגד המשטר בדמשק. כך מדווח הבוקר (ב') "וושינגטון פוסט".

לפי שעה, הקבוצה החשאית הזו מאופיינת בשאיפות גדולות, דף בפייסבוק ומספר קטן יחסית של עריקים, חיילים וקצינים, שמצאו מקלט באזורי הגבולות של טורקיה ולבנון עם סוריה, או בקרב אזרחים בערים בתוך סוריה.

חלק מטענותיהם נראות מוגזמות, או אפילו משאלות לב, כמו הטענה שעלה בידם להפיל מסוק של צבא סוריה ליד דמשק, או שהצליחו לבנות כוח של 10 אלפים אנשים. יחד עם זאת ברור, שהעריקות מצבא סוריה הואצו בשבועות שחלפו, בד בבד עם עליה ברמות האלימות באזורים שבהם נרשמו עריקות.

"זו תחילתו של מרד מזוין", אמר ל"פוסט" גנראל ריאד אסד, מנהיג צבא העריקים, שערק מחיל האוויר ביולי ומצא מקלט בטורקיה. "אי אפשר להזיז את המשטר הזה אלא בכח ובשפיכות דמים. אך האבידות שלנו יהיו גדולות מכפי שהן עכשיו, לאור ההריגות (שמבצע המשטר), העינויים והשלכת הגופות (ברחובות)".

הגנרל אמר, כי מטרתו היא לבצוע נתח משטחה של סוריה, בצפון המדינה, להשיג הגנה בינלאומית על שטח זה, ע"י הכרזת תחומו האווירי כאזור אסור לטיסות (כפי שנהגו כוחות נאט"ו בלוב), להשיג נשק ממדינות ידידותיות ואז לפתוח במתקפה בקנה מידה מלא נגד משטר אסד. זו, פחות או יותר, היתה מתכונת ההתקוממות בלוב.

בינתיים ממקדים העריקים את מאמציהם בהגנה על אזרחים במקומות שבהם נערכות הפגנות נגד אסד, וכן בקידום עריקות נוספות. אם "צבא סוריה החופשית" ישיג אפילו חלק קטן ממטרותיו, זו תהיה נקודה מפנה דרמטית בעימות בין המשטר לבין החולקים עליו ברחבי המדינה, אומר העיתון.

שגריר ארה"ב בדמשק, רוברט פורד, אמר, כי הוא אינו סבור שמספר העריקים גדול דיו כדי להשפיע באופן זה או אחר על ממשלת סוריה או על המאבק בין המוחים לבין המשטר, וכי מרבית המפגינים עודם בלתי חמושים.

עריקות בקרב קצינים בכירים עדיין אינן רבות מפני שהרוב המכריע של קציני צבא סוריה הם בני הכת העלאווית, קבוצת מיעוט בסוריה, שעימה נמנית משפחת אסד. אבל בקרב החיילים, רובם סונים, הולך וגובר התסכול אחרי שישה חודשי התנגשויות עם מפגינים. אלפי חיילים עורקים מיחידותיהם ופשוט הולכים הביתה מפני שהם מתגעגעים למשפחותיהם, לדברי קצין שדיבר עם העיתון בעילום שם.

מפקד "צבא סוריה החופשית" אמר: "90% מהחיילים הם סונים והמוראל שלהם ירוד. הם עורקים מדי יום והמשטר שרוי בפניקה מפני שמנהיגיו יודעים שהוא הולך ונהרס מבפנים".